Bedrijfsmatige kennis

VIA Gedragscode voor events
Onze gedragscode voor events Beste bezoeker van onze events, We vinden het belangrijk dat jij en alle andere bezoekers zich welkom voelen. We verwachten daarom een open en professionele houding tussen jou…

Template gedragscode/huisregels
Template gedragscode/huisregels Ook dit jaar is er veel te doen geweest rondom grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Het artikel van de Volkskrant over DWDD is het zoveelste voorbeeld van grensoverschrijdend gedrag op…

Leidraad bescherming online consument
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de in 2020 gepubliceerde Leidraad bescherming online misleiding een update gegeven. Een update was volgens de ACM noodzakelijk omdat nieuwe wetgeving in aantocht is, zoals…

Haarlem Vleesvrij
GroenLinks heeft in de gemeente Haarlem motie ingediend voor een ban op reclame voor vlees (en producten en diensten met fossiele brandstoffen). Deze is door de gemeente aangenomen en er is aangegeven…

IAB Europe-zaak doorverwezen naar Hof van Justitie van de Europese Unie
Na de veroordeling van Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) rond het Transparency and Consent Framework (TCF), heeft het Marktenhof in de beroepsprocedure besloten een aantal prejudiciële vragen te stellen aan het…

EDPB: marketeers delen verantwoordelijkheid adverteren op social media
Adverteerders die via een social media platform adverteren zijn samen met het social media platform verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die worden gebruikt voor de personalisatie van de advertentie.…

Update Reclame Social Media & Influencer Marketing (RSM)
Op 1 juli 2022 treedt de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking. Directe aanleiding voor deze wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt…

wijziging van de Reclamecode Online Kansspelen
Op donderdag 30 juni a.s. treedt er een totaalverbod in werking met betrekking tot het gebruik van rolmodellen in reclame van aanbieders van risicovolle kansspelen. Het gaat dan om álle personen die enige vorm van publieke…

VIA introduceert vertrouwenspersoon voor alle leden
VIA introduceert vertrouwenspersoon voor alle leden Om alle leden te ondersteunen bij het creëren van een veilige werkomgeving stelt branchevereniging VIA een vertrouwenspersoon aan die voor alle leden beschikbaar is. We spreken…

Ook de Digital Services Act in de afrondende fase
Na de Digital Markets Act (DMA) is nu ook de Digital Services Act (DSA) aangekomen in de afrondende fase van de wetgevingsprocedure. De Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement…
WFA/EACA guidelines on client-agency relations and best practice in the pitch process
This document provides guidelines for both parties, the agency and the client, on how organize, conduct and conclude a pitch process leading to a new client-agency relationship. These are guidelines – not…
De regels voor commerciële mediadiensten op aanvraag
Met de wijziging van de Mediawet zijn de regels voor commerciële mediadiensten op aanvraag (on-demand) zoveel mogelijk gelijkgetrokken met de regels voor lineaire commerciële mediadiensten(televisie). Bijvoorbeeld op het gebied van bescherming vanminderjarigen,…