Switch Talent Program

Switch Talent Program

“Al jaren zie ik hoe moeilijk het is voor jong talent om een plek te veroveren in de creatieve wereld” zegt Stephan Gonnissen, oprichter van het Switch Talent Program. Een programma waarin jong talent wordt gekoppeld aan creatieve bureaus. Het programma van Stephan fungeert al vijf jaar als een springplank tussen academie en creatieve bureaus.

Er loopt een hoop creatief talent rond dat niet direct een plek vindt binnen de creatieve wereld. Om deze groep jonge talenten op weg te helpen heeft Stephan Gonnissen het Switch Talent Program geïnitieerd. Switch wil een structurele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jong creatief talent.

Tijdens het Switch Talent Program ga je een als jong talent een werk/leer traject aan van een jaar en volg je een traineeship bij vier verschillende bureaus. Als bureau ben je minimaal een half jaar verbonden aan het programma. Zo lang het bureau meedoet komt er elke drie maanden voor 4 dagen in de week een ander team werken, bestaande uit twee talenten. Het team draait mee in de dagelijkse routine, en werkt aan opdrachten van het bureau. Een mooie manier voor de bureaus om, als ze op zoek zijn naar creatieven, talent te spotten.

“Als je net van de academie komt is het best veel gevraagd om meteen volle bak mee te draaien; om in de veeleisende creatieve wereld te werken, heb je vaak eerst nog wat extra bagage nodig. Switch is daar het ideale programma voor”

Stephan Gonnissen

De participerende bureaus van dit moment: DDB Unlimited, Publicis Groupe, True Ideas, De Combinatie van Factoren en Kaliber Interactive.

Meer informatie over Switch lees je op de website: http://www.switchtalentprogram.com. Of neem direct contact op met Stephan: [email protected]

Gerelateerde artikelen

Marc Oosterhout: ‘De beste manier van leren is zelf doen'

Deze week is achtste editie van VIA Kickstart van start gegaan. Hét opleidingsprogramma voor starters in de media, communicatie en reclame industrie. De gastcollegereeks bestaat dit jaar uit 13 onderdelen, variërend van creatie en stereotypering tot podcasting en onderzoek.  Iemand die vanaf het prille begin betrokken is geweest bij Kickstart is Marc Oosterhout. Je kunt hem kennen als medeoprichter van N=5, schrijver van een drietal boeken over de wereld van merken, als politiek communicatieadviseur van Lodewijk Asscher of als ex-voorzitter van de VEA. Momenteel is Marc werkzaam als consultant in merkstrategie en positionering en neemt vanzelfsprekend ook dit jaar het college ‘Merkstrategie’ voor zijn rekening. In aanloop naar het college vragen we hem naar zijn ervaringen met VIA Kickstart. Marc Oosterhout tijdens het Kickstartcollege in 2022 In 2016 gaf je voor het eerst een Kickstartcollege. In de jaren daarna hebben we je vaker teruggezien. Hoe heb je dat ervaren?  Dat is er nog zoveel te leren is. Als je jaren op school hebt gezeten of hebt gestudeerd, dan denk je dat je alle bagage hebt. Maar als je dan gaat werken kom je erachter dat er nog heel veel is dat je niet weet. In die zin vraagt de praktijk vaak heel wat anders van je, dan dat je in eerste instantie dacht.  Zie je dat ook terug tijdens jouw college?  Dat is bij mijn onderdeel merkstrategie ook zeker zo. Er bestaat naar mijn mening niet zoiets als een goede opleiding voor merkstrategie, dat leer je pas echt in de praktijk. Op basis van mijn ervaringen en de boeken die ik heb geschreven, Power Brands en Power Brands 2.0 breng ik de deelnemers graag de kneepjes van het merkdenken bij. Ik gebruik veel voorbeelden en laat de Kickstarters tijdens het college daar zelf mee aan de slag gaan. Veel studenten denken alles al te weten en zijn ook best eigenwijs. Welke vaardigheden of kwaliteiten zie je als het meest waardevol voor juniors die net de media-, communicatie-, en reclamebranche betreden?  Luisteren, luisteren en luisteren. Je moet leergierig zijn en bereid zijn de kunst af te kijken van ervaren professionals. Veel studenten denken alles al te weten en zijn ook best eigenwijs. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar je leert meer als je leergierig bent. Wat voegt Kickstart volgens jou toe aan de ontwikkeling van de deelnemers?  Kickstart voorziet de deelnemers van de nodige achtergrondkennis. In onze branche besteden bureaus vaak te weinig tijd aan het opleiden en bijbrengen van vaardigheden. Hier komt Kickstart in beeld. Vooral aan het begin van je carrière is het is de collegereeks een belangrijke basis om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan je verdere loopbaan kunt beginnen.  Wat vind jij belangrijk om aan deze generatie mee te geven?  Leergierig zijn. Niet denken dat je het allemaal wel weet. Over merkstrategie en positionering weten de meeste deelnemers vaak niet bijster veel. Tijdens het college doen de Kickstarters nieuwe inzichten op. Heb je zelf ook nieuwe inzichten opgedaan met het geven van deze lessen?  Dat de beste manier van leren is, zelf doen. Als je zelf bezig gaat met de stof leer je het meest. Daarom zijn mijn lessen eerder workshops dan colleges.

Lees verder