Dit zijn de winnaars van de AMMA Awards 2024
Amsterdam, 17 mei 2024 – Gisteravond werden in het iconische Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam voor de 23ste keer de Annual Masters of Media Awards, kortweg AMMA Awards, uitgereikt. In een uitverkocht theater werden in dertien categorieën, verdeeld over vier domeinen, de beste media- en marketingprestaties van het afgelopen jaar bekroond. De presentatie lag dit jaar in handen van Hélène Hendriks.
Winnaars van de avond
De grote winnaar van de avond was dentsu, dat maar liefst vier AMMA Awards mee naar huis mocht nemen, waaronder die van Bureau van het Jaar. Volgens de jury: “Met hun consistente positionering en doortastende marktbenadering heeft dentsu in de afgelopen jaren zichzelf stevig op de kaart gezet. Ze tonenindrukwekkende cijfers op het gebied van omzet en klantengroei, maar ze staken ook boven de andere inzendingen uit als het ging om het stimuleren van goed werkgeverschap.”
Ook de bureaus binnen GroupM (Wavemaker, Mindshare & EssenceMediacom) vielen flink in de prijzen en sleepten meerdere onderscheidingen in de wacht. Jasper van Lingen (StudioM) is bekroond tot YIM Talent van het Jaar en Global Media & Entertainment mag zich Media-Exploitant van het Jaar 2024 noemen.
Verdieping in de inhoud
Voor branchevereniging VIA was dit het eerste jaar dat zij de AMMA Awards organiseerden. VIA-directeur Saskia Baneke-Delfgaauw spreekt van een geslaagde editie: “Allereerst felicitaties aan de winnaars! Een AMMA winnen is een hoogtepunt in je carrière. Samen met de AMMA-commissie hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt en geïnvesteerd in het toevoegen van extra inhoudelijke verdieping. Mede dankzij onze samenwerking met Brave Media hebben we met video’s de verhalen achter de cases nog beter uitgelicht en dat heeft de kwaliteit van de competitie echt verhoogd. Aan ons nu de uitdaging om de lat voor volgend jaar nog hoger te leggen, terwijl we tegelijkertijd onze doelgroep verbreden. We zouden graag meer cases verwelkomen van lokale, zelfstandige bureaus met een digitale footprint. Er wordt in Nederland zo veel mooi, innovatief en onderscheidend werk gemaakt, dat moeten we met elkaar delen en vieren.”
De video's van alle genomineerde cases zijn terug te vinden op het YouTube-account van VIA.
Alle winnaars op een rij
Beste Performance door Media:
EssenceMediacom - IKEA
Significante omzetgroei bij IKEA door inzicht in de incrementele waarde van extra media-investeringen
Acceleration Nordic
Beste gebruik van Data & Technologie:
Wavemaker - Hills Pet Nutrition
Worlds first cross-media, cross DSP AI tool for Awareness impact optimalisation
CoPilot & GroupM
Beste Research:
Nationaal Media Onderzoek
Het NMO Luisteronderzoek
Ipsos I&O en Kantar Media
Beste Inzet van een Medium:
Mindshare - Unilever
SheaMoisture #haartok
Aidem agency, SheaMoisture
Beste Smart Impact:
Weber Shandwick – Pedigree (Mars Nederland)
Pedigree Dogfishing
Beste Media-Innnovatie:
EssenceMediacom - Porsche Nederland
Elegance in Motion: How AI and Insights Captured the Hearts of Porsche Driven Females.
StudioM
Beste Content- en Engagementstrategie:
dentsu & bol
Hoe bol blije koppies creëert met een magisch Sinterklaasfeest
DEPT, MeMo², Jabadoo, DPG, de Reclamefabriek, Bright River, FemmeFab
Beste Collaboration:
Wavemaker - Perfetti Van Melle
Mentos Grote Prijs van Nederland. Een partnership waar muziek in zit!
StudioM, DPG Brand Studio
Beste Mediastrategie:
dentsu - Heineken
Heineken’s omarming van Nederlandse gezelligheid
Boomerang Agency, Le Pub, We Are First, Sunshine & Sausages, Newslab, Kantar
Media-exploitant van het Jaar:
Global Media & Entertainment
Bureau van het Jaar:
dentsu
Adverteerder van het Jaar:
bol
Hoe bol met lef en focus de jongere doelgroep opnieuw aan zich heeft weten te binden
dentsu, Dept, &.agency, MeMo2
YIM Talent van het Jaar:
Jasper van Lingen
StudioM