Hoe een klein feestje in vijf jaar uitgroeide tot het belangrijkste evenement in de programmatic industrie

Interview Sabrina Schmidt en Anke Kuik

Om meer te weten te komen over de magie van de Programmatic Awards, ging Nikki Ben Bouazza-de Kok, voorzitter van de Taskforce Programmatic, in gesprek met de zeven taskforceleden die aan de basis van de Programmatic Awards hebben gestaan. Twee van hen zijn Sabrina Schmidt en Anke Kuik. Een gesprek over hard werken, inspiratie, de toekomst van programmatic advertising en heel veel lol hebben.


Nikki: Hoe fantastisch is het dat jullie vijf jaar geleden de basis hebben gelegd voor de Programmatic Awards. Hadden jullie ooit verwacht dat het zou uitmonden tot het grootste en belangrijkste evenement in de programmatic industrie?
Anke: Niet verwacht, maar wel gehoopt. Programmatic marketing was vijf jaar geleden nog zo ontzettend onderbelicht in alle awardshows die onze industrie rijk is. Ik ben trots dat wij met IAB Nederland als eerste een awardshow hebben georganiseerd waarop het talent en de campagnes in een van de snelst groeiende en belangrijkste industrieën in het zonnetje worden gezet. Talent wordt eindelijk erkend, voorbeelden worden geshowcased, waardoor ook het besef bij de meer traditionele media is gegroeid dat programmatic en addressable marketing aan de basis van elke campagne behoren te staan. Een groter compliment konden we niet krijgen.

Sabrina: Een compliment is het zeker. Ik ben blij dat de awardshow zo’n positieve impact heeft gehad en versneld tot nog meer innovatie heeft geleid. De Programmatic Awards inspireren en dagen mensen uit om nog oplossingsgerichter te werken, kritischer naar hun werk te kijken en nog sneller te innoveren. De Programmatic Awards stimuleren vooruitgang.

Nikki: Als jullie terugdenken aan de eerste Programmatic Awards die jullie met de kerngroep organiseerden, wat is dan het eerste wat in jullie opkomt?
Sabrina: Er was nog niets, dus we hebben vooral heel veel uren hard gewerkt, haha! Maar zonder dollen: een fantastische groepsgeest, maar ook positiviteit en opwinding. En dat niet alleen vanuit de taskforce, ook het bureau en het bestuur van IAB Nederland waren ontzettend enthousiast dat we een plek van waardering en stimulering voor onze branche aan het creëren waren.

Anke: Het eerste wat in mij opkomt is de hoeveelheid uren die we kwijt waren aan het jureren! Hahaha. Het eerste jaar was dat nog niet geoptimaliseerd, dus het kostte ons heel veel tijd om alle cases te beoordelen. Maar wat zaten er al leuke en goede verhalen tussen en wat was het leuk om dit met het kernteam van de grond te krijgen.

Nikki: In de jaren die volgden zijn deze processen geoptimaliseerd, maar ook veel zaken veranderd. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere wijzigingen geweest in de categorieën. Waarom is, dat denk je?
Sabrina: In de jaren die volgden ben ik nog voorzitter van de taskforce geweest, dus daar kan ik je alles over vertellen. Door het introduceren en aanpassen van categorieën wilden we de markt laten focussen op twee dingen. Enerzijds hoe bestaande standaarden of capaciteiten zich kunnen ontwikkelen. Daarnaast wilden we markt zo inspireren en motiveren om nieuwe oplossingen en standaarden te creëren. En met succes, waardoor de Programmatic Awards logischerwijs met alle nieuwe mediatypen, mediaformaten, technische veranderingen en marktacceptatie mee evolueerden.

Nikki: Een belangrijk onderdeel van de Programmatic Awards zijn de Talent Awards. Waarom is het volgens jullie zo belangrijk dat (aanstormende) talenten deze prijs kunnen winnen?

Anke: Talent is cruciaal voor elk succes. Veel talent dat gespecialiseerd is in programmatic, dat bereid is om vele uren te werken en nieuwe learnings en inzichten te creëren, wordt onderschat en al helemaal niet vaak in het zonnetje gezet. De Programmatic Awards hebben hier een positieve bijdrage aan geleverd en benadrukt dat meer technische skills en een open houding om nieuwe dingen te leren cruciaal zijn.

