Interview Eva Rozenbeek

Met een opvallend aantal van 39 genomineerde cases verspreid over dertien categorieën zijn de verwachtingen voor de uitreiking op donderdag 16 mei in het Koninklijk Theater Tuschinski hooggespannen. VIA-directeur Saskia Baneke en Eva Rozenbeek, Manager Marketing & Brand Partnerships FD & BNR en vicevoorzitter van de AMMA Awards, blikken vooruit en bespreken de laatste AMMA-ontwikkelingen.


Dit is het eerste jaar dat de AMMA Awards worden uitgereikt sinds de fusie tussen MWG en VIA, maar het is alweer jouw tweede jaar als vicevoorzitter. Heb jij veranderingen opgemerkt wat betreft de organisatie en het beoordelingsproces?

Nee, en dat komt vooral omdat we ons tijdens en na de fusie hebben gefocust op consistentie en stabiliteit, waarbij we krachtige elementen van de AMMA Awards hebben bewaakt. Achter de schermen hebben we de handen al snel ineengeslagen, om te zorgen voor een gestroomlijnde organisatie, waarbij de focus op de verschillende expertisegebieden binnen de media-industrie verder is versterkt.

De fusie heeft dan geen impact gehad, maar in de afgelopen jaren zijn er veel andere zaken binnen de AMMA Awards veranderd. Inmiddels zijn er maar liefst dertien categorieën, onderverdeeld in vier domeinen. Waarom hebben jullie toentertijd voor deze opzet gekozen?

Deze herstructurering stelde ons in staat om een meer gestructureerde aanpak te hanteren, en de veelzijdigheid en complexiteit van het mediavakgebied beter te weerspiegelen. Nu steeds meer mensen op boardroomniveau zich druk maken over media, vinden we het vooral belangrijk om middels een meer gestructureerde aanpak te laten zien wat een rijk vakgebied we vertegenwoordigen.

In dat rijke vakgebied worden tal van awards uitgereikt. Waarin onderscheiden de AMMA Awards zich volgens jou?

Het onderscheid van de AMMA Awards ten opzichte van andere awards in de markt ligt in het feit dat het echt dé mediavakprijzen zijn, gericht op het vieren van cases die garant staan voor een evolutie in de media-industrie. Dit maakt de AMMA Awards uniek in hun streven naar het bevorderen van innovatie, creativiteit en kwaliteit.

Over het bevorderen van innovatie, creativiteit en kwaliteit gesproken, hoe zie jij de rol van de AMMA Awards hierin?

Door het vieren van topkwaliteit werk en het erkennen van expertise binnen specifieke domeinen, stimuleren de awards professionals om excellentie na te streven en bij te dragen aan de groei en ontwikkeling van het vakgebied. Dit jaar besteden we voor en tijdens de awards ook veel aandacht aan de inhoud, zodat je ook veel kan leren van andere cases. Op deze manier blijven we elkaar uitdagen om het beste werk neer te zetten.

Dit jaar is alweer de 23ste editie, wat is voor jou een van de meest gedenkwaardige momenten of winnende campagnes in de geschiedenis van de AMMA Awards?

De editie waarin Global Media & Entertainment de award voor Exploitant van het Jaar won, zal ik nooit vergeten. Ik was daar toen nog werkzaam en heb gezien hoe trots iedereen was. We werden nóg meer een team. Ook al is het een tijd geleden, ik denk serieus dat ze dat nog steeds voelen. Ook als je niet wint of genomineerd wordt, hebben de AMMA Awards dit effect. Ook verlies met elkaar delen, zorgt voor verbinding.

Welke adviezen zou je willen geven aan bureaus die overwegen om volgend jaar een case in te dienen voor de AMMA Awards?

Doe mee! Wees trots op wat je hebt gerealiseerd, maak de case, betrek je team, en bouw de spanning op naar de nominaties. En wees trots, wat de uitslag ook is. De awardwinning mindset hebben we met elkaar, dus maak er serieus nu al een doelstelling van om er volgend jaar één te winnen. Daardoor ga je kansen zien en maak je tijd voor innovatie en creativiteit.

Wat kunnen we verwachten van de uitreiking op donderdag 16 mei?

Het belooft een hele mooie en inspirerende avond te worden. Waarbij we de feedback van de afgelopen jaren heel serieus hebben genomen. Meer aandacht voor de cases. Niet alleen op de avond zelf, maar ook al de week daarvoor. Dat maakt het ook spannend, omdat we veel nieuwe dingen gaan doen. Maar wat wij van onze inzenders verwachten, moeten we natuurlijk zelf ook doen. Ook wij moeten innoveren, en dat betekent dat je risico’s moet blijven nemen. Ik kijk er onwijs naar uit en heb er heel veel vertrouwen in!

 

Wil je erbij zijn als de AMMA Awards worden uitgereikt? Er zijn nog een paar tickets beschikbaar! Bestel je tickets hier

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder