Met liefde gegeven: een gouden Effie voor HEMA. Dit zijn de winnaars van de Effie Awards 2024

In Circa Amsterdam zijn er twaalf cases in de prijzen gevallen.

Amsterdam - 14 november – Tijdens de feestelijke uitreiking van de Effie Awards op 14 november zijn er 12 marketingcampagnes in de prijzen gevallen: er werden één gouden, drie zilveren, zeven bronzen Effies en één LEFFIE uitgereikt. HEMA kreeg de gouden Effie van de avond voor hun indrukwekkende merkvernieuwing en groeistrategie. Ook Kruidvat en mediabureau Initiative kwamen als grote winnaars uit de bus. Kruidvat ontving zowel een zilveren als een bronzen Effie, terwijl Initiative betrokken was bij drie winnende cases: HEMA (goud), Rijkswaterstaat (zilver) en Politie Nederland (Leffie).


HEMA weer écht HEMA

Effie Awards worden toegekend aan campagnes die aantoonbaar hebben bijgedragen aan uitzonderlijke marketingresultaten. In de categorie ‘Merk’ verdiende HEMA een gouden Effie voor ‘Met liefde gemaakt; hoe HEMA weer écht HEMA werd’. De bekroonde case bewijst de uitzonderlijke prestatie en benadrukt het effectief benutten van bestaande merkkracht. De jury loofde de strategie, het creatieve concept en de executie: “Van fantastische productinnovaties tot en met spot on communicatie-uitingen en media-inzet. De campagne is dicht bij de kracht van het merk gebleven en heeft tegelijkertijd het merk mooi weten te vernieuwen.”


Buitengewone resultaten

De organisatoren van de Effies, brancheorganisaties bvA en VIA, kijken terug op een bijzondere avond en prijzen de creativiteit en doeltreffendheid van de winnaars. Dit benadrukt ook Conny Braams, hoofdjuryvoorzitter: “De winnaars van dit jaar zijn fantastische voorbeelden van relevante insights, gedurfde strategieën, onmisbare creativiteit en vooral van bewezen effectiviteit. Hun strategieën resoneren optimaal bij de doelgroepen, brengen hoofd en hart prachtig samen en hebben daardoor meetbaar impact gehad. We zijn er als jury trots op dat we eervolle winnaars in alle categorieën hebben, die voortkomen uit een breed scala aan sectoren in onze samenleving. Daarmee zijn zij zeker belangrijke inspiratiebronnen voor de succesvolle, effectieve marketingstrategieën van morgen.”


Maatschappelijke Plus en LEFfie

Vorig jaar werd de aanvulling van Maatschappelijke Plus toegevoegd aan alle categorieën. Een eervolle vermelding die je bovenop een Effie kunt verdienen als de case aantoont dat ook een maatschappelijk doel bereikt is. Dit jaar zijn er vier winnende Effie cases met een maatschappelijke plus beloond: Kruidvat (zilver), Albert Heijn (zilver), KPN (brons) en Kruidvat & het Armoedefonds (brons). Ook is er een Leffie uitgereikt aan Politie Nederland voor de “SIM: Special Investigative Media” campagne. De Leffie is een onafhankelijke prijs die cases beloont die lef en vernieuwing tonen, maar (nog) niet voldoende effectiviteit hebben laten zien.


Alle Effie-winnaars op een rij

Dit zijn alle winnaars die met hun effectieve en indrukwekkende campagnes een buitengewoon marketingresultaat hebben bereikt.


GOUD

HEMA - Met liefde gemaakt; hoe HEMA weer écht HEMA werd
Categorie: Merk
Hotel L’Amour, Total Design, Total Creation, BURO, LINDA., Truus, Martijn Konings, GoSpooky, Initiative, Springbok, Databay


ZILVER

Kruidvat - Iedereen verdient een mooie kerst
Categorie: Gedrag Kort
DDB Amsterdam & DDB Retail, ANNOMANN, EssenceMediacom/ GroupM, NewsLab, We are First
& Maatschappelijke Plus

Rijkswaterstaat - Gun Jezelf Rijkswaterstaat
Categorie: Gedrag Lang
Publicis Groupe – AdverOnline, Initiative

Albert Heijn - Premium voordeel voor duurzame klantrelaties
Categorie: Impactvolle Propositie
The Creative Shopping Center, TBWA\NEBOKO, Dentsu, Boomerang, AH Studio
& Maatschappelijke Plus


BRONS

Calvé Pindakaas - De comeback van Calvé Pindakaas
Categorie: Merk
alfred, Mindshare

Terschellinger Ondernemers Fonds - Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen
Categorie: Gedrag Kort
Sherpa's Stories, Red Online Marketing, Far Beyond, BFCC

Kruidvat, Armoedefonds - Kruidvat en het Armoedefonds
Categorie: Maatschappelijk
DDB Amsterdam & DDB Retail, ANNOMANN, Essence Mediacom/ GroupM, NewsLab, We are First, Glasnost
& Maatschappelijke Plus

Schoonenberg - Hoe het kerstsprookje van Schoonenberg uitkwam
Categorie: Gedrag Kort
INDIE, Yonego, 2twintig, Social.Inc

KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij) - Laat kinderdromen uitkomen
Categorie: Gedrag Lang
Joe Public Amsterdam, STROOM, Pink Rabbit, Captcha!, Merlijn Snitker, MRTN edit boutique

McDonald's Nederland - Family Mode
Categorie: Branded Customer Experience
TBWA\NEBOKO, TBWA\X, OMD, Databay, This Page Amsterdam

KPN - Stukje Van Mij #BeterInternet
Categorie: Maatschappelijk
Dentsu Creative Amsterdam, Wefilm, Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company, Het PR Bureau, Mindshare
& Maatschappelijke Plus


LEFFIE

Politie Nederland - SIM: Special Investigative Media
Categorie: Maatschappelijk
Initiative, Kinesso

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder