
Q&A
Waarom gaan jullie samen?
Bij beide organisaties spelen dezelfde thema’s, ligt de focus op dezelfde doelgroep en streven we hetzelfde resultaat na. Van de evenementen, bijeenkomsten en award-shows die we tot nu toe los van elkaar organiseerden, gaan we alleen met het beste door. We hebben de ambitie om de overgebleven activiteiten naar een nóg hoger plan te brengen.
Is er een branchevereniging nog wel van deze tijd?
Ja, meer dan ooit. De creatieve en mediabranche kent bijna eindeloze mogelijkheden en innovaties volgen elkaar snel op. Het zorgt dat ons vak levendig is, maar soms ook complex. Een branchevereniging is juist nu van essentieel belang om ons vak verder te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de benodigde kennis. Het biedt ook een platform om gezamenlijk uitdagingen in onze industrie aan te pakken. Kortom, een enorme kans om de krachten van media en creatie nog verder te bundelen en als Nederlandse industrie voorop te lopen.
Zijn jullie niet bang dat leden deze fusie als reden aangrijpen om op te zeggen?
Als je als bedrijf wil groeien moet je lid zijn. Deze ambitie staat bij de nieuwe VIA bovenaan. We willen samen groeien, zowel als individu als bedrijf. Ons doel is om gezamenlijk het vak verder te professionaliseren en te verbeteren. We verwachten dat onze leden achter deze visie staan, en de geluiden die we nu horen, ondersteunen dit ook. Het is ook op hun voorspraak dat we deze fusie aangaan.
Lidmaatschap
Hoe zit het met de overlap in leden tussen beide verenigingen?
De overlap tussen Via en MWG op bedrijfsniveau is groot, vooral als je kijkt naar de grotere media-exploitanten en mediabureaus dan is meer dan 75%. Als je daar wat verder op inzoomt dan zie je wel grote verschillen op wie binnen deze bedrijven werden aangesproken door VIA respectievelijk MWG. Dat zijn andere functionarissen met andere verantwoordelijkheden.
Waar de overlap zeer klein is, is op het gebied van creatie en techbedrijven. Dit zijn bedrijven die voorheen lid waren van voorheen VEA en IAB en twee jaar geleden zijn overgegaan naar VIA.
Wat voor invloed heeft dit op de contributie?
We zullen het contributiemodel van de MWG hanteren, waarbij de impact op de contributie per lid anders kan zijn.
Wat is de winst voor een VIA lid?
Korting op inzendingen voor YIM en AMMA, onbeperkte toegang tot evenementen en een groter netwerk met meer toegang tot media.
Wat is de winst voor een MWG lid?
Korting op inzendingen voor de Effie Awards, gratis deelname aan VIA Kickstart en een groter netwerk, evenals toegang tot VIA-onderzoeken zoals Ad Spend, CMO-rapport en publicaties van de taskforce.
Kan ik partner worden van VIA?
Jazeker, leden kunnen partner worden. Voor 2023 zitten we aan onze maximale capaciteit, maar voor 2024 kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Emily Golverdingen.
Wat krijg ik als nieuw lid?
Toegang tot meer dan 70 evenementen, korting op het inzenden voor de Effie Awards en AMMA, deelname aan YIM, gratis deelname aan VIA Kickstart, toegang tot de Ad Spend Study i.s.m Deloitte, CMO-onderzoek i.s.m. met Nyenrode, fysieke en digitale sessies, whitepapers, handboeken, landschapsoverzichten, infographics en diverse trainingen en masterclasses. Daarnaast bieden we informatie voor bedrijfsvoering en juridische assistentie.
Wat is de contributie als nieuw lid?
De contributie hangt af van de staffel waarin je valt. Bekijk hier de tarieven.
VIA
Wat gaat de vereniging doen?
We zullen ons richten op het verbinden van de hele keten en de krachten van media en creatie nog verder nog verder bundelen om als Nederlandse industrie voorop te lopen.
