DPG Media vier keer genomineerd voor AMMA Awards

Wil je erbij zijn als de AMMA Awards worden uitgereikt? Er zijn nog een paar tickets beschikbaar! Bestel je tickets hier

 

Met een indrukwekkend aantal van 39 genomineerde cases verspreid over dertien categorieën, zijn de verwachtingen voor de aankomende uitreiking van de AMMA Awards op donderdag 16 mei in het Koninklijk Theater Tuschinski hooggespannen. VIA-directeur Saskia Baneke gaat in gesprek met Karen van Tongeren, Director Marketing B2B & Insights bij DPG Media over de (maar liefst) vier nominaties die het mediabedrijf kreeg. Samen bespreken ze de strategische inzichten en creatieve aanpak die hebben geleid tot deze nominaties.

 

Wat betekenen de AMMA Awards voor DPG Media?

Die zijn voor ons heel belangrijk. Binnen de mediamarkt zijn AMMA’s een begrip. Er wordt bij de jurering sterk gekeken naar de kwaliteit van de cases; op inhoud, wel of niet het verschil maken in de markt, en gedegen onderbouwing. Het is een grote eer om voor één van deze awards genomineerd te zijn, laat staan te winnen. We zien de AMMA Awards als een belangrijke erkenning van onze prestaties en innovaties in de media-industrie.

Wat vormt volgens jou het verschil tussen de AMMA Awards en de vele andere awards die er in onze markt zijn?

De AMMA Awards zijn de meest prestigieuze prijzen in de mediamarkt. Het is een echte mediaprijs, waar andere zich bijvoorbeeld weer meer richten op reclame of content. Ook de verschillende AMMA-categorieën sluiten het beste aan bij onze speerpunten en werkzaamheden. 

Wij zijn net als VIA gepassioneerd over het vak. Zij zijn de branchevereniging voor media, data, creatie en tech. We vinden het dan ook belangrijk om bij te dragen aan de ontwikkelingen van het vak en steunen daarom de activiteiten van VIA. 

Kun je ons iets vertellen over enkele van de meest gedenkwaardige momenten of winnende DPG Media-campagnes in de geschiedenis van de AMMA Awards?

We zijn natuurlijk supertrots op al onze nominaties en gewonnen awards. Meest recent wonnen we in 2022 maar liefst vijf AMMA Awards. We wonnen een zilveren AMMA Award met ons onderzoek naar aandacht in de categorie ‘beste research’. Er vielen ook bronzen prijzen: met de inzending ‘Put your money where your mouth is’ wonnen we een bronzen Wissel AMMA die in het teken staat van diversiteit en inclusie. De campagne ‘Oranje Boven’ – in samenwerking met NOC*NSF, Nederlandse Loterij en KLM – won een bronzen AMMA Award in de categorie ‘beste collaboration’, en wij waren mede-inzender bij het met brons bekroonde onderzoek van Mediabrands.

Als beloning voor al het werk sleepten we de titel ‘Media-exploitant van het Jaar’ in de wacht dankzij het voortouw dat wij nemen in toekomstbestendig digitaal adverteren. In 2020 stonden we ook al op het podium als winnaar in deze categorie en vorig jaar waren we wederom genomineerd. Toen waren onze radiocollega’s van Qmusic de grote winnaars, waar we ook heel trots op zijn. Dit jaar zijn we opnieuw genomineerd. Hiermee laten we toch wel zien dat we er als exploitant uitspringen; dat we ons onderscheiden en meespelen op het hoogste niveau.

Hebben jullie voor dit jaar ook cases ingediend?

Zeker! Meerdere. En we zijn uiteraard heel trots dat we ook dit jaar weer meerdere keren zijn genomineerd. In de categorie Beste collaboration is de klantcase Mentos een van de kanshebbers, in de categorie Beste inzet van een medium stak de Praxis-case erbovenuit, en in de categorie Beste Innovatie is Ad Manager, ons in 2023 gelanceerde selfserviceplatform, genomineerd. En als klap op de vuurpijl dus wederom een nominatie voor Exploitant van het jaar (2023).

Wat maakt deze nominaties zo bijzonder in jouw ogen, en waarom verdienen ze erkenning?

Wat betreft Exploitant van het jaar: in een steeds veranderend medialandschap blijven wij ons steeds vernieuwen. We hebben de wil om continu te blijven investeren, te innoveren en weloverwogen keuzes te maken. Met aandacht voor persoonlijk contact en klantbehoud behalen we mooie resultaten. Onze innovaties versterken de positie van onze klanten en van onszelf. Wij zijn by far de belangrijkste lokale challenger die de concurrentie aangaat met de grote global techbedrijven als Google en Meta. Zo lanceerden we in 2023 ons selfserviceplatform Ad Manager en ons nieuwe certificeringsprogramma Certified. Onze vastberadenheid om vast te houden aan onze strategie, waarbij we de printomzet zoveel mogelijk consolideren en digitaal accelereren, werpt duidelijk zijn vruchten af.

Als het gaat om Beste Innovatie, zien wij een groeiende behoefte aan selfservicemogelijkheden. Om deze reden hebben we in 2023 het platform Ad Manager ontwikkeld. Wat Ad Manager zo onderscheidend maakt, is dat wij als eerste lokale speler het initiatief in eigen handen nemen en niet afhankelijk willen zijn van global partijen als Google en Meta.

En ook de genomineerde campagnes onderschrijven dat we in staat zijn om steeds onderscheidende en kwalitatieve prestaties te leveren. 

Met de duurzaamheidscampagne van Praxis laten we zien dat het gezegde 'wat men ver haalt, is lekker' niet opgaat voor content. Dit bewijzen we met een reeks échte, hyperlokale verduurzamingsverhalen op indebuurt.nl om Nederland te inspireren en te motiveren het huis te verduurzamen. 

De case Mentos Grote Prijs van Nederland toont heel goed aan dat je samen verder komt: maar liefst vijf partijen die met voortdurend enthousiasme samenwerken om de oudste popprijs van Nederland weer tot grote hoogte te brengen en betekenis te geven als de Mentos Grote Prijs van Nederland! We zijn enorm trots op deze samenwerking.

Hoe stimuleert DPG Media creativiteit en effectiviteit in campagnes, en hoe vertaalt zich dit in de cases die zijn ingezonden voor de AMMA Awards volgens jou?

Creativiteit en effectiviteit begint met de juiste mensen. We investeren meer tijd en aandacht dan ooit in de ontwikkeling van onze mensen. Zo hebben wij in 2023 meer dan 350 trainingen gegeven vanuit ons Continuous Learning programma. Dit programma heeft als doel de kwaliteit in de hoogst mogelijke vorm te borgen. De waarde van persoonlijk contact wordt sterk gewaardeerd door onze klanten, wat blijkt uit ons klanttevredenheidsonderzoek. 

Daarbij wordt er intern nauw samengewerkt door de verschillende teams en specialisten. Van de accountmanager met een specifieke klantvraag, tot een mediaspecialist voor het beste mediaplan, tot een titelspecialist of digital specialist voor specifieke kennis, tot een creatief die meedenkt over de invulling van campagnes. We hebben alle visie, kennis en ervaring in huis.

De twee campagnes voor Mentos en Praxis zijn gemaakt door Brandstudio van DPG Media. Bij Brandstudio werkt een divers pluimage collega's uit de media-, reclame- en contentwereld samen. Mensen met de nodige ervaring aangevuld met eager jonge mensen met gedeelde drivers: grote nieuwsgierigheid naar nieuwe ontwikkelingen, streven naar originaliteit in ideeën en kwaliteit in executie. En effectiviteit staat daarbij centraal, want een van de leefregels van Brandstudio is de stelling die wordt toegeschreven aan wijlen David Ogilvy: If it doesn't sell, it ain't creative.

Op welke manier heeft DPG Media innovatie gestimuleerd en bijgedragen aan nieuwe ontwikkelingen in de mediawereld? Kun je voorbeelden geven van innovatieve projecten of technologieën die zijn geïmplementeerd?

Wij streven naar duurzaam succes en willen toekomstbestendig blijven. Ons Trusted Web is natuurlijk al bekend in de markt en hier hebben we ook laten zien dat we dit kunnen. Uiteraard blijven we doorontwikkelen op het bestaande, maar we blijven ook continu kijken naar de behoeften die we terugkrijgen vanuit de markt en spelen in op de nieuwste technologische ontwikkelingen.

Inspelend op de behoefte aan selfservice, hebben we in 2023 dus  Ad Manager gelanceerd. Via Ad Manager kunnen mediabureaus en in-house adverteerders in een gebruiksvriendelijke interface, die 30% sneller werkt dan toonaangevende advertentieplatformen, zelf campagnes opzetten, beheren en optimaliseren op ons Trusted Web. Ad Manager biedt volledige transparantie in de inkoopketen en de media-euro stroomt direct terug naar de campagne. Daarbij hebben we onze succesvolle seamless ads verder ontwikkeld. Naast de seamless image en carousel is het inmiddels ook mogelijk om seamless video in te kopen.

Op het gebied van AI hebben we ook zeker niet stilgezeten: we bieden nu geavanceerde keywordsuggesties in ons selfserviceplatform Datalab, en adverteerders kunnen middels generatieve AI de performance van hun seamless ads zelf optimaliseren, zowel visueel als tekstueel.

Hoe heeft DPG Media bijgedragen aan de ontwikkeling van het vakgebied binnen de media-industrie? Zijn er specifieke programma's, trainingen of samenwerkingsverbanden die hieraan hebben bijgedragen?

We hebben ons eigen kennis- en inspiratieplatform Grow. Met Grow helpen we marketeers en ondernemers om hun merken te versterken en hun business te laten groeien. Dit kennis- en inspiratieplatform biedt vernieuwende onderzoeken, boeiende whitepapers, artikelen, podcasts, video’s en live events.

Jaarlijks organiseren we meerdere evenementen onder de naam ‘Grow Live’, waarin kennis delen, leren en ontmoeten centraal staan. Zo organiseerden we in 2023 de tweede editie van Grow Live, een bruisend mediacongres met aansluitend een foodtruckfestival en afterparty. Ook vonden er twee edities van Grow Live Start plaats, dé mediatraining voor alle startende mediaprofessionals in onze branche. Er waren twee Grow Live Regio events, een inspiratiesessie met het thema ‘aandacht’ in Zwolle en Eindhoven. Tot slot organiseerden we twee branche-evenementen, waarvan één gericht op fashion en het andere op goede doelen.

We zijn ook heel trots op het feit dat we als eerste lokale publisher in 2023 ons eigen certificeringsprogramma Certified hebben gelanceerd. Hiermee kunnen mediaprofessionals zich certificeren tot DPG Media-expert. Door het volgen van de verschillende trainingsmodules, doen ze volwaardige kennis op over DPG Media en haar advertentieplatforms om zo optimale campagneresultaten te kunnen behalen, ongeacht het marketing- of communicatievraagstuk. 

Ons Research & Insights-team doet ook veel onderzoek in samenwerking met verschillende onderzoeksbureaus om de werking achter media beter te begrijpen. Zo zochten we in 2023 bijvoorbeeld uit – naast de vele bereiks-, doelgroep- en brancheonderzoeken – hoe mediamerken de perceptie van adverterende merken beïnvloeden en hoeveel invloed context heeft op de impact van een campagne.

Uiteraard investeren we continu in de kennis en kwaliteit van onze eigen mensen. En we gaan partnerships aan met brancheorganisaties en relevante (media)partijen in de markt.

Welke adviezen zou je willen geven aan bureaus en exploitanten die overwegen om volgend jaar een case in te dienen voor de AMMA Awards?

Wat het allerbelangrijkste is, is dat men een case goed kan onderbouwen. Zorg voor sterke bewijsvoering. Het spreekt voor zich dat de case echt onderscheidend moet zijn, dat je het verschil hebt gemaakt. Onderschat niet de kracht van de wijze waarop je je verhaal vertelt, dus de manier waarop de case geschreven wordt. Doe dit zorgvuldig, neem hier de tijd voor en betrek de juiste (interne) stakeholders. Wees transparant en eerlijk, en zorg dat je de gestelde criteria begrijpt en je hieraan houdt. Hopelijk zien we je dan volgend jaar tijdens de uitreiking. Wij kijken tot die tijd in ieder geval enorm uit naar donderdag 16 mei voor de AMMA-uitreiking van 2024.

 

Gerelateerde artikelen

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder