Europese Corporate Sustainability Reporting Directive aangenomen

Europese Corporate Sustainability Reporting Directive aangenomen

De Europese wetgever heeft de finale klap gegeven op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De CSRD is niet een opzichzelfstaande wet, maar past verschillende al bestaande wetten aan, zoals de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Bepaalde organisaties worden onder NFRD een aantal rapportageverplichtingen opgelegd over bijvoorbeeld sociale aangelegenheden, bestrijding van corruptie en omkoping en diversiteit in de raden van bestuur. 

Door de CSRD worden boven op de bestaande transparantieverplichting nog verdergaande rapportageverplichtingen ingevoerd over onder andere duurzaamheid. Dit betekent concreet dat onderbouwd moet worden hoe duurzaamheid het bedrijfsmodel van de organisatie beïnvloed. Dit dient vervolgens voor iedereen gratis toegankelijk te worden gemaakt. 

Daarnaast past de CSRD de reikwijdte van de NFRD aan. Waar eerst alleen een zeer select aantal organisaties moest voldoen aan de wet, wordt dat door de CSRD in een aantal stappen opgerekt tot alle grote ondernemingen[1] (vanaf begin 2025) en zelfs mkb-organisaties in aangewezen markten zoals de financiële sector (vanaf begin 2026). 

Ook bij IAB Europe staat duurzaamheid op de agenda. Wil je meedenken? Vul deze survey dan in (deadline 23 december). 

[1] Een grote onderneming is een onderneming die aan twee van de volgende criteria voldoet: 250 werknemers (of meer), een jaarbalans van 20 miljoen euro (of hoger) en een omzet van 40 miljoen euro (of hoger).

 

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder