Kennisbank

Duik in de kennisbank van VIA, jouw ultieme gids door de wereld van media, data, creatie en technologie. Hier verzamelen we inzichten, onderzoeken, whitepapers en nog veel meer. Jouw startpunt voor kennis, duiding en inspiratie. Filter op taskforce, thema of contenttype en lees je in!

VIA Industry Insights

VIA Industry Insights richt zich op de actualiteiten binnen de media-industrie en draagt bij aan kennisdeling in de markt. Elke aflevering behandelt een nieuw onderwerp en biedt een uniek inzicht door de gasten die aan tafel schuiven.  Aflevering 1: De transformatie van de digitale wereld en de invloed op onze industrie In een wereld waar technologie en digitale innovaties een steeds grotere rol gaan spelen, is het belangrijk om te kijken wat voor invloed deze zullen hebben op onze industrie. Wat kunnen we leren van digitale omwentelingen uit het verleden? Hoe kunnen we technologie naar onze hand zetten en kansen creëren? Wat betekent the age of AI voor ons vakgebied? In de eerste aflevering van VIA Industry Insights gaat Ruben Sondaar (Commercial Director Benelux bij Cavai en voorzitter van de VIA Taskforce Creative) hierover in gesprek met Maarten Reijgersberg (oprichter van het Rotterdamse bureau RauwCC) en Lonneke Martens (Strategy Lead & Techfilosoof bij StudioM). Aflevering 2: ESG: Een nieuwe speeltuin met potentie of een lastig mijnenveld?  Of je het nu wilt of niet, de afkorting ESG staat steeds hoger op het todo-lijstje van elke CMO en strateeg. Grote vragen moeten gesteld en beantwoord worden. Hoe sterk is het verhaal achter onze merkbelofte en hoe voorkom ik greenwashing? Hoe pak ik als CMO deze kans voor een meer strategische rol? En hoe verandert dit de rol van mijn bureaus?  In deze aflevering van VIA Industry Insight geven we meer helderheid hoe Environmental, Social en Governance zich verhouden tot de wereld van merken en marketing. Ontdek hoe je steviger in je schoenen staat en de weg vindt in deze nieuwe wereld. Aan tafel zitten ⁠Tim Claassen⁠, Hoofd Strategie bij Havas Lemz en voorzitter van de nieuwe expertjury van de Effie Awards, ⁠Edgar Molenaars⁠, Partner Customer & Brand Advisory bij KPMG en ⁠Luca Goossens⁠, Sustainability Communication & Strategy bij The Terrace.  De Frisse Blik komt deze week van Paul van Kuilenburg, Strategy Director bij Alfred.   Aflevering 3: Synergie in media types: Digital Audio & DOOH In de derde aflevering van VIA Industry Insights duikt ⁠⁠Tim Claassen⁠⁠⁠ (Havas Lemz) dieper in de wereld van online buying methods, met een specifieke focus op de ontwikkelingen binnen Digital Out-of-Home (DOOH) en Digital Audio. Aan tafel schuiven VIA taskforcevoorzitters ⁠Radjen van Wilsem⁠⁠⁠ (CEO CS Digital) en ⁠⁠⁠Edwin Koeners ⁠⁠⁠(Sales Director Audiohuis). Samen onderzoeken ze de verschillen en overeenkomsten tussen de twee mediavormen, de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd en hun toekomstvisie. Een boeiende discussie die zowel marketeers als adverteerders zal inspireren en informeren. De Frisse Blik van deze aflevering krijg je van the one and only, Dick van der Lecq. 

Lees verder

Interview Roger Verdurmen, Grow-expert en host van de podcast Brandkast

Het geheim achter de populaire podcast Brandkast In de populaire podcast Brandkast! gaat Roger Verdurmen op zoek naar waardevolle inzichten en juweeltjes van verhalen op het gebied van branding en storytelling. Benieuwd naar het geheim van Brandkast!? ging Saskia Baneke, directeur VIA, op onderzoek uit en sprak met Roger over de serie en het succes van Grow, het kennisplatform van DPG Media dat marketeers en ondernemers helpt om hun business te laten groeien. Hoe kwam je op het idee om de podcast Brandkast! te lanceren? Brandstudio is bij DPG Media het creatieve bureau waar adverteerders terecht kunnen voor campagnes in onze media. De campagnes die wij maken draaien vaak rond branded content en blinken uit in contextuele relevantie. Een aantal zaken komen in het werk van Brandstudio samen: mijn achtergrond als merk- en communicatiestrateeg bij diverse grote reclamebureaus en de expertise van collega’s bij brandstudio op het vlak van media, communicatie en storytelling. We zochten een manier om die expertise tot uiting te brengen buiten de campagnes die wij ontwikkelen. Wat zijn de strategie en het doel van Brandkast!? Door de keuze van interessante gasten waarmee wij steeds specifieke marketing en merk-uitdagingen bespreken moet Brandkast! onze expertise op gebied van merkvraagstukken en storytelling onderstrepen zonder dat het de Roger Verdurmen show wordt. Het is vooral een podium voor mooie merkverhalen verteld door interessante gasten die wij, in lijn met de naam van de podcast, uiteindelijk een ‘geheim’ willen ontfutselen dat wij dan in de Brandkast! opslaan. Kun je iets meer vertellen over de luistercijfers en de doelgroep? Ja dat zijn steeds enkele duizenden luisteraars so far, en daar zijn wij eigenlijk wel apetrots op. Ik weet uit reacties dat er ook best veel terugkerende luisteraars zijn. De primaire doelgroepen zijn marketeers bij adverteerders en onze relaties in de bureauwereld. Onze B2B relaties feitelijk. Er zijn ook enkele fans onder collega’s. Wat onderscheidt Brandkast! van andere podcasts? Waarom moeten marketeers juist naar jullie luisteren? Laat ik vooropstellen dat ik niet elke podcast ken dus hou mij ten goede, maar wij hebben natuurlijk best wel een beetje om ons heen gekeken. Zelf ben ik bijvoorbeeld een fan van `On Brand' door Rory Sutherland. Nadeel daarvan vind ik dat het een beetje de Rory Sutherland-show is. Dat is niet erg, want het is een genot om naar hem te luisteren, maar bij ons staat de gast absoluut centraal. Wat ons verder onderscheidt? Veel podcasts moeten het hebben van de actualiteit. Dat hebben wij een beetje losgelaten. In de eerste serie, die ik nog samen met Dominique Henskens opnam, hadden wij een ‘gezien in de media’-item, maar dat deed afbreuk aan de houdbaarheid van de aflevering en ik denk dat de thema's en bijbehorende gasten die nu voorbijkomen heel lang interessant blijven. Hoe bepaal je welke thema’s je behandelt en welke gasten je in de studio uitnodigt? Daar spreek ik over met een aantal heel scherpe redacteurs. Een thema moet inspireren, en de gast eigenlijk nog meer. Welke thema’s zijn op dit moment volgens jou onder je luisteraars het meest populair?Zal ik je wat zeggen, ik zou het niet weten. En eerlijk gezegd hou ik mij daar ook niet zo mee bezig. Een thema triggert mij en als wij er een mooie gast aan kunnen koppelen dan gaan wij ervoor. Overigens gaat het ook wel eens andersom. Het merk Oatly en hun ‘strijd’ tegen zuivel inspireert mij bijvoorbeeld om na te denken en te spreken over merkactivisme. Welke gast is je het meest bijgebleven?Zonder anderen te kort te willen doen, want ik vond en vind oprecht elke aflevering op zijn eigen manier memorabel, maar – eerlijk is eerlijk – onmiddellijk poppen bij mij Femke Furnee en Arthur van Rongen op. Femke, omdat zij gewoon een ongelooflijk inspirerende ondernemer is en Arthur omdat ik zijn zeer succesvolle reanimatie van het eerder verdwenen Lois Jeans en vooral zijn visie op de juiste manier om dat aan te pakken, oprecht bewonder. Het zijn, nogmaals zonder anderen te kort te willen doen, bovendien ontzettend leuke mensen. Want een van de belangrijkste criteria voor de selectie van onze gasten is dat zij het vak bloedserieus nemen, maar zichzelf niet zo. Stel, er zijn geen grenzen qua budget en tijd, wie zou je dan het allerliefste in de studio uitnodigen?Dit is een hele lastige vraag. Het is verleidelijk hier bijvoorbeeld Elon Musk te noemen, want dan weet je je wel verzekerd van een paar duizend extra luisteraars. Maar ja, ik heb je net verteld wat misschien wel het belangrijkste criterium is voor de selectie. Nou geloof ik best dat Elon het vak serieus neemt maar ik ben bang dat hij zichzelf nog serieuzer neemt en valt dus toch af. Mocht Elon niet kunnen dit jaar, wat zijn dan de rest van de plannen voor 2023? Elon mag thuisblijven want wij hebben een aantal hele leuke opnames op stapel staan. Wacht maar af Saskia, luister naar de podcast en laat jezelf verrassen.

Lees verder

De Digital Audio Podcast - Aflevering 3

Aflevering 3: Dynamische gegevens in audio Luister nu naar de derde aflevering van de Digital Audio Podcast. Dé podcast voor organisaties die digital audio als communicatiemiddel willen inzetten. In deze aflevering gaat Jerrel Arkes van de VIA-Taskforce Digital Audio, in gesprek met Raoul Wedel. Raoul Wedel is een ervaren CEO van Wedel Software. Met meer dan 25 jaar ervaring in de softwareontwikkeling, heeft hij een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Hij is verantwoordelijk voor het leveren van bedrijfsoplossingen aan meer dan 1.200 radio- en tv-stations in 25 landen. Hij heeft klanten zoals Talpa, Bauer Media Group, Prisa Radio, Communicorp Media, Astro Radio, RTL Television en FOX Sports. Zijn laatste project is Adthos, een platform dat AI gebruikt om audio-advertenties te maken met dynamische gegevens. Raoul is een kundige leider die streeft naar de laatste trends en technologieën om zijn bedrijf verder te laten groeien. In deze aflevering spreekt Raoul over zijn missie om audio-advertenties toegankelijker en effectiever te maken en deelt hij enkele inzichten over de toekomst van de branche. VIA · Digital Audio Podcast - Aflevering 3: Dynamische gegevens in audio

Lees verder

Podcast: De Retail Media Journal Club

In de Retail Media Journal Club gaan verschillende leden van de Taskforce Retail Media in gesprek met het C-level uit de E-Commerce sector. In deze twaalfdelige podcast geven ze antwoord op de meest prangende vragen.  VIA · De Retail Media Journal Club Afl. 1: Luc SuykensAfl. 2: Jorrit SteinzAfl. 3: Itai GrossAfl. 4: Christine WangAfl. 5: Tim van der BiltAfl. 6: Marjolein VendrigAfl. 7: Daniel VerheijAfl. 8: Thijs VerheulAfl. 9: Ernst van NiekerkAfl. 10: Oscar DieleAfl. 11: Anneke van Wetten-KamphuisAfl. 12: Nick Blom

Lees verder

Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom

Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom Charley Peereboom is sinds november 2021 bestuurslid bij VIA. Sinds dit jaar houdt ze zich in het speciaal bezig met de verduurzaming van onze branche. Morgen vindt in het restaurant van Karma Kebab het eerste evenement plaats in het kader van deze duurzaamheidsmissie. Het event Want to be a B Corp? zal in het teken zal staan van duurzaam ondernemen en B Corp certificering. Op de valreep stellen we haar nog een paar vragen.  Charley, je bent al een tijd bestuurslid bij VIA en bekleedt sinds kort een nieuwe functie bij Megawatt Advertising & Digital. Hoe belangrijk is dit onderwerp voor jou en het bedrijf waarvoor je werkt?  Heel erg belangrijk! Het was ook echt een van de redenen waarom ik bij Megawatt aan de slag ben gegaan als Managing Director. Ik voel hier ontzettend veel energie en ambitie om het bureau verder te vormen naar (cliché;)) “het bureau van de toekomst”. De eerste jaren van het bedrijf stonden in het teken van groei, financiële gezondheid en kwalitatief werk. Nu zijn we op een punt gekomen waarbij we de rust en ruimte voelen om onze verantwoordelijkheid te gaan nemen in de maatschappij. En daar pak ik de voortrekkersrol in door o.a. een B Corp certificering te behalen. Sinds wanneer houd jij je met dit onderwerp bezig? In alle eerlijkheid, pas een jaar of twee. De eerste jaren van mijn carrière was ik vooral bezig met mijn eigen groei en volgde ik de visie en richting van het bedrijf waar ik voor werkte. Na verloop van tijd begon ik een eigen visie te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en over de toekomst van ons vak. Door mijn overstap naar Megawatt in juli, voel ik nu echt de ruimte om het bedrijf verder te gaan vormgeven in waar ik in geloof. Dat gaat overigens echt veel verder dan alleen verduurzaming van Megawatt zelf. Het gaat over de verantwoordelijkheid die wij hebben richting de klanten die we bedienen, het aantrekkelijk houden van de branche voor nieuwe talenten en het voeren van een inclusief beleid.  Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie. Als je op persoonlijk vlak 1 ding zou kunnen meegeven om duurzamer te leven. Wat zou dat dan zijn?  Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie. Pak de fiets voor die drie kilometer naar kantoor in plaats van de auto. Eet niet meer zeven dagen in de week vlees, maar vier. Koop niet elke maand tien nieuwe kledingitems, maar twee en ga zo maar door. En voer daar het gesprek over met elkaar. Morgen komen we samen om te praten over B Corp. Waarom moeten we daarnaartoe? Wat gaan we leren? Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet; ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar te beginnen. Het raakt iedereen, maar tegelijkertijd voelt ook weer bijna niemand zich aangesproken. B Corp worden kan een middel, een handvat zijn om als bureau de eerste stappen te zetten in het vormen en uitdragen van een duurzamer beleid. Ik denk dat het voor ieder bedrijf goed is om te komen luisteren, maar vooral te sparren met vakgenoten over de pro’s en con’s en de uitdagingen waar we allemaal voor staan. Meld je dus nu aan! Wil jij ook duurzamer ondernemen? Kom dan op 18 oktober naar het B Corp event en kom te weten hoe je het beste uit je bedrijf kan halen en tegelijkertijd het verschil te maken. Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet: ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar je moet beginnen. var exampleCallback = function() { console.log('Order complete!'); }; window.EBWidgets.createWidget({ // Required widgetType: 'checkout', eventId: '308608184387', iframeContainerId: 'eventbrite-widget-container-308608184387', // Optional iframeContainerHeight: 425, // Widget height in pixels. Defaults to a minimum of 425px if not provided onOrderComplete: exampleCallback // Method called when an order has successfully completed });

Lees verder

Airborne en Swocc lanceren podcast 'GIEP'

Hoe de Nederlandse reclame-industrie volwassen werd. Vanaf vandaag is ‘GIEP’ te beluisteren. Deze podcast vertelt hoe de reclame-industrie in Nederland sinds de jaren ‘60 uitgroeide tot een volwaardige bedrijfstak. Een verhaal dat wordt verteld aan de hand van één van de meest invloedrijke reclamemakers die ons land ooit heeft gekend: Giep Franzen.  Op 2 januari 1967 werd in Nederland voor de allereerste keer een televisiereclame uitgezonden. Het is de markering van een nieuw tijdperk in de reclame. Adverteerders ontdekken de kracht van reclame, de budgetten groeien en de bureaus schieten uit de grond. Een nieuwe generatie reclamemakers rekent af met de oubolligheid uit de voorgaande decennia. En één van is Giep Franzen (1932-2020), mede-oprichter van het roemruchte reclamebureau FHV en ‘merkenprofessor’.  Symbool voor een nieuwe tijdGIEP vertelt het verhaal over de ontwikkeling van reclame in Nederland, tegen een historische achtergrond. Reclame heeft zich afgelopen halve eeuw ontwikkeld tot een industrie met grote economische waarde en is alom aanwezig. De 6-delige serie laat zien hoe het ooit is begonnen.  Giep Franzen is het hoofdpersonage aan wie de reeks is opgehangen. Behalve dat zijn levensverhaal dwars door deze cruciale periode in de geschiedenis loopt, stond zijn manier van denken ook symbool voor een nieuwe tijd. ‘Zijn’ FHV was daarnaast lange tijd het meest invloedrijke reclamebureau van Nederland. Nederlandse ‘Mad Men’‘GIEP’ is een Airborne Original en ontwikkeld door het Amsterdamse audio agency Airborne, in nauwe samenwerking met SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie), in 1995 opgericht door Franzen. En is mede mogelijk gemaakt door Adformatie en Ace, family of leading agencies. Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne: “Met GIEP hebben we een soort Nederlandse ‘Mad Men’ willen maken, maar dan vakinhoudelijker. Het doel was om een verhaal te vertellen dat voor iedereen interessant is, ook als je niet zelf werkzaam bent in deze industrie.”  Mary Hoogerbrugge is als beschermvrouw verbonden aan het SWOCC: “Voor ons is het belangrijk om te laten zien dat het gedachtegoed van Giep over merken nog steeds actueel is en dat je met een wetenschappelijke benadering betere - en vooral ook effectievere - reclame maakt. Tegelijkertijd willen we ook een verhaal vertellen dat reclame in een maatschappelijke context plaatst.” Storytelling podcastIn deze storytelling-podcast worden interviews met reclamemakers van het eerste uur afgewisseld met uiteenlopend archiefmateriaal, waaronder oude commercials. Journalist en podcast-maker Liesbeth Rasker is de host van ‘GIEP’. De eerste twee afleveringen zijn nu beschikbaar, de rest volgt de komende weken. ‘GIEP’ is te beluisteren via alle reguliere podcast-platformen.  Beluister 'GIEP'

Lees verder

Just Getting Started

Het Nederlandse bureaulandschap ontwikkelt zich snel, heel snel. Nieuwe communicatiekanalen volgen elkaar in moordend tempo op en jonge creatieven weten hier steeds sneller en slimmer op in te spelen. Maar waar begin je als jonge bureaudirecteur?Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started brengen VIA en Adformatie deze nieuwe generatie bureaudirecteuren over het voetlicht. De presentatie is in handen van Danijel Dercksen, Digital Director bij ACT.agency en Lars Reimink, Managing Director bij Lijm Amsterdam. Adformatie-redacteur Lucas Boon verzorgt de rubriek 'Prangende vragen'. 

Lees verder

De Digital Audio Podcast - Aflevering 2

Aflevering 2 - Text to Speech Heb je altijd al willen weten hoe je digital audio kunt inzetten als communicatiemiddel? Luister naar de Digital Audio Podcast. In deze serie neemt de Taskforce je mee door verschillende thema’s op het gebied van digital audio. Text to speech toepassingen zijn de afgelopen jaren hard gegroeid en de technieken worden steeds beter. De populariteit is ook terug te zien in de update van het Digital Audio landschap. Daarom gaat Jerrel Arkes in de tweede aflevering in gesprek met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2Content. Hoe zal de text to speech zich de komende jaren ontwikkelen? En welke innovaties kunnen we verwachten? VIA · Digital Audio Podcast - Aflevering 2: Text to Speech

Lees verder

De Digital Audio Podcast

Aflevering 1 - Podcasting Heb je altijd al willen weten hoe je digital audio kunt inzetten als communicatiemiddel? Dan hebben we goed nieuws voor je. Vanaf vandaag kun je luisteren naar de Digital Audio Podcast! In deze nieuwe podcast serie neemt de Taskforce je mee door verschillende thema’s op het gebied van digital audio. Met als aftrap: podcasting! Dat podcasting nog steeds hartstikke hot is bleek al uit de update van het Digital Audio landschap. Maar waarom zijn podcasts nou een goed medium om je doelgroep te bereiken? Wat zijn de laatste trends en wat kun je zien op basis van luistergedrag?  Mindshare heeft in December een onderzoek gepubliceerd naar het bereik, profielen, luistergedrag en motivaties rondom podcasting in Nederland. Taskforce lid Jerrel Arkes gaat in de eerste aflevering van de Digital Audio Podcast in op dit onderzoek en praat erover met René Aarden, Business Intelligence Director bij Mindshare.   VIA · Digital Audio Podcast - Aflevering 1

Lees verder

TASKFORCE DOOH PODCAST

Aflevering 1 - vertrouwen, educatie & validatie We willen echt iets voor de branche gaan betekenen en we hebben nu een enthousiaste groep waarmee dat ook kan. Vertellen wat we doen en waarom. Meters maken! De Taskforce Digital Out of Home (DOOH) wil de groei en kennis van de digitale markt in de buitenreclame verder bestendigen en stimuleren. De Taskforce doet dat door alle marktpartijen duidelijkheid en eenduidigheid te bieden over de belangrijke thema’s rondom dit groeiende en innoverende medium waarvan steeds meer adverteerders de voordelen beginnen in te zien In de eerste aflevering van de podcast onthullen Robert van der Starre (CEO van Kinetic en voorzitter van de Taskforce), Natasja Elmont (Buying Director bij Publicisgroupe), Govaert Plesman (Digital Trading Director bij Magnaglobal) en Radjen van Wilsem (CEO van CS Digital Media) de focus en de plannen van de Taskforce. Verder komen aan de orde het onderlinge vertrouwen in de markt en hoe dat is veranderd onder invloed van de pandemie, de verhouding van DOOH ten opzichte van andere media als televisie en last but not least het belang van educatie, validatie en transparantie. VIA · Taskforce DOOH #1

Lees verder

Podcast - het belang van ... in de Mediamix

Om een goede mediastrategie met de juiste mix van kanalen te bepalen is het onder andere van belang om te weten waar consumenten over een merk horen en welke media(kanalen) ze gebruiken om prijs/productinformatie te vinden. Met de IAB Nederland podcastserie ‘het belang van …. in de mediamix’ willen wij de markt meer inzicht geven in het effect van deze kanalen, mythes ontkrachten en tips meegeven voor de toekomst. In de komende weken tot aan het nieuwe jaar nemen we jou mee. *Deze podcast serie is voor de fusie tussen IAB Nederland en VEA opgenomen. VIA · VIA podcast - Het belang van ... in de mediamix

Lees verder

Taskforce

Alle taskforces

Thema

Alle thema's

Type

Podcast

Zoek

Reset filters