
'De roep om het juiste talent wordt alleen maar groter'
Auteur: Arno Peperkoorn, Chief Talent Officer | Human Resources bij Omnicom Media Group. In dit artikel bespreekt hij waarom investeren in talent cruciaal is voor de toekomst van de media-industrie.
Talent, velen praten erover. Nog meer bedrijven zijn ernaar op zoek
We leven in een land waar tot zeker 2050 vergrijzing de realiteit is.
We werken in een branche waar de concurrentie intens is, al is het alleen maar omdat bijna alle bureaus in dezelfde regio zitten. Een branche waar de marges onder druk liggen. En een branche die door technologische ontwikkelingen als bijvoorbeeld AI steeds verandert. Ontwikkelingen die enorme kansen bieden maar ook een impact hebben op het soort mensen die we zoeken en nodig hebben. Klanten willen oplossingen die werken en de juiste mensen zorgen voor unieke oplossingen.
De roep om het juiste talent wordt daarom alleen maar groter.
Dit zijn in het kort de redenen dat Omnicom Nederland in 2022 besloot te beginnen met het bouwen aan haar eigen opleiding. De 1-jarige opleiding die onder de naam HuMe- Academy in maart 2024 de eerste lichting van 10 studenten mocht begroeten, bestaat uit 2 pijlers.
Hu staat voor Human.
In de eerste 6 maanden bestaat 50% van het programma uit vakken en onderwerpen die de deelnemers als mens sterker maken. Denk hierbij aan leiderschap, slaap, gezondheid, duurzaamheid, impact menstruatie op mens en organisatie. Van ijsbad tot samen koken van samen kunst maken tot begrijpen wat slaap doet met je functioneren. Er wordt enorm veel aandacht aan besteed. En met een reden. Het is geen geheim dat we leven in een tijd waarin de hoeveelheid prikkels die we ontvangen de pan uit rijzen. Omnicom gelooft dat we mensen hierin al vroeg de handvatten moeten bieden om hiermee om te gaan en deze prikkels een plek te geven. Daar worden zij beter van en Omnicom ook.
Me staat voor Media
In dit traject raken we alle deelgebieden aan die in ons bureau belangrijk zijn. Denk hierbij aan Search, Social, E-Commerce, Data, AI etc. In fase 1 ontvangen de deelnemers veel informatie, onze mensen leiden hen in de breedte op. Aangevuld met externe sprekers en lessen van onze partners. Na fase 1 kiezen de studenten de richting die ze op willen en gaan we de specialisatiefase in.
Na 6 maanden is het dan tijd voor de praktijk en stroomt men door de organisatie in en gaan ze echt aan het werk.
Toegankelijkheid en gelijke kansen
Uniek aan HuMe is dat de mens centraal wordt gesteld en dat de deelnemers gedurende het gehele traject worden betaald. Er wordt bij de selectie ook niet gekeken naar vooropleiding, maar naar motivatie. We kijken verder. En ook hier zijn redenen voor. Omnicom wil geen privé-opleiding die enkel toegankelijk is voor hen met geld. Daarbij zien we dat veel opleidingen niet aansluiten bij de snel veranderende vraagstukken binnen onze bureaugroep. En geheimpje, ook buiten de ring van Amsterdam zitten briljante jonge mensen. Dus door te betalen, verder te kijken dan opleiding en regio nemen we drempels weg.
Eerste successen en toekomstvisie
Uit de eerste lichting zijn meerdere studenten in vaste dienst bij OMG of elders in de branche. En er zijn ook 3 studenten overgestapt naar onze creatieve zus TBWA. Lichting 2 is inmiddels halverwege en er zijn al 3 studenten voortijdig in dienst getreden.
HuMe is, net als onze branche continue in beweging. Op zoek naar het talent, de juiste inhoud en inzichten. Zo hoopt OMG ook in de toekomst het verschil te maken voor haar klanten en eigen mensen.
Meer weten of meedoen?
Vanaf 1 november kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor HuMe Academy. Wil je meer weten? Ga dan naar www.hume-academy.com of mail met [email protected]