De Effie Awards zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. Het winnen van een Effie Award is dan ook niet eenvoudig, maar als je een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie Award wint, sta je wel in het overzicht van de meest effectieve marketing- en communicatiecases in meer dan vijftig landen wereldwijd.
Op 14 november worden tijdens Marketing & Effie Live! de Effies uitgereikt.
BUITENGEWOON MARKETINGRESULTAAT
Om kans te maken op een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie Award moet je kunnen aantonen dat de marketingaanpak of communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Daarnaast is het criterium dat elke case gebaseerd moet zijn op een sterk strategisch inzicht dat op een aansprekende manier creatief is vertaald. ‘Het menselijk vernuft wordt beloond.'
ZEVEN CATEGORIEËN
De awards worden uitgereikt in zeven verschillende categorieën. Elke categorie heeft een eigen jury, waarvan de leden zowel van adverteerders als bureaus afkomstig zijn. De jury’s kiezen binnen hun categorie zowel de campagnes die de awards verdienen als de kleur die hen wordt toegekend. In een volgende ronde worden de winnaars en juryrapporten definitief bepaald en vastgesteld door een hoofdjury waarin de voorzitters van alle vakjury’s vertegenwoordigd zijn.
Om innovatie te belonen, introduceerde de Effie Awards Nederland in 2017 de LEFfie. Een onafhankelijke prijs die losstaat van de Gouden, Zilveren en Bronzen Effies. Het is een aanmoedigingsprijs voor vernieuwing en heeft zijn eigen criteria.