De eerste 4 maanden van VIA

Vorig jaar bleek dat de uitdagingen waar jullie en jullie klanten mee te maken hebben, nooit (meer) ééndimensionaal zijn. Ze vragen om een grote diversiteit aan mensen en disciplines en daardoor ook om een branchevereniging die breder kijkt, denkt en werkt. Dit is dan ook de reden dat wij sinds 1 januari 2021 zijn gefuseerd tot VIA en de eerste vier maanden zitten er alweer op. In deze samenvatting blikken we terug op wat we met elkaar gedaan hebben en kijken we vooruit naar de komende periode en wat je kunt verwachten.

De trends en ontwikkelingen van 2021

Om het jaar te starten schreven traditiegetrouw de taskforcevoorzitters voor jullie de belangrijkste ontwikkelingen voor 2021 op. Belangrijke thema’s daarin waren de balans tussen korte en lange termijn, Artificial Intelligence, creativiteit, diversiteit en inclusie en uiteraard de cookieloze toekomst. Naast de voorspellingen en de trends vanuit de taskforces lieten we ook dit jaar weer tijdens Koffiedik Kijken vier voorspellers het digitale podium betreden.

Officiële livegang

Op 8 februari was daar dan het moment: we gingen officieel live met het logo, de huisstijl en de website. Met de lancering luidden we ook direct een nieuw tijdperk in: met VIA zijn we de branchevereniging die breder kijkt, denkt en werkt. Naast de lancering stelden we vier nieuwe taskforcevoorzitters voor, namelijk Nikki de Kok, Tim Claassen, Nine de Knecht en Hans van Avendonk, gaven we duiding over de digital services act en digital markets act, gingen we in een sessie in op het verleden, het heden en de toekomt van Data, Tech en Privacy. Verder publiceerden we het nieuwe Digital Audio Landschap waarop onder andere Clubhouse niet kon ontbreken en ging de voorzitter van de taskforce Cookieless in op de negen alternatieven van Third Party Cookies.

En dan zijn we er nog niet, de taskforce E-commerce publiceerden het Playbook Marketplaces en de taskforce DOOH kwam met uniforme contactdefinitie binnen DOOH.

Diversiteit

VIA gelooft in de kracht van Diversiteit, maar binnen de marketing-, communicatie-, en reclamesector is nog werk aan de winkel. Hoewel er ongeveer evenveel mannen als vrouwen werkzaam zijn binnen onze sector (49% vrouw, 51% man), moeten we constateren dat we deze gelijke verdeling niet overal in terugzien. Daarom stond de eerste week van maart in het teken hiervan. We gingen in dit artikel er dieper op in en spraken erover met voorzitter Marion Koopman en directeur Wendy Pouw. Ook vroegen we Maira Evers, Patritia Pahladsingh en Birgit Zuurveld om antwoord te geven op de vraag: ‘hoe zorgen we ervoor dat de marketing-, communicatie- en reclamesector diverser wordt?’

Verder gingen we in maart in op het topic Privacy & Clubhouse, schreef de taskforce Data & Techniek een artikel over identifiers, organiseerden we een webinar over de belangrijkste Programmatic Trends, hadden we verschillende succesvolle Espressosessies en ook de eerste Just Getting Stared met de P van Personeel is een feit.

Digitale Ad Spend groeide door met 6%

Bij het verschijnen van de vorige Ad Spend Study, ten tijde van de ‘eerste golf’, was de verwachting dat in 2020 de bestedingen met ruim twintig procent zouden afnemen. De uitkomsten van de Online Ad Spend Study 2020 zijn dan ook des te opvallender te noemen. Adverteerders gaven in het afgelopen jaar 2,34 miljard euro aan digital advertising. Dit bleek uit de Ad Spend Study die we op 15 april publiceerden.

Twee awards – De Effie Awards en Programmatic Awards 2021

Ook het Award-seizoen is weer begonnen. Voor de Effie is bewust gekozen om te verbreden naar het marketingspeelveld en drie nieuwe categorieën te introduceren.

Inzenden van je case voor de Programmatic Awards is mogelijk vanaf 19 april t/m 28 mei. De eerste deadline voor het inzenden van de Effie is 1 juli.

Wat kun je in de komende paar maanden verwachten?

Op 11 mei vertellen we je wat het winnen van één van de acht Programmatic Awards betekent en ontvang je tips & tricks om een zo goed mogelijke case te schrijven. Op 18 mei organiseren we na het succes van de eerste sessie weer de workshop #IamRemarkable. Ook de Cookie-less Era serie staat weer voor half mei op de planning. Verder publiceert de taskforce Audio het Digital Audio-handboek, komt de taskforce Video met het Videohandboek 3.0 en houden de specialisten van Privacy Valley je op de hoogte met alles wat er speelt rondom Privacy.

Vanaf eind mei staan de Future Bosses Lunch weer op de planning, dit is een initiatief voor alleen studenten, maar je kunt je wel opgeven als bedrijf om mee te doen.

Naast bovenstaand gaan de Espresso-sessies door en ook hebben we sinds kort het initiatief Virtual Networking waarbij je, onder begeleiding van Het Bureau, meerdere keren verplaatst wordt naar kleine break-out rooms met daarin groepjes van 4-5 mensen. Je hebt aan het eind van de sessie zo’n 15-20 nieuwe mensen gesproken en ontmoet. Ook de Effie Campus komt er weer aan. Zet 26 mei in je agenda!

Houd de VIA-website goed in de gaten, want daar worden alle interessante artikelen en content op gedeeld.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!