update Nederlandse e-commercelandschap

Vorige week vond in de Tolhuistuin te Amsterdam de tweede editie van het Retail Media Event plaats. Tijdens dit event werd de nieuwste overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap gepresenteerd en is bekendgemaakt dat Justin Sandee de voorzittersrol van de VIA Taskforce E-commerce overdraagt aan Rogier Lammers. Het landschap, inclusief verklarende begrippenlijst, is vanaf vandaag te downloaden. 

BINNEN TWEE JAAR EEN NIEUWE EDITIE

Het ecosysteem van digital e-commerce is in de afgelopen twee jaar zo snel geëvolueerd dat het volgens de taskforce noodzakelijk was om een vernieuwde editie uit te brengen. De nieuwe overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap biedt wederom een helder overzicht van alle partijen die in het e-commercedomein actief zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden. 

Omdat in twee jaar tijd zoveel verschillende nieuwe technieken, platformen en partijen onderdeel van het e-commercelandschap zijn geworden, was het volgens vertrekkend taskforcevoorzitter Justin Sandee belangrijk om zo snel mogelijk een nieuwe editie van de overzichtskaart uit te brengen. 

Justin Sandee: “Dat we na twee jaar al hebben besloten om een nieuwe editie uit te brengen, zegt genoeg over hoe snel de markt zich ontwikkelt. Dit handboek is speciaal voor iedereen die niet achter de feiten aan wil lopen, het is bedoeld om marketing- en communicatieprofessionals te helpen om de trends in e-commerce om te zetten in concrete kansen. Ik ben er trots op dat ik als voorzitter de markt hierbij heb mogen ondersteunen. Nu Rogier Lammers het overneemt, verwacht ik dat de taskforce de markt nog meer ondersteuning en verfrissende inzichten zal bieden.” 

NIEUWE NAAM EN NIEUWE VOORZITTER

Naast een nieuw landschap en een nieuwe voorzitter, maakt VIA ook bekend dat de taskforce onder een nieuwe naam verdergaat: retailmedia. Volgens de nieuwe voorzitter Rogier Lammers dekt de naam retailmedia de lading en output van de taskforce beter. E-commerce is een breed begrip, dat stond soms de focus van de taskforce in de weg. 

Lammers: “Met de taskforce willen we VIA-leden werkzaam of geïnteresseerd in retail media, op de hoogte houden van trends en ontwikkelingen. Dit gaan we onder andere doen met bewezen deliverables, zoals de Journal Club en ‘hands-on’-artikelen of -blogs van de specialisten uit de taskforce. Een nieuwe update van het landschap en het event staan uiteraard ook weer op de planning.”

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder