DIVE In! VIA’s Kennisbank voor diversiteit, gelijkheid en inclusie
Nederland en de wereld worden steeds diverser. Qua culturele achtergrond, gender, seksuele oriëntaties, arbeidsvermogen en meer. Bijna 25% van de Nederlanders heeft een migratieachtergrond, in de steden is dit zelfs meer dan 50%. Eén op de tien Nederlanders heeft een matige of ernstige beperking. Om als branche toekomstbestendig te zijn is het belangrijk om deze doelgroepen te kunnen bereiken en professionals uit deze groepen te binden. Er is een goede mix van verschillende perspectieven nodig in onze branche. We brengen immers niet alleen onze vakkennis mee naar het werk, maar ook ons hele zelf.
Als Taskforce DEI focussen wij ons op het stimuleren van een gelijkwaardige marketing en communicatiebranche. Dit doen wij door expliciet te streven naar meer diversiteit in ons netwerk én door een inclusieve cultuur te creëren door middel van dialoog, kennisdeling en bewustwording. DEI is geen project dat we kunnen afvinken als we bij bepaalde percentages zijn. Diversiteit draagt immers bij aan een veilig klimaat, maar inclusie is nog belangrijker.
Voor een branche waarin iedereen zich thuisvoelt zijn confrontaties met -en verandering van- de huidige normen en overtuigingen nodig. Dit begint bij de leiding en moet een vast onderdeel worden van jaarplannen en Good Governance. In deze kennisbank kun je hier alvast wat eerste aanknopingspunten voor vinden.
Natuurlijk hebben ook wij blindspots, dus spreek ons vooral aan op het moment dat je iets mist of iets niet klopt. Samen maken we fouten en leren we hiervan.
Gerelateerde berichten

“Het traditionele man-vrouw denken is in de maatschappij nog heel sterk verankerd”
International Women’s Week bij VIA | Interview 2 Hafida Abahai (40) is sinds 2017 CEO van het Nederlandse kantoor van Weber Shandwick, een internationaal PR & communicatienetwerk. Sinds 2014 is Hafida werkzaam…

“Het begint allemaal bij awareness, maar we moeten nu toch wel echt over op actie.”
International Women’s Week bij VIA | Interview 1 Charley Peereboom (31) studeerde Fashion & Branding aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Haar eerste baan was in de e-commerce, maar na een paar…

International Women’s day bij VIA
Nog een week tot International Women’s Day! Dit jaar is het overkoepelende thema #BreakTheBias. Onbewuste vooroordelen en blinde vlekken heeft iedereen. Ze hebben invloed op de keuzes die we maken en op…