Na twee jaar draagt Guy Grimmelt het voorzitterschap van de Taskforce DOOH over aan Robert van der Starre, CEO bij Kinetic Nederland. Het voorzitterschap overnemen op een moment dat de markt zo snel aan het groeien is, zou bij de meeste mensen voor een gezonde dosis stress zorgen. Zo niet bij Robert, blijkt uit dit kennismakingsgesprek met VIA-directeur Wendy Pouw.

Robert, allereerst gefeliciteerd met je benoeming tot voorzitter. Het lijkt me leuk dat, voor ik je allerlei vragen ga stellen over DOOH, de taskforce en jouw visie op de sector, je eerst iets over jezelf vertelt.
“Dank je wel, Wendy. Natuurlijk wil ik iets meer over mijzelf vertellen. Inmiddels ben ik al meer dan 20 jaar actief in de wereld van (D)OOH. Ooit begonnen bij Mediamax, (tegenwoordig Exterion Media), toen een aantal jaar gewerkt bij Outdoor Places (tegenwoordig Ocean Outdoor) en de laatste 15 jaar actief bij Kinetic, de (D)OOH-specialist van GroupM.”

Je hebt een indrukwekkend trackrecord in de wereld van OOH, maar je was nog niet actief binnen de taskforce. Wat was voor jou de belangrijkste beweegreden om nu wel een bijdrage te leveren en meteen ook de rol van voorzitter op je te nemen?
“Ik heb natuurlijk wel altijd op de achtergrond meegekeken met collega’s die actief waren binnen de taskforce, maar tot ik werd gevraagd voor het voorzitterschap had ik er eerlijk gezegd nog niet echt over nagedacht om zelf ook actief een rol te vervullen. Pas toen een aantal mensen, onafhankelijk van elkaar, de vraag aan mij stelden of voorzitter worden van de Taskforce DOOH niks voor mij zou zijn, pas toen ben ik hier serieus over gaan nadenken. Wetende wat er momenteel speelt binnen DOOH en hoe belangrijk dit voor het vak is, ben ik overstag gegaan.”

Er speelt inderdaad enorm veel. In een onderzoeksrapport dat ik recentelijk las zag ik dat DOOH misschien wel het meest van alle mediakanalen kan profiteren van de versnelde digitale transformatie die COVID-19 in gang heeft gezet. Ben jij het daarmee eens?
“Absoluut, de kracht van (D)OOH, mits op de juiste manier ingezet, is enorm. Door DOOH bijvoorbeeld met video, social en mobile te combineren creëer je als adverteerder een heel nieuw speelveld, met andere partners en samenwerkingen. Ik ben me er echter van bewust dat dit nog niet door iedereen in de markt zo wordt gezien. De groei van DOOH gaat zo snel, misschien wel te snel. Ik zie dat steeds meer bedrijven in zeven sloten tegelijk lopen. Daarom is het des te belangrijker dat we nu pas op de plaats maken en onszelf een spiegel voorhouden om te kijken of wat we aan het doen zijn nog steeds het juiste is. We moeten namelijk niet vergeten dat de groei van DOOH niet zonder OOH gerealiseerd kan worden. Vinden we de juiste mix en synergie van OOH, DOOH en andere mediumtypen? Dan is de groei de komende jaren niet meer te stoppen.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste trends en innovaties binnen het (D)OOH-domein die de markt in de gaten moet houden om die groei te realiseren?
“Het meer en meer gebruiken van data is toch echt wel het meest relevante thema. DOOH kan door middel van realtime data en bepaalde voorspellingen zelfs inspelen op het hier en nu en zo ieder mediaplan verrijken. Verder is de DOOH-currency een belangrijke ontwikkeling. Wanneer deze door iedereen in de markt is geaccepteerd kunnen we pas echt gaan versnellen.”

Welke rol speelt de taskforce bij het duiden van deze innovaties?
“Om het overzicht en de groei van de markt verder te kunnen bestendigen zullen we als taskforce continu duidelijkheid en eenduidigheid bieden over de belangrijke thema’s rondom DOOH. In welke vorm we dit doen, bijvoorbeeld door een webinar of straks weer een live event te organiseren of misschien door het publiceren van een handboek, is afhankelijk van het thema dat op dat moment de aandacht verdient. Er is nog voldoende werk aan de winkel.”

Waarom is het volgens jou zo belangrijk dat deze taskforce bestaat?
“Om de heel simpele reden dat DOOH nog niet volwassen genoeg is. Er zijn nog te veel losse elementen die niet optimaal op elkaar aansluiten. Om als medium te groeien moeten we als markt dezelfde currency hanteren, dezelfde methodiek gebruiken, dezelfde bereikcijfers communiceren; en dan is er ook nog de discussie over pricing en de onderbouwing hiervan. Kortom: er is nog genoeg te doen.”

Robert van der Starre

Robert van der Starre

Taskforce voorzitter Digital Out Of Home

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!