Herziene Code Reclame via E-mail opgenomen in Nederlandse Reclame Code

Per 15 augustus 2025 is de herziene Code Reclame via E-mail opgenomen in de Nederlandse Reclame Code.

De code uit 2012 is gemoderniseerd, waarbij de regels grotendeels hetzelfde zijn gebleven maar op diverse punten zijn verduidelijkt. De herziening speelt in op technische ontwikkelingen in de e-mailsector en op kritischer geworden verwachtingen van consumenten. Ook is de code meer in lijn gebracht met andere zelfregulering op het gebied van direct marketing, zoals de Code Telemarketing.

 

Belangrijkste wijzigingen

  1. De code definieert het verschil tussen reclame en een servicebericht
  2. Je moet de toestemming of klantrelatie kunnen aantonen
  3. De vereisten aan hoe je e-mailadressen verkrijgt zijn duidelijker gemaakt
  4. De regels rondom het verwerken van afmeldingen zijn aangescherpt

 

Consultatie Consumenten Adviesraad

Zoals gebruikelijk bij inhoudelijke wijzigingen van bijzondere reclamecodes, is het voorstel voorgelegd aan de Consumenten Adviesraad (CAR). De Consumenten Adviesraad (CAR) heeft een positief advies gegeven over deze code. Wel heeft de CAR de suggestie gedaan om duidelijker te maken dat in elke uiting de ontvanger moet worden geïnformeerd over de mogelijkheid tot afmelding. Deze suggestie is door de DDMA overgenomen in artikel 7.

Meer informatie

De volledige tekst van de herziene Code Reclame via E-mail is hier te vinden.
Het advies van de CAR is hier te vinden en de toelichting bij de herziene Code Reclame via E-mail hier.

Gerelateerde artikelen