Kennisbank

Duik in de kennisbank van VIA, jouw ultieme gids door de wereld van media, data, creatie en technologie. Hier verzamelen we inzichten, onderzoeken, whitepapers en nog veel meer. Jouw startpunt voor kennis, duiding en inspiratie. Filter op taskforce, thema of contenttype en lees je in!

Terugkijken: Cookieless webinar - consent, meting & Creatie

Nu de afschaffing van third-party cookies nog maar een paar maanden op zich laat wachten, worden er vraagtekens gezet bij het vermogen van adverteerders om doelgroepen effectief te targeten zonder gebruik te maken van identifiers. Om die vraagtekens weg te nemen, organiseerde de VIA Cookieless Taskforce het Cookieless webinar Consent, Meting & Creatie. De belangrijkste uitkomsten van deze sessie bespraken we met moderator Michael Eedens, Managing Director Benelux van Ogury, een wereldwijd adtechbedrijf dat privacy-firstoplossingen levert. In het webinar stonden de toekomst van cookiebanners, metingen in GA4 en de opkomst van AI in de attention economy centraal. Het webinar kun je onderaan de pagina terugkijken. Als cookies verdwijnen, hoe kunnen adverteerders dan in dit nieuwe digitale tijdperk gedijen? Waar sommige bezoekers en sprekers AI als kans zagen, was er ook een groep die minder positief was. Wat vind jij? Moeten adverteerders zich zorgen maken over de nieuwste AI-ontwikkelingen zoals ChatGPT? Het groeiende belang van AI in advertising valt niet te ontkennen. Persoonlijk kijk ik er erg naar uit om te zien hoe zij onze industrie zal beïnvloeden in de komende maanden en jaren. Maar in plaats van ons te focussen op AI denk ik dat het verstandiger is om ons nu eerst te focussen op het verdwijnen van third-party cookies. We staan aan de vooravond van een grote verandering die een grotere impact heeft op ons business. Merken, online uitgevers, mediabureaus en adtechbedrijven staan allemaal op een strategisch kruispunt en de weg die ze nu inslaan zal bepalend zijn voor hun toekomstige succes. Welke weg moet de industrie volgens jou inslaan? Ze moeten in ieder geval geen rondjes op de rotonde blijven rijden. Ik begrijp dat dit lastig is door de grote verscheidenheid aan opties en het gebrek aan kennis van deze technologieën, maar er is simpelweg geen tijd meer.  Waar komen deze twijfel en afwachtende houding vandaan? Wat mij tijdens het webinar opviel en wat ook uit de resultaten van een enquête die wij recent hebben uitgevoerd naar voren kwam, is dat een groot deel van de leidinggevenden bij adverteerders en bureaus niet bekend is met targetingtechnologieën die niet afhankelijk zijn van advertising-ID’s. Dit weerspiegelt duidelijk een aanzienlijk gebrek aan kennis en bewustzijn over cookieless technologieën. Het is nu dus aan innovatieve cookieless-technologiebedrijven om hun modellen te promoten. Het bedrijfsmodel van Ogury is gebaseerd op personified advertising in plaats van gepersonaliseerde advertising. Kun je uitleggen wat dat betekent? Terwijl de laatste globale privacyregels de weg vrijmaken voor een cookieless en ID-less advertentie-ecosysteem, zijn veel adtechpartijen nog steeds gefixeerd op het gebruik van gepersonaliseerde reclame, in de kortzichtige overtuiging dat die zal blijven bloeien. Maar als je erover nadenkt, is ultra-personalisatie dan niet gewoon een drift van het internet die mogelijk werd gemaakt door third-party cookies? In werkelijkheid is het volgen van advertenties sociaal onaanvaardbaar geworden en een groeiend aantal gebruikers verwerpt het luidkeels. Bovendien zijn adverteerders niet langer geïnteresseerd in het targeten van slechts een paar individuen, maar eerder in het aanspreken van grootschalige segmenten die dezelfde kenmerken bezitten. Dit is precies wat Ogury biedt met zijn personified-advertisingtechnologie. Deze targetingoplossing is gebaseerd op persona's in plaats van identiteiten van gebruikers, en op de bestemmingen waar deze persona's content consumeren in plaats van de individuele gebruikers zelf. Kun je uitleggen waarom jullie voor persona’s kiezen en niet voor identifiers of contextuele targeting waar in de markt ook veel over wordt gesproken? Veel adtechspelers richten zich nu op contextuele targeting. Dit zijn eenvoudig te implementeren oplossingen, maar op zichzelf zijn ze bij lange na niet genoeg om het gedrag van het publiek goed te begrijpen. Bij Ogury geloven we dat personified targeting het enige alternatief is voor adverteerders om hun consumenten op schaal te blijven bereiken met respect voor hun privacy. Met deze technologie kunnen adverteerders hun schaalbaarheidsproblemen oplossen en tegelijkertijd voldoen aan de wensen van consumenten en toezichthouders. In plaats van gebruikers online te volgen, richt persona-based advertising zich op de bestemmingen waar ze content consumeren, waarbij Ogury enquêtes over actieve gebruikers gebruikt om miljoenen bruikbare gegevenspunten te verzamelen om persona's op te bouwen die relevant zijn voor merken. Door dit te doen, verschuift de industrie van een gebruikersgericht naar een plaatsgericht perspectief om zowel schaalbaarheid als verbeterde normen voor consumentenprivacy te bereiken. Heb je nog een gouden tip in relatie tot de aankomende cookieless world?  Zie het einde van de third-party cookies als een kans en niet als een bedreiging. Maar bovenal is het belangrijk dat adverteerders en bureaus het zoeken naar een alternatief niet voor zich uit blijven schuiven. Google gaat niet nog een keer de deadline veranderen, begin 2024 is een feit. En zonder alternatief ga je de impact hiervan echt serieus merken op je business. En dat is een risico dat je volgens mij niet wil nemen.  Bekijk hier het webinar terug https://www.youtube.com/watch?v=fDfh65x1Du4

Lees verder

Kijk terug: De Rol van Creativiteit in de Aandacht voor Video

Video is een krachtig marketingmiddel, maar het is niet altijd gemakkelijk om de aandacht van je publiek vast te houden. In dit webinar leer je hoe je creativiteit kunt inzetten bij video campagnes om je publiek te blijven boeien en betrokken te houden. We delen de laatste ontwikkelingen in het videolandschap en hoe je video kunt gebruiken om je doelstellingen te halen. We nemen je mee aan de hand van inzichten, onderzoeken en cases van publisher en bureau. van theorie tot praktische invulling in het creëren van de campagnes die aandacht vast weten te houden. Op 26 september bespraken Geert Hoogeveen (Managing Director bij Teads), Josefien Zwetsloot (Manager sales News & Domeinen bij DPG Media) en Charlotte Rademaekers (Team Lead Social Advertising bij Happy Horizon) de rol van creativiteit in de aandacht van video. Bekijk ‘m hier terug.

Lees verder

Webinar Vertrouwenspersoon

Een webinar over het creëren en behouden van een veilige werkomgeving Grensoverschrijdend gedrag, een hot topic dat veel aandacht krijgt maar wat helaas nog steeds (te) vaak voorkomt. Hoe ga je hier (als organisatie en individu) mee om? We bespraken het tijdens dit webinar. Kijk hem nu terug! Waarom is dit webinar belangrijk? 1 op de 8 werknemers voelt zich gepest, blijkt uit recent onderzoek. 1 op de 5 jonge vrouwelijke werknemers gaf in 2021 aan ooit te maken hebben gehad met ongewenst seksuele aandacht. De cijfers liegen er niet om. Een diepgeworteld probleem dat vooralsnog onopgelost blijft. Het is daarom nog steeds van groot belang om te blijven praten over en te streven naar een veilige werkomgeving voor iedereen.  Onder leiding van VIA directeur Saskia Baneke gingen Evita Lammes van Studio Samen en vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg in gesprek over de rol van een vertrouwenspersoon en de noodzaak hiervan. Tools en tips over hoe je met misstanden om kan gaan en hoe je een veilige werkomgeving kan creëren of behouden voor jezelf en je collega’s. Kijk het webinar hier terug!  Het is niet gauw te klein of te groot om contact met mij op te nemen. Kijk terug Liever direct contact opnemen met vertrouwenspersoon gerda? Dat kan natuurlijk ook. Ze is te bereiken op 06 41878027 of via mail: [email protected] HANDIGE LINKS: Tijdens het webinar zijn er ook een aantal links gedeeld. Deze kan je hieronder vinden: Vlaggensysteem >> VIA Active Bystander Training. >> Handreiking ongewenst gedrag SER. >>

Lees verder

Kijk terug: De Nieuwe Aandachtseconomie

kijk terug: VIA x Teads - de nieuwe aandachtseconomie Naarmate het medialandschap zich aanpast en verandert, evolueert ook de benadering van meten. Het meten van aandacht wordt essentieel voor hoe merken weten of hun advertenties een impact hebben in mobiele omgevingen. Daarom speelt mobiel advertentiemateriaal een steeds grotere rol bij het stimuleren van merkgroei. Op 14 oktober gingen Fabio Corona en Wendy Pouw vanuit het hoofdkantoor van Teads, met elkaar in gesprek rondom het thema ‘De Nieuwe Aandachtseconomie’. Aansluitend vond een paneldiscussie onder leiding van Angela Tropper plaats, met sprekers Yvonne Goos, Michael Willems en Manon Hietbrink. Heb je de sessie gemist? Bekijk ‘m hieronder terug. Webinar

Lees verder

Kijk terug: Ben jij klaar voor een toekomst zonder cookies?

Uit ons C-level onderzoek ‘marketing is a delicate balancing act’ van eind 2020 bleek dat 91% van de ondervraagden nog niet volledig was voorbereid op een wereld zonder cookies, maar de klok tikt door. Zijn wij als industrie klaar voor de veranderingen in 2022? Als vervolg op de tweedelige webinarserie The Cookieless Era, gingen we samen met Teads, verder in gesprek met experts, zodat we ons gezamenlijk kunnen voorbereiden op het cookieloze tijdperk. Na een korte introductie van Fabio Corona en Wendy Pouw trapte Hugues Templier, Head of Data bij Teads, de sessie af met een update van de status quo en de impact ervan op onze industrie (eng). Vervolgens leidde Angela Tropper de paneldiscussie over het belang van contextuele targeting en stelde de panelleden de vraag : ‘Wat doe jij om voorbereid te zijn op de cookieloze toekomst?’. Het panel: Robin Loef, VIA-taskforcevoorzitter Cookieless, Luke van Veen, Digital Media Lead & E-Commerce business bijSamsung Electronics BENELUX, Anton Kanis, Managing Director bij Annalect en Katja Henneveld, Country manager NL, BE & FR bij Adform Kijk nu de webinar terug!

Lees verder

Kijk terug: VIA Webinar - The Cookie-less Era part 2

Third Party Cookies gaan verdwijnen, dat is een feit, maar ondanks dat zijn er veel vragen. Om antwoord te geven op deze vragen duiken we, in deze tweedelige webinar serie, in het onderwerp The Cookie-less Era. Part 2 - Wat zijn de oplossingen? In het tweede deel gaan we in op de oplossingen. We bekijken de oplossingen vanuit verschillende hoeken. Kijk nu de webinar terug - let op je moet inloggen om de webinar terug te kunnen kijken. Kijk terug

