De veertigste editie van de Effie Awards: Eén keer Goud, twee keer Zilver en tien keer Brons

 

Amsterdam, 17 november 2023 - In Circa Amsterdam zijn gisteravond de prestigieuze Effie Awards voor de veertigste keer uitgereikt

De initiatiefnemers van de Effie Awards, brancheverenigingen VIA en bvA, kijken terug op een feestelijke veertigste editie, waarbij 13 prijzen zijn uitgereikt voor het behalen van buitengewoon marketingresultaat. De grote winnaars van de avond waren Hertog Jan: het #1 biermerk van Nederland die als enige een Gouden Effie Award in ontvangst mocht nemen en bureau Joe Public die met maar liefst drie Effies naar huis ging. Naast de Gouden Effie werden er twee Zilveren Effie Awards en tien Bronzen Effies uitgereikt.

Eén Gouden Effie 

De campagne van Hertog Jan kreeg als enige een Gouden Effie uitgereikt in de categorie Gedrag Lang. De Effie jury was het unaniem eens dat “het merk breed uitgemeten wordt in een vlijmscherpe strategie en een krachtige meerjarige campagne, culminerend in fenomenale customer experiences rond exclusieve speciaalbieren zoals Grand Prestige.”

Maatschappelijke Plus

Voor het eerst dit jaar kon men, boven op de Effie, in aanmerking komen voor een Maatschappelijke Plus. Het is een eervolle vermelding voor maatschappelijke impact. De Plus is uitgedeeld aan De Baak, Schoonenberg en Marktplaats. De Baak raakte een belangrijk maatschappelijk thema over de groeiende druk van de prestatiemaatschappij en Marktplaats is beloond voor de impactvolle aanpak die de thema’s duurzaamheid en kansengelijkheid agendeert. De campagne van Schoonenberg verbond, met oog voor diversiteit en inclusiviteit, commercieel succes met maatschappelijke impact.

Juryproces 

De juryleden, onder hen zowel vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders als onafhankelijke leden, hebben in de afgelopen weken de cases beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria die per categorie gelden. Uit de selectie van de vakjury’s bekeek de jury van de Maatschappelijke Plus wie van de bekroonde cases een extra Plus op zijn Effie mocht schuiven. Vervolgens heeft de hoofdjury, bestaande uit hoofdjuryvoorzitter Alfred Levi, onafhankelijk hoofdjurylid Hans Middelhoek en de voorzitters van de zeven deeljury's, de uiteindelijke winnaars gekozen. Middelhoek: “De jury is niet over één nacht ijs gegaan. De cases zijn binnenstebuiten gekeerd. Soms zijn er aanvullende vragen gesteld om elke twijfel weg te nemen. Dat heeft een aantal fantastische en terechte winnaars opgeleverd.”

ALLE WINNAARS OP EEN RIJ

GOUD 

Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland Adverteerder: Hertog JanBureau(s): The Valley, Osborne Pike, Hagens PR, SiteSupport,Dentsu Media & Dentsu Creative Amsterdam (social & entertainment), Publicis Groupe NL Categorie: Gedrag Lang

ZILVER

De Baak geeft ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap Adverteerder: De BaakBureau(s): Springbok, Blauw Research, Wavemaker Nederland Categorie: Merk + Maatschappelijke Plus 

OHRA wint het zorgseizoen met doemscenario’s en avatars Adverteerder: OHRABureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Holy Fools, Colorbleed Categorie: Gedrag Kort

BRONS

Terug van nooit weggeweest. De Volkswagen ID. BuzzAdverteerder: Pon Automotive Nederland Bureau(s): dentsu creative Categorie: Succesvolle Introductie 

Maandag®: Hoe frisse energie het verschil maakt in het gevecht om talent Adverteerder: Maandag®Bureau(s): New Era Consultancy, DEPT® Categorie: Branded Customer Experience

Dichterbij VermeerAdverteerder: RijksmuseumBureau(s): Irma Boom Office, Part of a Bigger Plan Categorie: Succesvolle Introductie

Cordaan Talks: het succes van een openhartig gesprek Adverteerder: CordaanBureau(s): Café Society, Ministry of Frames, Savvy Categorie: Gedrag Lang

Bridgefund. Make Money SmileAdverteerder: BridgefundBureau(s): Ceci n'est pas un bureau, De Mediaboerderij Categorie: Gedrag Lang

Generatie DAdverteerder: Ministerie van DefensieBureau(s): SteamTalmark, Radancy, Initiative Media Categorie: Gedrag Lang

Horen zoals je nog nooit hebt gezienAdverteerder: SchoonenbergBureau(s): INDIE Amsterdam, UM, Yonego, Social.Inc, De Creatieve Directie, 2twintig PR, Saskia Geleedts Categorie: Merk+ Maatschappelijke Plus 

Van speelgoed naar speelbeterAdverteerder: MarktplaatsBureau(s): Happiness Amsterdam, EssenceMediacom, Abovo Maxlead, Bijl PR, Higuita Categorie: Gedrag Kort+ Maatschappelijke Plus 

Iedereen blij met de One4all cadeaukaartAdverteerder: Blackhawk NetworkBureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Wavemaker, Team5pm Categorie: Gedrag Kort

Help, Ik wil een bestseller!Adverteerder: KLUUNBureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, New Book Collective, Ruth Bergmans Promotie en Publiciteit, Harminke Medendorp, Moker Ontwerp, NXTLI Categorie: Succesvolle Introductie

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder