DIVE In! VIA’s Kennisbank voor diversiteit, gelijkheid en inclusie
Nederland en de wereld worden steeds diverser. Qua culturele achtergrond, gender, seksuele oriëntaties, arbeidsvermogen en meer. Bijna 25% van de Nederlanders heeft een migratieachtergrond, in de steden is dit zelfs meer dan 50%. Eén op de tien Nederlanders heeft een matige of ernstige beperking. Om als branche toekomstbestendig te zijn is het belangrijk om deze doelgroepen te kunnen bereiken en professionals uit deze groepen te binden. Er is een goede mix van verschillende perspectieven nodig in onze branche. We brengen immers niet alleen onze vakkennis mee naar het werk, maar ook ons hele zelf.
Als Taskforce DEI focussen wij ons op het stimuleren van een gelijkwaardige marketing en communicatiebranche. Dit doen wij door expliciet te streven naar meer diversiteit in ons netwerk én door een inclusieve cultuur te creëren door middel van dialoog, kennisdeling en bewustwording. DEI is geen project dat we kunnen afvinken als we bij bepaalde percentages zijn. Diversiteit draagt immers bij aan een veilig klimaat, maar inclusie is nog belangrijker.
Voor een branche waarin iedereen zich thuisvoelt zijn confrontaties met -en verandering van- de huidige normen en overtuigingen nodig. Dit begint bij de leiding en moet een vast onderdeel worden van jaarplannen en Good Governance. In deze kennisbank kun je hier alvast wat eerste aanknopingspunten voor vinden.
Natuurlijk hebben ook wij blindspots, dus spreek ons vooral aan op het moment dat je iets mist of iets niet klopt. Samen maken we fouten en leren we hiervan.
Gerelateerde berichten

OPEN CALL – taking the ‘dis’ out of disability
Het is tijd om de ‘dis’ uit de disability te halen. Onze leden vragen om meer talent, maar wat als je nou meer uit je huidige human capital kunt halen? Deze zomer ontwikkelt ‘Boomerang…

Samen tegen seksuele intimidatie op de werkvloer
Samen tegen seksuele intimidatie op de werkvloer Seksuele intimidatie is een veelvoorkomend probleem op de werkvloer. Daarom zetten wij ons, samen met WOMEN Inc., in voor een veilige werkomgeving. WOMEN Inc. schreef…

“Ieders mening is waardevol. Daar zouden we ons beter bewust van moeten zijn.”
International Women’s Week bij VIA | Interview 4 Sharon de Graaf is Senior Art Director bij DentsuAchtung! Ze volgde de opleiding Advertising aan de Willem de Kooning Academie en heeft een semester…