Lees verder

Kijk terug: VIA Webinar - The Cookie-less Era part 1

Third Party Cookies gaan verdwijnen, dat is een feit, maar ondanks dat zijn er veel vragen. Om antwoord te geven op deze vragen duiken we, in deze tweedelige webinar serie, in het onderwerp The Cookie-less Era. Part 1 - Wat is de impact en wat moet ik nu gaan doen? Tijdens dit eerste webinar neemt Robin Loef, voorzitter taskforce Cookieless, je kort mee in de definities en legt je uit waar we het nou eigenlijk met zijn allen over hebben. Vervolgens gaat Andries Hiemstra, Orange Valley, inop wat er nu gaat veranderen en wat de impact daarvan is. Simon Harris, DPG Media, gaat in op de impact voor Publishers en de acties die ondernomen kunnen worden. Nicole Wolters Ruckert sluit de webinar af met de legal impact en de voorbereidingen die je moet treffen. Kijk nu de webinar terug - let op je moet inloggen om de webinar terug te kunnen kijken. Bekijken

Lees verder

Kijk terug: VIA Webinar - Een full funnel aanpak met video: dat kan!

De kijktijd van video blijft maar stijgen en er komen steeds meer platformen bij waar video de drijvende kracht is achter het hoge engagement van het publiek. De fragmentatie van het video landschap door nieuwe platformen en opkomende kanalen brengt ook wat uitdagingen met zich mee. Hoe ontwikkel je een effectieve video strategie waarbij het juiste type video voor de juiste doelgroep en doelstelling wordt ingezet? Welke media kpi’s moet je gebruiken om te kunnen sturen op meetbaar effect, of het nu om branding of performance en engagement doelstellingen gaat.Gelukkig biedt deze verdere opkomst van video ook kansen die verkend kunnen worden om op nieuwe manieren andere doelgroepen te activeren. Met de juiste creatieve boodschap kan video ook voor iedere plek in de consumer journey ingezet worden.Op dinsdag 16 februari gingen we dieper in op de mogelijkheden van een full funnel aanpak met video om doelgroepen te beraken en te activeren. En zoomde we in op opkomende platformen zoals Tik Tok en Snapchat waar video nieuwe kansen biedt om met doelgroepen te interacteren. De sprekers gaven vanuit verschillende perspectieven invulling door middel van een korte presentatie.Sprekers: • Willemijn Hoedjes, Digital Marketing Consultant bij Storm Digital • Martijn Lasonder, Creative Strategist bij GoSpooky • Marleen Merx, Senior Brand Activation Manager bij Jumbo Supermarkten Kijk terug

Lees verder

IAB Tech Lab: de impact van de opt-in advertentietracking in iOS 14

IAB TECH LAB: DE IMPACT VAN DE OPT-IN ADVERTENTIETRACKING IN IOS 14 Verschillende grote uitgevers en adverteerders spraken afgelopen zomer hun zorgen uit over een opt-in voor advertentietracking in iOS 14. Apple wil met de update, die naar alle waarschijnlijkheid in het eerste kwartaal van 2021 beschikbaar komt, voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Dit tot groot ongenoegen van adverteerders en uitgevers die bang zijn dat de update voor een inkomstenverlies van 50 procent zal zorgen omdat niet-gepersonaliseerde advertenties minder opleveren.  Identifier for Advertising (IDFA)De iOS 14-discussie komt boven op de al langer lopende discussies over het verdwijnen van third-party cookies en de Privacy Sandbox. Maar waar die discussies eerst vooral webgeoriënteerd waren, zorgt de Identifier for Advertising (IDFA) van iOS 14 ervoor dat de discussie is uitgebreid naar de mobiele-appwereld. Dat belooft voor dat deel van de markt nog fundamentelere veranderingen voor wat betreft de controle die consumenten hebben over hun privacy, addressability, retargeting, attributie en de infrastructuur van digitale advertenties. In het nieuwe besturingssysteem moeten gebruikers namelijk een opt-in geven om hun IDFA te delen met adverteerders. Als ze dat niet doen, kunnen gebruikers niet gevolgd worden via verschillende apps die meestal gebruikmaken van dat ID. Webinar IAB Tech LabDe oplaaiende onrust en discussies waren voor IAB Tech Lab aanleiding om een webinar te organiseren waarin een panel de aanstaande IDFA-veranderingen uitgebreid besprak. De experts discussieerden over de toekomst van datagedreven adverteren, bespraken de mogelijke rol van IAB’s Transparency and Consent Framework (TCF), hoe SKAdNetwork op een alternatieve manier attributie kan ondersteunen en welke acties de branche onderneemt om Apple in de discussie te betrekken. Hieronder volgt een recap van een interessant gesprek tussen Oliver von Wersch, die IAB Tech Lab vertegenwoordigt in Europa, Nicolas Rieul, President IAB France/MD Criteo France, Thomas Mendrina, Senior Director Publisher Xandr, en Carlo Szelinsky, CEO Applike Group. Recap van een interessante discussieNadat Oliver von Wersch een beeld had geschetst van de update en de initiatieven die IAB Tech Lab ontplooit om de markt hierbij te ondersteunen, benadrukte spreker Nicolas Rieul dat de grootste zorg en frustratie over de aanstaande IDFA-veranderingen neerkomt op drie punten: De aanpassing is niet AVG-compliant De aanpassing is niet customizable De aanpassing zorgt voor een anticoncurrentieomgeving Spreker Carlo Szelinsky vond het allemaal iets minder zwaar en spannend. Hij is van mening dat er genoeg manieren overblijven om attributie en ROI-optimalisatie te realiseren. Maar hij verwacht wel een groeiende rol voor Google (Android) en Facebook voor wat betreft app-promotie. Thomas Mendrina is daarentegen van mening dat de waarde per impressie voor uitgevers fors naar beneden gaat, waardoor logischerwijs ook de advertentie-inkomsten dalen. Volgens hem heeft de update ook een negatieve impact op de privacy van de gebruiker. Gebruikers worden immers vanaf dat moment continu geconfronteerd met een grote hoeveelheid pop-ups waarmee om toestemming wordt gevraagd. Ook Nicolas Rieul verwacht een sterke afname van het aantal gratis apps. Daarnaast benadrukte hij het risico dat je wordt verwijderd uit de appstore als je als adverteerder of uitgever een andere oplossing zoekt. Is Apple echt wel zo begaan met de privacy?De vraag blijft of Apple privacy gebruikt om een competitief voordeel te creëren of dat ze echt begaan zijn met de privacy van hun gebruikers. Maar zelfs als dat laatste opeens het geval is, moet volgens de sprekers nog steeds ‘privacy is not private’ het uitgangspunt zijn. Een bedrijf met een zo grote machtspositie als Apple heeft, zou nooit zo’n controversiële beslissing mogen nemen die zo’n grote impact heeft op de bedrijfsvoering van zoveel bedrijven. Hoewel Apple de privacywijziging al heeft uitgesteld om zo ontwikkelaars meer tijd te geven om aan de verplichting te voldoen en zij meerdere gesprekken met de markt hebben gevoerd, waren de sprekers van mening dat Apple (weer) aan de tafel moet met de markt om tot betere oplossingen te komen. Als het aan hen ligt, laat Apple de update los en omarmen zij het TCF. Is het einde van online adverteren in zicht of is het juist een kans?Gaan we naar een wereld van ‘onbekende’ Apple-gebruikers versus ‘bekende’ Android-gebruikers? Zal het de (online) advertentiemarkt zoals we die nu kennen volledig op zijn kop gaan zetten of biedt het misschien juist wel kansen voor een Europese digitale renaissance zoals in dit recente Forrester-rapport “Europe’s Digital Renaissance Starts Now” staat? De tijd zal het uitwijzen, ik houd het in ieder geval voor jullie namens IAB Nederland nauwlettend in de gaten. Bekijk webinar

Lees verder

Taskforce

Alle taskforces

Thema

Alle thema's

Type

Webinar

Zoek

Reset filters