Presentatie Benchmark Monitor

Mooie cijfers ondanks het uitdagende jaar van de pandemie

Op 6 september werd in Hotel Arena achter gesloten deuren het jaarlijkse VIA Benchmark Onderzoek gepresenteerd. Een onderzoek waarin exploitatiecijfers en uurtarieven van bureaus worden vergeleken om de prestaties van creatieve bureaus te verbeteren.

Sinds 1979 wordt de Benchmark Monitor jaarlijks opgemaakt op basis van gedetailleerde gegevens van de leden van branchevereniging VIA. Dit jaar deelde 58% van de leden informatie waardoor ook dit jaar een representatief beeld is ontstaan over de financiële prestaties binnen de branche. Daarnaast kwamen ook zaken aan de orde die nu spelen, zoals inflatie en salarisstijgingen.

Nieuw inzichten

Robert Fiolet, voormalig CFO van verschillende reclamebureaus en sinds het begin betrokken bij het onderzoek, lichtte de uitkomsten toe. Informatie die alleen gedeeld wordt met de deelnemers aan de Benchmark en die hen in staat stelt om hun eigen cijfers te benchmarken. Uiteraard met als doel om de prestatie van het bureau te verbeteren. Ieder jaar weer geeft de Benchmark Monitor nieuwe inzichten om dit te doen.

Rik Ledder, voorzitter VIA en CEO TBWA\NEBOKO over het onderzoek: “Ik vind de benchmarkmonitor, zeker in combinatie met de arbeidsvoorwaarden-enquête, een geweldig instrument. Je kent je eigen cijfers, maar nu ineens zie je hoe die zich verhouden tot de industrie-norm en prestaties van vergelijkbare bureaus. Dat levert veel inspiratie op om je eigen performance te verbeteren. Daarnaast is de presentatie van de cijfers een mooi moment om ervaringen uit te wisselen en suggesties te delen. Bureaus helpen elkaar daar echt. Precies zoals waar de branchevereniging voor is bedoeld.”

Hoewel 2021 een uitdagend jaar was vanwege de invloed en onzekerheid van de pandemie, laat dit onderzoek zien dat dit desondanks tot mooie cijfers voor de bureaus heeft geleid.

 

Gerelateerde artikelen