De D&I Monitor kan tussen 15 maart en 15 april worden ingevuld op wfanet.org De resultaten worden in juni 2023 bekendgemaakt. Amsterdam, 16 maart 2023 – Twee jaar nadat wereldwijd de stand…
Auteur: Sander van OostromIn dit artikel belicht VIA-jurist Sander van Oostrom het voorstel van de Europese Commissie over transparantie en gerichte politieke advertenties. Aan de hand van zijn expertise zet hij de belangrijkste…
Stichting ReFrame, bvA en VIA kondigen plan aan voor meer inclusieve communicatie Ondanks alle inspanningen en initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie, blijkt uit nieuw onderzoek dat de reclame-industrie…
GroenLinks heeft in de gemeente Haarlem motie ingediend voor een ban op reclame voor vlees (en producten en diensten met fossiele brandstoffen). Deze is door de gemeente aangenomen en er is aangegeven…
Branchevereniging VIA adviseert aangesloten bureaus hun uurtarief te indexeren voor 2023. Deze indexering is noodzakelijk om het bedrijfsresultaat op hetzelfde niveau te houden. Gezien de huidige inflatie is het advies een gemiddelde…
Na de veroordeling van Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) rond het Transparency and Consent Framework (TCF), heeft het Marktenhof in de beroepsprocedure besloten een aantal prejudiciële vragen te stellen aan het…
Adverteerders die via een social media platform adverteren zijn samen met het social media platform verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die worden gebruikt voor de personalisatie van de advertentie.…
De Europese markt voor online reclame is in 2021 met 30,5% gegroeid tot 92 miljard euro. Dit blijkt uit het jaarlijkse AdEx-benchmarkrapport van IAB Europe, in Nederland vertegenwoordigd door VIA Nederland. Het…
Op 13 april 2022 heeft het IAB Tech Lab (US) een nieuwe versie van ads.txt openbaar gedeeld, deze staat open voor publieke feedback tot 31 mei 2022. De update bevat twee belangrijke…
Op 30 maart vond de jaarlijkse algemene ledenvergadering van VIA plaats. We hebben teruggeblikt op het afgelopen jaar maar vooral ook voorruit gekeken naar de toekomst en de belangrijkste thema’s die hier…
Besluit van de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit (APD) inzake IAB Europe en het TCF 1 april, Brussel, België – In het kader van haar periodieke communicatie naar de markt over het besluit van de…
De belangrijkste loopbaanvragen van de volgende generatie reclame, marketing en communicatietalenten worden beantwoordt. In het Koninklijk Instituut voor de Tropen organiseert VIA, in samenwerking met RA*W en YoungDogs, op woensdagmiddag 18 mei ADfest hét…