
Young In Media (YIM) wil er voor iedereen zijn, ongeacht welke taal je spreekt
Dit interview stond eerder op Adformatie.
De Nederlandse mediabranche wordt steeds internationaler, en dat geldt ook voor de starters die er hun eerste stappen zetten. “Vanuit YIM houden we onze community scherp in de gaten” vertelt YIM-commissielid Celine Prevos. “We weten wat er in de community speelt en zien de doelgroep veranderen. Daarom speelt binnen de commissie al langer het idee om te starten met een deel van onze events in het Engels te organiseren, zodat we ook onze niet-Nederlandse collega’s kunnen helpen met hun kennis en netwerk te verbreden”.
Voor Celine speelde de organisatie van de eerste Engelstalige YIM Talk ook een persoonlijke rol. Zelf werkt ze met veel internationale collega's die door de taalbarrière nog geen YIM-event hadden bezocht. “Al 25 jaar is YIM er om starters te helpen landen in de mediawereld, hun kennis en netwerk te vergroten en te inspireren. Dat deden we altijd al voor Nederlandse YIM’ers, en nu de community internationaler wordt, is het minstens, of misschien zelfs nóg belangrijker, om deze internationale collega’s bij onze community te betrekken. Voor hen is niet alleen de sector nieuw, maar vaak ook het land. Hoe fijn is het dan als er een community is vol met mensen van dezelfde leeftijd en met dezelfde ambities.”
De eerste Engelstalige YIM Talks
Deze zomer was het zover. Op de rooftop van WPP Media kwamen jonge mediatalenten samen voor de eerste Engelstalige YIM Talks. YIM Talks zijn sessies van circa. twee tot tweeënhalf uur waar we dieper op één onderwerp in gaan. Dit leende zich perfect voor deze Engelstalige tryout. "De reacties waren erg positief," vertelt Giacomo Pistone, die samen met Celine deze eerste Engelstalige YIM Talks organiseerde. “Veel deelnemers vertelden na afloop dat het event hen veel had opgeleverd: nieuwe contacten, frisse inzichten en een beter beeld van de sector. Dat werkte twee kanten op: ook de Nederlandse deelnemers waren blij verrast met de frisse inzichten en internationale perspectieven die hun nieuwe peers met zich meebrachten.
Wie weet hoe de branche en de behoefte van starters zich ontwikkelt. En dan ontwikkelt YIM vanzelfsprekend mee.
Celine Prevos
Engels waar het kan, Nederlands waar het moet
Betekent dit dat YIM voortaan helemaal overstapt naar Engels? Nee hoor, zeker niet. “Onze kernprogramma’s zoals YIM Weekend, YIM Talent en YIM Kickstart blijven in het Nederlands,” benadrukt Celine. “Voor veel jonge Nederlanders is het al spannend genoeg om zich in een groep uit te spreken. Een extra taalbarrière zou die drempel kunnen verhogen. Maar zeg nooit, nooit. Wie weet hoe de branche en de behoefte van starters zich ontwikkelt. En dan ontwikkelt YIM vanzelfsprekend mee”.
Tot die tijd kunnen een aantal evenementen uit de YIM-programmering volgens Celine en de andere commissieleden prima in het Engels. “Talks en borrels lenen zich juist uitstekend hiervoor. Door nu af te wisselen, houden we de balans en maken we de community toegankelijk voor internationals zonder Nederlandse starters buiten te sluiten. Zo groeit de community organisch mee.”
"If you want to reach the community, understand the culture first"
Het thema van de eerste Engelstalige YIM Talks was zorgvuldig gekozen: "Making brands locally relevant through community-first thinking." Sprekers Baba Touré en Miles Momoh van Home Agency namen de YIM'ers mee langs verschillende cases, met één boodschap die bleef hangen: "If you want to reach the community, you have to understand the culture first." Precies de kennis die internationale mediatalenten nodig hebben om te slagen in de Nederlandse markt en die Nederlandse collega's kunnen gebruiken voor hun internationale merken.
De avond werd interactief afgesloten met een workshop waarin de inzichten meteen werden toegepast. "Bij binnenkomst vroegen we iedereen een internationale adverteerder op een post-it te schrijven en in de pot te gooien," vertelt Giacomo enthousiast. "Tijdens de workshop in groepjes werd er in de pot gegrabbeld en voor deze adverteerder moest je de learnings van Baba en Miles toepassen."
Het tempo was hoog. "Het was echt een pressure cooker, want na ongeveer een half uur werden de ideeën al met de rest van de groep gedeeld. De energie was top en de ideeën van hoge kwaliteit."
Communitygevoel is minstens zo belangrijk als de inhoud.
Veel mensen kwamen alleen en gingen weg met nieuwe contacten
"Je zag hoe snel er verbinding ontstond. Veel mensen kwamen alleen en gingen naar huis met nieuwe contacten," zegt Celine. "Dat communitygevoel is minstens zo belangrijk als de inhoud. Je leert hier gelijkgestemden kennen die je verder kunnen helpen in je carrière, en vaak ontstaan er zelfs vriendschappen. YIM is een community die starters helpt hun plek te vinden in de Nederlandse mediawereld."
Save the date!
Facts én fun, dat typeert volgens Celine YIM precies: kennis opdoen én plezier maken. Houd vooral de kanalen van YIM (Instagram en LinkedIn) in de gaten om op de hoogte te blijven van alle aankomende events, tips en andere interessante info voor starters in de mediawereld.
Celine vat het mooi samen: “Of je nu komt voor kennis, netwerken of gewoon om je thuis te voelen in de mediawereld: YIM wil er voor iedereen zijn. En dat geldt ongeacht welke taal je spreekt.”