Bedrijfsmatige kennis

TWITTER STAPT UIT EU-GEDRAGSCODE VOOR DESINFORMATIE
Eurocommissaris Thierry Breton, meldt op Twitter dat het sociale medium zich heeft teruggetrokken uit de EU-gedragscode voor desinformatie. De gedragscode, die bestaat sinds 2018 en in 2022 verder werd versterkt, is een vrijwillige overeenkomst…

Overzicht vereisten cookiebanner Europese landen
Er heerst momenteel veel onduidelijkheid over de verplichting van de “Reject-all” knop in cookiebanners. Hoewel de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) deze nog niet verplicht heeft gesteld, zien we dat autoriteiten in andere Europese…

Succesvolle implementatie van first-party data oplossingen binnen Paid Search (SEA): hoe obstakels te overwinnen
Als online marketeer kun je er niet meer omheen, de toekomst ligt in first-party data. Behalve deze zekerheid, is er ook nog veel dat we niet weten. In het vooronderzoek van Nick…

Oproep deelname werkgroep ontwerp toekomstbestendige cookiebanner
Uit het recent gepubliceerde onderzoek “Waarde van Data: het Consumentenperspectief” komt naar voren dat het delen van persoonsgegevens online veelal wordt toegestaan zonder dat hierover wordt nagedacht of omdat de consument verwacht geen…

Meta krijgt hoogste privacy-boete ooit
Auteur: Sander van Oostrom In dit artikel bespreekt VIA-jurist Sander van Oostrom de boete die Meta heeft gekregen voor de doorgifte van persoonsgegevens naar de VS. Meta heeft een forse boete (1,2 miljard euro) gekregen van…

Verordening van de Europese Commissie over politieke advertenties
Auteur: Sander van OostromIn dit artikel belicht VIA-jurist Sander van Oostrom het voorstel van de Europese Commissie over transparantie en gerichte politieke advertenties. Aan de hand van zijn expertise zet hij de belangrijkste…

VIA Gedragscode voor events
Onze gedragscode voor events Beste bezoeker van onze events, We vinden het belangrijk dat jij en alle andere bezoekers zich welkom voelen. We verwachten daarom een open en professionele houding tussen jou…

Template gedragscode/huisregels
Template gedragscode/huisregels Afgelopen jaren is er veel te doen geweest rondom grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Daarom heeft VIA in 2022 vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg aangesteld voor alle VIA-leden. Bestuurslid Diana van Roest:…

Leidraad bescherming online consument
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de in 2020 gepubliceerde Leidraad bescherming online misleiding een update gegeven. Een update was volgens de ACM noodzakelijk omdat nieuwe wetgeving in aantocht is, zoals…

Haarlem Vleesvrij
GroenLinks heeft in de gemeente Haarlem motie ingediend voor een ban op reclame voor vlees (en producten en diensten met fossiele brandstoffen). Deze is door de gemeente aangenomen en er is aangegeven…

IAB Europe-zaak doorverwezen naar Hof van Justitie van de Europese Unie
Na de veroordeling van Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) rond het Transparency and Consent Framework (TCF), heeft het Marktenhof in de beroepsprocedure besloten een aantal prejudiciële vragen te stellen aan het…

EDPB: marketeers delen verantwoordelijkheid adverteren op social media
Adverteerders die via een social media platform adverteren zijn samen met het social media platform verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die worden gebruikt voor de personalisatie van de advertentie.…