DIVE In! VIA’s Kennisbank voor diversiteit, gelijkheid en inclusie
Nederland en de wereld worden steeds diverser. Qua culturele achtergrond, gender, seksuele oriëntaties, arbeidsvermogen en meer. Bijna 25% van de Nederlanders heeft een migratieachtergrond, in de steden is dit zelfs meer dan 50%. Eén op de tien Nederlanders heeft een matige of ernstige beperking. Om als branche toekomstbestendig te zijn is het belangrijk om deze doelgroepen te kunnen bereiken en professionals uit deze groepen te binden. Er is een goede mix van verschillende perspectieven nodig in onze branche. We brengen immers niet alleen onze vakkennis mee naar het werk, maar ook ons hele zelf.
Als Taskforce DEI focussen wij ons op het stimuleren van een gelijkwaardige marketing en communicatiebranche. Dit doen wij door expliciet te streven naar meer diversiteit in ons netwerk én door een inclusieve cultuur te creëren door middel van dialoog, kennisdeling en bewustwording. DEI is geen project dat we kunnen afvinken als we bij bepaalde percentages zijn. Diversiteit draagt immers bij aan een veilig klimaat, maar inclusie is nog belangrijker.
Voor een branche waarin iedereen zich thuisvoelt zijn confrontaties met -en verandering van- de huidige normen en overtuigingen nodig. Dit begint bij de leiding en moet een vast onderdeel worden van jaarplannen en Good Governance. In deze kennisbank kun je hier alvast wat eerste aanknopingspunten voor vinden.
Natuurlijk hebben ook wij blindspots, dus spreek ons vooral aan op het moment dat je iets mist of iets niet klopt. Samen maken we fouten en leren we hiervan.
Gerelateerde berichten

Diversiteit in reclames neemt toe, maar genuanceerde karakters zijn zeldzaam. Wat kan jij eraan doen?
Geena Davis heeft in de periode 2015 en 2019 de 978 best bekeken YouTube ads geanalyseerd. Hieruit bleek dat 40% van de karakters wit waren, maar dat ze wel drie keer…

welke stappen je kunt zetten voor het creëren van een veilige werkplek voor iedereen
We helpen onze leden op weg door het delen van onderstaand stappenplan. Zorg dat jouw werknemers een veilig meldpunt kennen waar ze terecht kunnen bij vragen of klachten. Hoe pak je als…

The Global DEI Census: De Resultaten
Vorig jaar juli hebben we onze achterban gevraagd deel te nemen aan een wereldwijd DEI onderzoek van WFA en Kantar. De resultaten zijn binnen en bieden diepgaande inzichten in de belevingswereld van…