DIVE In! VIA’s Kennisbank voor diversiteit, gelijkheid en inclusie
Nederland en de wereld worden steeds diverser. Qua culturele achtergrond, gender, seksuele oriëntaties, arbeidsvermogen en meer. Bijna 25% van de Nederlanders heeft een migratieachtergrond, in de steden is dit zelfs meer dan 50%. Eén op de tien Nederlanders heeft een matige of ernstige beperking. Om als branche toekomstbestendig te zijn is het belangrijk om deze doelgroepen te kunnen bereiken en professionals uit deze groepen te binden. Er is een goede mix van verschillende perspectieven nodig in onze branche. We brengen immers niet alleen onze vakkennis mee naar het werk, maar ook ons hele zelf.
Als Taskforce DEI focussen wij ons op het stimuleren van een gelijkwaardige marketing en communicatiebranche. Dit doen wij door expliciet te streven naar meer diversiteit in ons netwerk én door een inclusieve cultuur te creëren door middel van dialoog, kennisdeling en bewustwording. DEI is geen project dat we kunnen afvinken als we bij bepaalde percentages zijn. Diversiteit draagt immers bij aan een veilig klimaat, maar inclusie is nog belangrijker.
Voor een branche waarin iedereen zich thuisvoelt zijn confrontaties met -en verandering van- de huidige normen en overtuigingen nodig. Dit begint bij de leiding en moet een vast onderdeel worden van jaarplannen en Good Governance. In deze kennisbank kun je hier alvast wat eerste aanknopingspunten voor vinden.
Natuurlijk hebben ook wij blindspots, dus spreek ons vooral aan op het moment dat je iets mist of iets niet klopt. Samen maken we fouten en leren we hiervan.
Gerelateerde berichten

VIA sluit zich aan bij Neurodiversity in Business Nederland
VIA heeft de pledge van Neurodiversity in Business Nederland (NIB-NL) ondertekend en committeert zich daarmee aan het ondersteunen en promoten van de voordelen van neurodiversiteit op de werkvloer. Neurodiversity in Business is…

D&I Monitor 2023: inspanningen van de sector worden erkend, maar geen verbetering op het gebied van inclusie zichtbaar
Amsterdam, 15 juni 2023 – De resultaten van de D&I Monitor 2023, het onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit…

Future Bosses Lunch voor neurodivergent talent
Future Bosses Lunch voor neurodivergent Talent Tijdens Neurodiversity Celebration Week slaan VIA, Boomerang en Publicis ‘for Better’ op 24 maart handen ineen om aandacht te vragen voor neurodiversiteit. Met een speciale…