Auteur: Sander van OostromIn dit artikel belicht VIA-jurist Sander van Oostrom het voorstel van de Europese Commissie over transparantie en gerichte politieke advertenties. Aan de hand van zijn expertise zet hij de belangrijkste…
Template gedragscode/huisregels Ook dit jaar is er veel te doen geweest rondom grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Het artikel van de Volkskrant over DWDD is het zoveelste voorbeeld van grensoverschrijdend gedrag op…
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de in 2020 gepubliceerde Leidraad bescherming online misleiding een update gegeven. Een update was volgens de ACM noodzakelijk omdat nieuwe wetgeving in aantocht is, zoals…
GroenLinks heeft in de gemeente Haarlem motie ingediend voor een ban op reclame voor vlees (en producten en diensten met fossiele brandstoffen). Deze is door de gemeente aangenomen en er is aangegeven…
Na de veroordeling van Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) rond het Transparency and Consent Framework (TCF), heeft het Marktenhof in de beroepsprocedure besloten een aantal prejudiciële vragen te stellen aan het…
Adverteerders die via een social media platform adverteren zijn samen met het social media platform verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die worden gebruikt voor de personalisatie van de advertentie.…
Op 1 juli 2022 treedt de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking. Directe aanleiding voor deze wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt…
Op donderdag 30 juni a.s. treedt er een totaalverbod in werking met betrekking tot het gebruik van rolmodellen in reclame van aanbieders van risicovolle kansspelen. Het gaat dan om álle personen die enige vorm van publieke…
Na de Digital Markets Act (DMA) is nu ook de Digital Services Act (DSA) aangekomen in de afrondende fase van de wetgevingsprocedure. De Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement…
This document provides guidelines for both parties, the agency and the client, on how organize, conduct and conclude a pitch process leading to a new client-agency relationship. These are guidelines – not…
Met de wijziging van de Mediawet zijn de regels voor commerciële mediadiensten op aanvraag (on-demand) zoveel mogelijk gelijkgetrokken met de regels voor lineaire commerciële mediadiensten(televisie). Bijvoorbeeld op het gebied van bescherming vanminderjarigen,…
De Nederlandse Reclame Code bestaat uit een Algemeen Deel en Bijzondere Reclamecodes. In het Algemene Deel staan de regels waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen. Hierin wordt ondermeer bepaald dat reclame niet misleidend…