Sabrina: Absoluut. De helden achter de schermen moeten even in de schijnwerpers staan, vooral het jonge talent dat een stapje verder gaat en zich snel aanpast aan onze behoeften en de nieuwe vaardigheden die we nodig hebben om onze toekomst vorm te geven.

Nikki: Houden jullie in de gaten hoe het de talenten is vergaan nadat ze een award hebben gewonnen?
Anke: Ja, en ik ben blij om te zien dat veel van deze winnaars een belangrijke positie binnen mooie bedrijven heeft gekregen.

Sabrina. Er zijn zoveel winnaars, dus het lukt niet om ze allemaal te volgen. Maar ik vind het geweldig om alle feedback na afloop van een awarsdshow op LinkedIn te zien. Bij enkele winnaars heb ik hun carrière enorm zien groeien en dat maakt mij natuurlijk enorm blij. Ook zie ik dat sommigen van hen nu ook een bijdrage leveren in een van de VIA Taskforces en zo de markt de weg wijzen naar de toekomst.

Nikki: Zelf zijn jullie al jaren actief in de ‘digital scene’ en hebben allebei een indrukwekkende carrière opgebouwd. Ik ben daarom erg benieuwd wat volgens jullie de belangrijkste aspecten zijn van het gebruik van programmatic advertising.
Sabrina: Programmatic advertising reflecteert de evolutie van de media-industrie, de verandering van onze infrastructuur door het gebruik van nieuwe technologie, data en tools. Deze evolutie stelde ons in staat ons aan te passen aan veranderingen in consumentengedrag, om interconnectiviteit en toegankelijkheid te creëren, om processen verder te automatiseren, om sneller, preciezer, relevanter, efficiënter, schaalbaarder en beter geïnformeerd te zijn. Er zijn dus veel voordelen aan programmatic advertising, maar onze infrastructuur en het ecosysteem moeten steeds verder ontwikkeld en gereguleerd worden om te zijn wat het kan zijn.

Anke: Daar sluit ik mij volledig bij aan. Innovatie, addressability, optimalisatie, precision en real time results is waar het allemaal om draait.

Nikki: Een van de belangrijkste thema’s die in de markt leven, is het aanstaande verdwijnen van cookies. Wat is volgens jullie de impact hiervan?
Anke: Ik vind dat de discussie meer moet gaan over het feit dat we technologie inzetten om de beste resultaten te bereiken voor zowel consumenten, adverteerders als uitgevers. Er zijn namelijk, ook na het verdwijnen van third-party cookies, nog steeds voldoende oplossingen die precisiemarketing mogelijk maken. Dus laten we vooral deze alternatieven zo snel mogelijk gaan testen en optimaliseren, zodat iedereen straks optimaal is voorbereid op de ‘cookieless world’.

Sabrina: Het is een existentiële impact. Technisch gezien zijn verschillende delen van programmatic (nog) afhankelijk van cookiematching tussen meerdere technische partners. Minder cookies betekent minder transactionele media en minder beschikbare datasegmenten. Daarom zijn cookies niet duurzaam of toekomstbestendig en moeten we onze manier van werken structureel veranderen en alternatieve identificatiegegevens creëren en implementeren.

En dan, last but not least: waar zien jullie de Programmatic Awards over vijf jaar?

Sabrina: Ik hoop groter, beter en internationaler. Ik hoop dat de Programmatic Awards de Oscars van onze branche worden en invloed hebben op andere evenementen, zoals bijvoorbeeld Cannes Lions.

Anke: Wellicht is de naam anders, maar een awardshow die zich focust op innovatie en technologie binnen advertising zal zeker nog lange tijd blijven bestaan.

Vanaf 1 juli heb je kans om te stemmen op de genomineerde talenten

Vanaf aanstaande donderdag wordt traditiegetrouw de industrie gevraagd om als publieksjury op te treden en een stem uit te brengen op de genomineerde talenten. De uiteindelijke winnaars ontvangen donderdag 16 september hun award op het grootste feest dat de programmatic industrie kent.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!