VIA’s Internationale Vrouwenweek

Sinds 1911 wordt jaarlijks op 8 maart Internationale Vrouwendag gevierd. Een dag die in het teken staat van solidariteit onder vrouwen, het opkomen voor de rechten van de vrouw en het zorgen voor levensverbetering van meisjes en vrouwen over de hele wereld. Anno 2021 is Internationale Vrouwendag nog steeds nodig. Ook binnen de marketing-, communicatie- en reclamesector is er nog werk aan de winkel. Hoewel er ongeveer evenveel mannen als vrouwen werkzaam zijn binnen onze sector (49% vrouw, 51% man), moeten we constateren dat we deze gelijke verdeling niet overal in terugzien.

De kracht van diversiteit
VIA gelooft in de kracht van diversiteit. Verschillen in perspectieven, achtergronden en inzichten van medewerkers vergroten de denkkracht van organisaties en de creativiteit van medewerkers. Meer diverse mensen betekent minder blindspots en dus meer kans op kwaliteit. Echter, het maken van diverse teams blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. In ons C-Level-onderzoek van 2020 geeft 49% van de professionals aan hier moeite mee te hebben. En het is ook geen gemakkelijke opgaaf. Ook wij moeten toegeven dat we niet overal zo divers zijn als we zouden willen. Zo is er binnen de VIA-taskforces nog veel te verbeteren. Hier zijn namelijk aanzienlijk minder vrouwen actief (82% man versus 8% vrouw). We werken hier momenteel hard aan, maar tips en suggesties zijn altijd welkom, evenals aanmeldingen voor onze taskforces!

Diversiteit is een topprioriteit van VIA
Om dit verschil kleiner te maken en de sector te helpen bij soortgelijke uitdagingen, staat diversiteit dan ook hoog op de agenda van het bestuur en bureau. (Gender)gelijkheid is een thema dat constant aandacht nodig heeft. Daarom hebben we sinds dit jaar de Taskforce Diversiteit & Inclusie in het leven geroepen. In een notendop richt deze taskforce (bestaande uit diverse VIA-leden) zich op het leveren van een bijdrage om de industrie vooruit te helpen op dit onderwerp. We zagen dat er afgelopen jaar onder de leden veel initiatieven zijn gestart, dus VIA is een goede plek om ervaringen met elkaar te delen, van elkaar te leren, te inspireren en elkaar beter te maken. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan het aantrekken en behouden van (divers) talent, zorgen we voor een netwerk en ondersteuning op dit vlak. Zo creëren we een omgeving waar iedereen kan groeien.

Invloed met Impact
Het thema van de Internationale Vrouwendag 2021 is Invloed met Impact. Dit past goed bij ons, want we denken graag in kansen, uitdagingen en mogelijkheden voor vrouwen! De maatschappelijke discussie over ongelijkheid activeren zonder te polariseren, want meer gelijkheid is voor iedereen beter. Aangezien verandering begint bij bewustwording, hebben we een aantal belangrijke cijfers op een rij gezet:

  • In 2020 was 12 procent van de bestuurders (die de dagelijkse leiding hebben) vrouw. Ook in de politiek zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. In de Tweede Kamer is bijvoorbeeld maar 31 procent vrouw en in de gemeenteraden is dat 32 procent.
  • In 2019 is het aandeel vrouwen in Nederlandse televisieprogramma’s 36 procent. Bij een evenredige representatie zou dit 50 procent moeten zijn.
  • 23 procent van de deskundigen (bijvoorbeeld politici, woordvoerders of experts) in nieuws- en actualiteitenprogramma’s is vrouw.
  • Ten aanzien van de onderwerpen economie, weer en sport is het aandeel vrouwen dat hierover als deskundige gevraagd wordt slechts 9 procent.
  • 74 procent van de meisjes denkt dat het voor vrouwen lastiger is om later een leidinggevende functie te krijgen dan voor mannen.

Bron: WomenInc

Verandering begint bij bewustwording
Kunnen we door alle dingen die we doen het verschil maken? Ja, maar niet direct. We moeten ook geduld hebben en vooral doorzetten. Transitie kost namelijk energie en tijd, maar gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Er zijn namelijk, naast VIA, verschillende organisaties (ook vanuit de overheid) die bedrijven ondersteuning bieden bij het vaststellen en bereiken van doelen op het gebied van diversiteit. In 2020 tekenden we het Charter Diversiteit van Diversiteit in Bedrijf. Iets wat ook jouw bedrijf kan doen. In deze Charter omschrijf je concreet wat het plan is op het gebied van diversiteit en inclusie. Eens in de zoveel tijd checken de aangesloten bedrijven met elkaar hoe het met de doelen staat en waar hulp bij nodig is. Dit is niet alleen een heel goede stok achter de deur, maar door hier actief aan deel te nemen kun je ook gebruikmaken van experts, de community en onderzoeken.

Support jezelf en andere vrouwen!
Als VIA geloven wij dat de marketingcommunicatiewereld de verantwoordelijkheid en de mogelijkheid heeft om een cultuur van gelijkheid, diversiteit en inclusie te stimuleren  Niet alleen vanwege de gewenste afspiegeling van de maatschappij , maar ook vanwege onze impact op de beeldvorming welke mede door onze leden voor een groot deel wordt bepaald. Erover praten is belangrijk, maar het zijn onze acties die echt een verschil zullen maken. Als we allemaal samen een stap in de juiste richting zetten, kunnen we sneller vooruitgang boeken naar een inclusieve toekomst, waarin we elkaar respecteren en waarderen om wie we écht zijn. Soft skills, hard skills, alfa, bèta, introvert, extravert, procesgericht, doelgericht en ga zo maar door. Hoe meer diversiteit, hoe meer creativiteit en kwaliteit.

Deze week lichten we op onze socials de vrouwen uit die binnen VIA actief zijn en publiceren we op de website enkele inspirerende interviews met vrouwen uit ons vak. Houd ons in de gaten!

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!