Hoe een klein feestje in vijf jaar uitgroeide tot het belangrijkste evenement in de programmatic industrie

Interview Danny Kriesels en Jeremy Noya

Vijf jaar geleden mondde een grappig hersenspinsel na afloop van een taskforcevergadering in twee maanden uit in de eerste Programmatic Awards. Nu vijf jaar later zijn de Programmatic Awards het grootste en belangrijkste evenement in de programmatic industrie. Om meer te weten te komen over het ontstaan van de awardshow ging Nikki Ben Bouazza-de Kok, voorzitter van de Taskforce Programmatic, in gesprek met de taskforceleden die aan de wieg van de Programmatic Awards hebben gestaan. Twee van hen zijn Danny Kriesels en Jeremy Noya. Een gesprek over impact, saamhorigheid en het belang van nieuw talent.


Nikki: Dit jaar bestaan de Programmatic Awards alweer vijf jaar. Een mijlpaal. Hadden jullie ooit verwacht dat de awardshow een jaarlijks terugkerend evenement zou worden?

Danny: Op dat moment niet. Het idee voor de Programmatic Awards ontstond na afloop van een meeting van de Taskforce Programmatic-kerngroep. Tim Geenen, de toenmalige voorzitter, maakte een grapje dat uiteindelijk heeft geleid tot dit mooie event. Dat het evenement al vijf jaar zo populair is, komt volgens mij doordat het de oude en nieuwe generatie samenbrengt en het altijd goed is om elkaars werk te waarderen.

Jeremy: Klopt, de awardshow was echt een grappig hersenspinsel. Ik had niet verwacht dat dit door onze industrie zo omarmd zou worden. Je ziet dat bedrijven tijd, energie en kwaliteit investeren om een van de awards te winnen. Dat geeft aan dat de impact van de awards groot is.

Nikki: Welke impact heeft de awardshow volgens jou op de markt?

Danny: Wat mij betreft is de awardshow een weerspiegeling van de ontwikkelingen van programmatic in de breedste zin van het woord. Door de verschillende categorieën en de ingestuurde cases, die overigens elk jaar talrijker en beter worden, zie je dat het steeds serieuzer wordt genomen. Iedereen wil een award winnen, ook omdat het goed staat op hun cv en LinkedIn.

Jeremy: De impact is groot, maar ikzelf zie de Programmatic Awards vooral als het bewijs dat we hier in Nederland samenwerken ontzettend belangrijk vinden. In ons land werken we nauw samen om programmatic voor iedereen te laten werken, iets wat ze in andere landen absoluut niet doen en dat is dan ook iets waar we trots op mogen zijn.

Nikki: Als je terugdenkt aan de eerste Programmatic Awards die jullie organiseerden, wat is dan het eerste wat in je opkomt?

Danny: De saamhorigheid van het team waarmee we dit organiseerden. We werkten naast onze drukke banen heel hard om die eerste editie tot een succes te maken. Het was pittig, maar vooral heel gezellig en leuk om te doen.

Jeremy: Ook ik denk vooral aan het intense plezier dat we samen hadden. Er werd keihard gewerkt en uitmuntend samengewerkt door de kerngroep en de mensen van het IAB Nederland Bureau. Ik had dit voor geen goud willen missen.

Nikki: In dit lustrumjaar kwamen we met een vernieuwde opzet. Voor de eerste keer konden programmatic professionals uit de markt zich aanmelden voor een plek in een van de vakjury’s en er is weer een update van een aantal categorieën. Wat vinden jullie daarvan?

Danny: Ik denk dat het niet meer dan vanzelfsprekend is. Iedere editie is altijd goed geëvalueerd, waarna op basis van die bevindingen verbeteringen zijn doorgevoerd om de volgende editie nog beter en professioneler te maken. Dat kan natuurlijk ook niet anders. De programmatic industrie is altijd in beweging en daar moet je als organisatie op anticiperen.

Jeremy: De markt ontwikkelt zich inderdaad razendsnel, dus de awards ook. Programmatic Out of Home is hier een mooi voorbeeld van. Wat gelukkig nooit zal veranderen is dat de Programmatic Awards de mensen die hands-on het verschil maken in de spotlights blijven zetten.

Nikki: Waarom vind je het zo belangrijk dat (aanstormende) talenten deze prijs kunnen winnen?

Danny: Ik denk dat programmatic meer dan ooit een ‘mensending’ is. Door de complexiteit van de techniek en de gelaagdheden binnen de verschillende partijen zijn er echte specialisten nodig die programmatic begrijpen. Van techniek bij de publisher tot het inboeken van een campagne bij de buyer. Het is meer dan alleen de connectie leggen zodat men kan in- of verkopen.

Jeremy: Nieuw talent is van groot belang om de innovatie en groei van de programmatic industrie te waarborgen. Waar we vroeger de specialisten op één hand konden tellen, is dat nu echt anders, hierdoor wordt het ook steeds uitdagender om op te vallen.

Nikki: Houden jullie in de gaten hoe het deze talenten vergaat nadat ze een award hebben gewonnen?

Danny: Om heel eerlijk te zijn veel te weinig, maar dat komt vooral omdat ik niet langer lid ben van de Taskforce Programmatic. Wel ga ik ervan uit dat alle talenten net zo trots zijn op het winnen van een award als wij zijn met het initiëren van deze awardshow.

Nikki: Iets heel anders: aangezien jullie ook zo lang actief zijn in de ‘digital scene’ ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het verdwijnen van cookies, een belangrijk thema dat in de markt leeft. Wat is volgens jullie de impact hiervan op programmatic advertising?

Danny: Ik verwacht dat het zeker impact zal hebben op de in- en verkoop van digitale media, maar het biedt ook kansen. Publishers worden gedwongen weer te innoveren en dat is precies wat DPG Media ook aan het doen is. Wij bouwen aan een eigen ecosysteem waarin we niet afhankelijk zijn van third-party cookies of de globals. Door onder andere logindata te gebruiken is DPG Media in staat interessante en relevante data op te bouwen naast hetgeen we nu al doen. Ons betrouwbare netwerk en ons contextuele product bieden daarom een goed alternatief voor het wegvallen van third-party cookies.

Jeremy: De impact is natuurlijk significant aangezien er nu andere manieren gecreëerd moeten worden om een jarenlange zekerheid te kunnen vervangen. Voor media-owners zal het ook nog eens spannend zijn om te zien wat dit met de eCPM doet. Maar als ik kijk naar alle innovaties en samenwerkingen in onze branche zullen we ongetwijfeld met awardwaardige oplossingen komen.

Nikki: Verwachten jullie ook dat er alternatieven ontstaan voor de Programmatic Awards of is de awardshow over vijf jaar groter dan ooit tevoren?

Danny: Ik verwacht dat de Programmatic Awards over vijf jaar nog groter zijn, met nog meer categorieën omdat de awardshow zich net als de markt zal doorontwikkelen. Nog meer mogelijkheden om in de spotlights te komen staan en credits te krijgen voor de noeste arbeid die er wordt verricht.

Jeremy: De Programmatic Awards zijn ‘here to stay’, dat hebben we inmiddels wel bewezen. De afgelopen editie was in mijn optiek zelfs het mooiste feestje in de historie van de awardshow. En dat is iets waar wij met zijn allen best trots op mogen zijn.

Vanaf 1 juli heb je kans om te stemmen op de genomineerde talenten

Vanaf 1 juli wordt traditiegetrouw de industrie gevraagd om als publieksjury op te treden en een stem uit te brengen op de genomineerde talenten. De uiteindelijke winnaars ontvangen donderdag 16 september hun award op het grootste feest dat de programmatic industrie kent.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!