Voor wie is de nieuwe vereniging er nu eigenlijk?
Of je nou uit de hoek van de adverteerder komt, creatie, media agencies en owners of data & tech, iedereen binnen ons geweldige vak is van harte welkom bij VIA.
Wat gaat er gebeuren met de VIA standaarden en TCF?
Dit blijft, maar we houden de ontwikkelingen samen met onze experts scherp in de gaten.
Gaan jullie ook samen met DDMA / ADCN of ander partijen?
We staan altijd open voor samenwerking, maar momenteel richten we ons volledig op een goede en soepele fusie waarin alle leden zich thuis voelen.
Waar gaan jullie vestigen?
In Capital C, Amsterdam, op het Weesperplein waar beide verenigingen al gevestigd zijn.
Wat zijn nieuwe activiteiten van VIA ?
We gaan harmoniseren
Wat gebeurt er met bestaande samenwerkingen?
Bestaande samenwerkingen blijven bestaan.
Wat gebeurt er met de taskforces en commissies?
De taskforces en commissies blijven bestaan, en we zullen bekijken hoe we de samenwerking kunnen optimaliseren.
Blijven de Programmatic Awards?
Er wordt een groot programmatic kennisevent georganiseerd met meer aansluiting met de media
Wat gebeurt er met AMMA / Effies / 24 Festival / Legend Diner?
Deze events blijven bestaan en er wordt gekeken naar natuurlijke samenloop in planning.
Wat gaat er verdwijnen?
Op termijn wordt gekeken naar harmonisatie tussen bepaalde events
Bestuur & Organisatie
Hoe gaat het bestuur eruitzien?
Het dagelijks bestuur zal bestaan uit 4 personen: Voorzitter Rik Ledder, vice-voorzitter Maiko Valentijn, secretaris Sonja Vroling en penningmeester Dorine van Mullem. Daarnaast zal er een algemeen bestuur zijn met 7 portefeuilles, elk vertegenwoordigd door 2 bestuursleden.
Waarom zo een groot bestuur?
We hebben gekozen voor een groot bestuur vanwege onze grote en diverse achterban. Het stelt ons in staat om alle belangrijke thema’s binnen de keten te verbinden en elke doelgroep te vertegenwoordigen met experts.
Welke thema’s?
Talent, Mens, Ondernemen, Celebrate, Visie, Innovatie, Data, Tech & Privacy
Hoe gaat Het Bureau er van VIA uitzien?
De twee bureaus gaan samen
Waarom is er gekozen voor dit bestuur?
Om alle belangrijke thema’s binnen de keten te verbinden en elke doelgroep te vertegenwoordigen met experts
Welke vacatures zijn er voor het bestuur en hoe loopt die procedure?
Er zijn drie vacatures: Celebrate (Effie werkgroep) en Innovatie (media & creatie) en Data & Tech.
Vinden jullie het bestuur zelf divers genoeg?
Ja, we zijn ervan overtuigd dat alle bloedgroepen in onze achterban zich in dit bestuur kunnen herkennen.
Veel wordt samengevoegd, zijn er ook specifieke keuzes gemaakt?
De keuze voor deze fusie tussen VIA en MWG is gebaseerd op het feit dat beide verenigingen dezelfde doelen en ambities hebben, veel dezelfde leden, mensen en evenementen. Vanaf 1 september sterker, toekomstgericht en vooral samen. Want de ontwikkelingen in ons vak vragen (schreeuwen!) om verbinding. De mogelijkheden in creatie en media zijn eindeloos en innovaties volgen elkaar snel op. Het zorgt dat ons vak levendig is, maar ook steeds complexer. Hoe blijven we ons als vak én als individuen ontwikkelen en zorgen we ervoor dat iedereen verbonden is, toegang heeft tot kennis, geholpen wordt om te groeien.