Dit zijn de winnaars van de AMMA Awards 2024

Amsterdam, 17 mei 2024 – Gisteravond werden in het iconische Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam voor de 23ste keer de Annual Masters of Media Awards, kortweg AMMA Awards, uitgereikt. In een uitverkocht theater werden in dertien categorieën, verdeeld over vier domeinen, de beste media- en marketingprestaties van het afgelopen jaar bekroond. De presentatie lag dit jaar in handen van Hélène Hendriks.

Winnaars van de avond

De grote winnaar van de avond was dentsu, dat maar liefst vier AMMA Awards mee naar huis mocht nemen, waaronder die van Bureau van het Jaar. Volgens de jury: “Met hun consistente positionering en doortastende marktbenadering heeft dentsu in de afgelopen jaren zichzelf stevig op de kaart gezet. Ze tonenindrukwekkende cijfers op het gebied van omzet en klantengroei, maar ze staken ook boven de andere inzendingen uit als het ging om het stimuleren van goed werkgeverschap.

Ook de bureaus binnen GroupM (Wavemaker, Mindshare & EssenceMediacom) vielen flink in de prijzen en sleepten meerdere onderscheidingen in de wacht. Jasper van Lingen (StudioM) is bekroond tot YIM Talent van het Jaar en Global Media & Entertainment mag zich Media-Exploitant van het Jaar 2024 noemen.

Verdieping in de inhoud

Voor branchevereniging VIA was dit het eerste jaar dat zij de AMMA Awards organiseerden. VIA-directeur Saskia Baneke-Delfgaauw spreekt van een geslaagde editie: “Allereerst felicitaties aan de winnaars! Een AMMA winnen is een hoogtepunt in je carrière. Samen met de AMMA-commissie hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt en geïnvesteerd in het toevoegen van extra inhoudelijke verdieping. Mede dankzij onze samenwerking met Brave Media hebben we met video’s de verhalen achter de cases nog beter uitgelicht en dat heeft de kwaliteit van de competitie echt verhoogd. Aan ons nu de uitdaging om de lat voor volgend jaar nog hoger te leggen, terwijl we tegelijkertijd onze doelgroep verbreden. We zouden graag meer cases verwelkomen van lokale, zelfstandige bureaus met een digitale footprint. Er wordt in Nederland zo veel mooi, innovatief en onderscheidend werk gemaakt, dat moeten we met elkaar delen en vieren.”

De video's van alle genomineerde cases zijn terug te vinden op het YouTube-account van VIA.

 

Alle winnaars op een rij

Beste Performance door Media:

EssenceMediacom - IKEA
Significante omzetgroei bij IKEA door inzicht in de incrementele waarde van extra media-investeringen
Acceleration Nordic


Beste gebruik van Data & Technologie: 

Wavemaker - Hills Pet Nutrition
Worlds first cross-media, cross DSP AI tool for Awareness impact optimalisation
CoPilot & GroupM


Beste Research:

Nationaal Media Onderzoek
Het NMO Luisteronderzoek
Ipsos I&O en Kantar Media


Beste Inzet van een Medium:

Mindshare - Unilever
SheaMoisture #haartok

Aidem agency, SheaMoisture


Beste Smart Impact:

Weber Shandwick – Pedigree (Mars Nederland)
Pedigree Dogfishing


Beste Media-Innnovatie:

EssenceMediacom - Porsche Nederland
Elegance in Motion: How AI and Insights Captured the Hearts of Porsche Driven Females.
StudioM


Beste Content- en Engagementstrategie:

dentsu & bol
Hoe bol blije koppies creëert met een magisch Sinterklaasfeest
DEPT, MeMo², Jabadoo, DPG, de Reclamefabriek, Bright River, FemmeFab


Beste Collaboration:

Wavemaker - Perfetti Van Melle
Mentos Grote Prijs van Nederland. Een partnership waar muziek in zit!
StudioM, DPG Brand Studio


Beste Mediastrategie:

dentsu - Heineken
Heineken’s omarming van Nederlandse gezelligheid 
Boomerang Agency, Le Pub, We Are First, Sunshine & Sausages, Newslab, Kantar


Media-exploitant van het Jaar:

Global Media & Entertainment


Bureau van het Jaar: 

dentsu


Adverteerder van het Jaar:

bol  
Hoe bol met lef en focus de jongere doelgroep opnieuw aan zich heeft weten te binden
dentsu, Dept, &.agency, MeMo2


YIM Talent van het Jaar:

Jasper van Lingen
StudioM

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder