Airborne en Swocc lanceren podcast 'GIEP'

 

Hoe de Nederlandse reclame-industrie volwassen werd.

Vanaf vandaag is ‘GIEP’ te beluisteren. Deze podcast vertelt hoe de reclame-industrie in Nederland sinds de jaren ‘60 uitgroeide tot een volwaardige bedrijfstak. Een verhaal dat wordt verteld aan de hand van één van de meest invloedrijke reclamemakers die ons land ooit heeft gekend: Giep Franzen. 

Op 2 januari 1967 werd in Nederland voor de allereerste keer een televisiereclame uitgezonden. Het is de markering van een nieuw tijdperk in de reclame. Adverteerders ontdekken de kracht van reclame, de budgetten groeien en de bureaus schieten uit de grond. Een nieuwe generatie reclamemakers rekent af met de oubolligheid uit de voorgaande decennia. En één van is Giep Franzen (1932-2020), mede-oprichter van het roemruchte reclamebureau FHV en ‘merkenprofessor’. 

 

Symbool voor een nieuwe tijdGIEP vertelt het verhaal over de ontwikkeling van reclame in Nederland, tegen een historische achtergrond. Reclame heeft zich afgelopen halve eeuw ontwikkeld tot een industrie met grote economische waarde en is alom aanwezig. De 6-delige serie laat zien hoe het ooit is begonnen. 

Giep Franzen is het hoofdpersonage aan wie de reeks is opgehangen. Behalve dat zijn levensverhaal dwars door deze cruciale periode in de geschiedenis loopt, stond zijn manier van denken ook symbool voor een nieuwe tijd. ‘Zijn’ FHV was daarnaast lange tijd het meest invloedrijke reclamebureau van Nederland.

Nederlandse ‘Mad Men’‘GIEP’ is een Airborne Original en ontwikkeld door het Amsterdamse audio agency Airborne, in nauwe samenwerking met SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie), in 1995 opgericht door Franzen. En is mede mogelijk gemaakt door Adformatie en Ace, family of leading agencies.

Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne: “Met GIEP hebben we een soort Nederlandse ‘Mad Men’ willen maken, maar dan vakinhoudelijker. Het doel was om een verhaal te vertellen dat voor iedereen interessant is, ook als je niet zelf werkzaam bent in deze industrie.” 

Mary Hoogerbrugge is als beschermvrouw verbonden aan het SWOCC: “Voor ons is het belangrijk om te laten zien dat het gedachtegoed van Giep over merken nog steeds actueel is en dat je met een wetenschappelijke benadering betere - en vooral ook effectievere - reclame maakt. Tegelijkertijd willen we ook een verhaal vertellen dat reclame in een maatschappelijke context plaatst.”

Storytelling podcastIn deze storytelling-podcast worden interviews met reclamemakers van het eerste uur afgewisseld met uiteenlopend archiefmateriaal, waaronder oude commercials. Journalist en podcast-maker Liesbeth Rasker is de host van ‘GIEP’. De eerste twee afleveringen zijn nu beschikbaar, de rest volgt de komende weken.

‘GIEP’ is te beluisteren via alle reguliere podcast-platformen. 

Beluister 'GIEP'

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder