Nieuws

Blijf op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen, laatste updates en inzichten.

Join our team

Job Alert! Wij zijn op zoek naar een Content Manager. Wil jij graag werken in een dynamisch werkveld waarbij je samenwerkt met alle grote partijen op het gebied van digitale media & marketing, vrijheid om jouw functie vorm te geven én de mogelijkheid om een groot netwerk op te bouwen?

Lees verder

In Memoriam: Joost Klinkenberg

Met groot verdriet delen wij het nieuws van het overlijden van Joost Klinkenberg. Joost was een creatieve kracht en mede-oprichter van het VEA-bureau Hendrik Sietzes, dat later bekend werd als HS Totaal. Zijn loopbaan kende ook uitstapjes naar Total Design en de NOS, en hij vervulde de rol van bestuurslid bij de BNO. Joost was niet alleen een gedreven creatief, maar ook een uiterst aardige persoonlijkheid. Hij bleef tot het laatst toe betrokken bij zijn vak, altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en creatieve oplossingen. VEA, als een van de voorlopers van het huidige VIA, herinnert zich Joost als een inspiratiebron en een gewaardeerde collega. Zijn nalatenschap en de impact die hij heeft gehad op de creatieve industrie zullen nog lang voelbaar blijven. Onze gedachten gaan uit naar zijn familie en dierbaren in deze moeilijke tijd. Het bestuur van VIA

Lees verder

Opnieuw stijging klachten over reclame

In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame gestegen vergeleken met het jaar daarvoor. De cijfers tonen dat de Reclame Code Commissie relevant is en blijft. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Reclame Code (SRC) dat vandaag is gepubliceerd.

Lees verder

Exclusieve Tour Cannes Lions

Doe mee aan onze exclusieve "VIA's Exclusive Cannes Tour," begeleid door twee van onze bestuursleden, en krijg toegang tot inspirerende, leerzame en exclusieve evenementen van mooie (internationale) bedrijven die normaal alleen op uitnodiging toegankelijk zijn.

Lees verder

Yim Talent Dag terugblik

De Young in Media (YIM) Talent van het Jaar Award is een belangrijke categorie binnen de AMMA-awards, en het is veel meer dan alleen een prijs; het fungeert als een opstap naar een glorieuze volgende fase in een mediacarrière.

Lees verder

Interview Eva Rozenbeek

Met een opvallend aantal van 39 genomineerde cases verspreid over dertien categorieën zijn de verwachtingen voor de uitreiking op donderdag 16 mei in het Koninklijk Theater Tuschinski hooggespannen. VIA-directeur Saskia Baneke en Eva Rozenbeek, Manager Marketing & Brand Partnerships FD & BNR en vicevoorzitter van de AMMA Awards, blikken vooruit en bespreken de laatste AMMA-ontwikkelingen.

Lees verder

DPG Media vier keer genomineerd voor AMMA Awards

Karen van Tongeren deelt haar visie op de nominaties. Met een indrukwekkend aantal van 39 genomineerde cases verspreid over dertien categorieën, zijn de verwachtingen voor de aankomende uitreiking van de AMMA Awards op donderdag 16 mei in het Koninklijk Theater Tuschinski hooggespannen. 



Lees verder

Een belangrijke boodschap

Al bijna twee jaar kunnen VIA-leden kosteloos, vertrouwelijk en anoniem grensoverschrijdend gedrag melden bij onze vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg. Helaas wordt deze ondersteuning weinig gebruikt. Dat vinden we jammer, want Gerda staat klaar om te helpen waar nodig. 

Lees verder

Earth Day 2024

Wij marketing- en communicatiemensen zijn eigenlijk niet zo heel goed in kleine stapjes. In voorzichtig geschuifel om de hete brij heen. Normaal gesproken denken wij veel liever groot.

Lees verder

Nieuwe adviesraad verwoordt consumentenstem binnen zelfregulering

Nieuws vanuit de Stichting Reclame Code. Op 1 april jongstleden heeft de Stichting Reclame Code de Consumenten Adviesraad (CAR) ingesteld. Deze Adviesraad zal vanuit het perspectief van consument & maatschappij een bijdrage leveren aan het maken van verantwoorde reclame in Nederland. Een van de belangrijkste taken van de raad is het uitbrengen van onafhankelijk advies bij wijzigingen van de Nederlandse Reclame Code. Verder is de raad bevoegd om nieuwe consumentenleden voor te dragen als lid van de onafhankelijke Reclame Code Commissie.  De CAR bestaat uit de volgende leden: Bart Combee (voorzitter) Milena Buurman (secretaris) Rosanne Bakker  Hanneke Corneille-de Korte  Marco Loos De leden zijn op basis van hun expertise en ervaring door een speciale commissie onder leiding van Felix Cohen (oud-directeur Consumentenbond) voorgedragen.  De Stichting Reclame Code vindt het belangrijk dat de stem van consument & maatschappij is vertegenwoordigd bij zowel de totstandkoming van regels, als bij het toetsen daarvan door de Reclame Code Commissie. De Adviesraad gaat hierbij een belangrijke rol vervullen, die eerst werd vervuld door afzonderlijke deelnemende maatschappelijke organisaties. Met het instellen van de Adviesraad hoopt de Stichting een langdurige verankering te kunnen waarborgen.  Het functioneren van de Adviesraad zal eind dit jaar worden geëvalueerd, waarna de raad ook statutair zal worden verankerd. 

Lees verder

Jelmer Wind (team5pm): “We willen uitbreiden naar 5 landen”

De dertiende aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Als mede-oprichter van team5pm vertelt Jelmer Wind in deze aflevering over de start van het bureau aan de Danzigerkade met slechts twee personen, en hoe het in 5 jaar tijd is uitgegroeid tot een bureau met 120 werknemers verspreid over drie kantoren in Amsterdam, Stockholm en Kaapstad. Ook deelt hij zijn toekomstplannen, waaronder de ambitie om zich uit te breiden naar 5 landen en de overname van Lijm Amsterdam. Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: people, poen, pitches en proces.

Lees verder

Dit zijn de genomineerden voor de AMMA Awards 2024

Amsterdam, donderdag 28 maart 2024 – Vandaag werden de laatste genomineerden voor de AMMA Awards 2024 bekendgemaakt. Met een indrukwekkende lijst van 39 genomineerden verspreid over 13 categorieën, belooft de uitreiking op 16 mei in het iconische Koninklijk Theater Tuschinski een onvergetelijke viering van de media-industrie te worden: The Night of the Masters.   AMMA NOMINATION WEEK   Afgelopen week stond in het teken van de AMMA Nomination Week. Dit jaar met een vernieuwende aanpak in samenwerking met Brave Media, waarbij elke dag via video de genomineerden per domein werden onthuld. “Dit jaar willen we nog meer diepgang en inhoud in het programma brengen”, aldus Tjitske Maathuis, dit jaar verantwoordelijk voor de Nomination Week binnen de AMMA-commissie. “Na de bekendmaking van de genomineerden komen er binnenkort interviews online waarin we dieper ingaan op de cases van de genomineerden.  Met Tuschinski als eindbestemming van de AMMA Awards vonden we de nominatievideo’s een passende nieuwe manier van de onthulling van de genomineerden.” De video’s werden gepresenteerd door de juryvoorzitters en Hélène Hendriks, die op 16 mei ook de presentatie op zich zal nemen.  DE UITREIKING  De kaartverkoop voor de AMMA Awards is vandaag van start gegaan. Voor de 23e editie van de AMMA Awards is gekozen voor het thema The Night of the Masters, dresscode Gala / Black tie. Voorafgaand aan de uitreiking zijn er een beperkt aantal plekken beschikbaar voor het AMMA-diner bij Kitchen & Bar van Rijn. Na de uitreiking zullen de festiviteiten voortgezet worden tijdens de afterparty in Oliva aan het Rembrandtplein. Tickets zijn nu beschikbaar via de AMMA-website. Masters of Data BESTE PERFORMANCE DOOR MEDIA Bureau: EssenceMediacomAdverteerder: IKEACase: Significante omzetgroei bij IKEA door inzicht in de incrementele waarde van extra media-investeringen  Bureau: Publicis Groupe Adverteerder: Hewlett PackardCase: Hoe we met een intent based SEA strategie de omzet van HP printers fors lieten stijgen BESTE GEBRUIK VAN DATA & TECHNOLOGIE  Bureau: dentsu Adverteerder: GreenchoiceCase: Van Insights tot Impact: Hoe een gecombineerde aanpak van innovatieve datastrategieën resulteerde in Greenchoice’s succesverhaal. Bureau: Wavemaker Adverteerder: Hills Pet NutritionCase: Worlds first cross-media, cross DSP AI tool for Awareness impact optimalisation Bureau: Mindshare Adverteerder: NS InternationalCase: Reisrevolutie: Op het juiste spoor naar personalisatie bij NS International BESTE RESEARCH  Media-exploitant: SterCase: De Magie van Afleiding Organisatie: Nationaal Media OnderzoekCase: Het NMO Luisteronderzoek Masters of Impact BESTE INZET VAN EEN MEDIUM Media-exploitant: DPG MediaAdverteerder: Praxis     Case: Van spookhuis tot droomhuis: Hoe Praxis met lokale verhalen het domein verduurzaming claimtBureau: MindshareAdverteerder: UnileverCase: SheaMoisture #haartokBureau: InitiativeAdverteerder: VoedingscentrumCase: Het paard van Troje; met de schijf van vijf in de supermarkt Bureau: MindshareAdverteerder: KPNCase: TikTokTalkshow BESTE SMART IMPACT Bureau: InitiativeAdverteerder: Ministerie van justitie en veiligheidCase: Laat je niet interneppen Bureau: MegawattAdverteerder: Netflix   Case: Ferry Bouman is back!Bureau: Weber ShandwickAdverteerder: Mars Nederland (Pedigree)        Case: Pedigree Dogfishing BESTE MEDIA-INNOVATIE  Bureau: DPG MediaCase: Ad Manager, het duurzame self-service advertentieplatform van DPG Media Bureau: EssenceMediacomAdverteerder: Porsche NederlandCase: Elegance in Motion: How AI and Insights Captured the Hearts of Porsche Driven Females. Masters of Strategy BESTE CONTENT- EN ENGAGEMENTSTRATEGIE Bureau: MindshareAdverteerder: Zilveren KruisCase: Preventie huidkanker; “Wat je ook beweert, zorg dat je smeert!” Bureau: dentsu & BolAdverteerder: BolCase: Hoe bol blije koppies creëert met een magisch SinterklaasfeestBureau: Publicis GroupeAdverteerder: Het Nationaal Comité 4 en 5 meiCase: De Onvergetelijke 2 Minuten BESTE COLLABORATION  Bureau: EssenceMediacom bvAdverteerder: IKEACase: Ieder meubel verdient een tweede kans.’  (Green Friday: IKEA) Bureau: Wavemaker    Adverteerder: Perfetti Van MelleCase: Mentos Grote Prijs van Nederland. Een partnership waar muziek in zit!Media-exploitant: Talpa NetworkAdverteerder: INGCase: Ongelijke kansen: vrouwenvoetbal verdient meer BESTE MEDIASTRATEGIE  Bureau: dentsu & BolAdverteerder: BolCase: Hoe bol de Sinterklaasmagie op alle fronten versterkte Bureau: dentsuAdverteerder: HeinekenCase: Heineken’s omarming van Nederlandse gezelligheid  Bureau: InitiativeAdverteerder: Ministerie van DefensieCase: Defensie – Generatie D  Masters of Industry MEDIA-EXPLOITANT VAN HET JAAR DPG MediaGlobal Media & EntertainmentAhold Delhaize European Sourcing         Clear Channel BUREAU VAN HET JAAR  dentsuWavemakerMindshare ADVERTEERDER VAN HET JAAR  Adverteerder: HornbachBureau: Mediaplus                      Case: Hornbach: van retailmerk naar mediamerk Adverteerder: BolBureau: dentsu Case: Hoe bol met lef en focus de jongere doelgroep opnieuw aan zich heeft weten te binden Adverteerder: UnileverBureau: MindshareCase: Unilever zet de nieuwe standaard! YIM TALENT VAN HET JAAR  Nathan van GisbergenCS Digital Media Roos van Ginkeldentsu Jasper van LingenStudioM Jorn ZwetslootAhold Delhaize

Lees verder