Effie Awards ontvangen hoogste aantal inzendingen in jaren

Amsterdam, donderdag 4 september – Voor de Effie Awards, wereldwijd de meest prestigieuze vakprijs voor de marketing- en reclamebranche, zijn maar liefst 49 cases ingediend. Het aantal inzendingen waarin marketing en/of communicatie een doorslaggevende rol speelde bij het behalen van bijzondere resultaten, is in jaren niet zo hoog geweest. Effie Netherlands wordt sinds 1983 in Nederland georganiseerd door brancheplatform VIA en bvA, netwerk van merkleiders.

Esther Overmars, lid van de hoofdjury van de Effie in Nederland is blij met het grote aantal inzendingen dit jaar: “Geweldig dat zoveel verschillende organisaties en bureaus de tijd hebben genomen om hun marketingcase uitvoering te analyseren en beschrijven. Voor mij is het een teken dat marketing effectiviteit én de Effie breed leven. En dat in een tijd van veel maatschappelijke onrust, technologische versnelling en onzekerheid. Ik kijk erg uit naar alle inzichten die we dit jaar met elkaar opdoen.”

Goede spreiding over de categorieën

De Effie Awards Nederland kennen dit jaar tien categorieën. Van de nieuwe categorieën (Business-2-Business, Loyaliteit en Employer Branding & Werving), blijkt vooral die laatste een populaire nieuwe categorie met vijf inzendingen. Gedrag Kort blijft de grootste categorie met zestien cases. Daarnaast is er een evenwichtige verdeling over Gedrag Lang, Merk, Introductie en Maatschappelijk. bvA-directeur Henriette van Swinderen: “Het is een mooie mix van bekende grote merken die heel regelmatig meedoen, merken die we de afgelopen jaren niet meer zagen bij Effie én kleinere merken die we voor het eerst verwelkomen. Het geeft aan dat de Effie relevant is voor álle type merken en alle soorten marketingondersteuning.”

Jurydagen

De vakjury’s, verspreid over de tien categorieën, starten volgende week met het beoordelen van de 49 inzendingen. In totaal buigen 65 deskundigen, van zowel bureau- als adverteerderszijde en onafhankelijke onderzoekers, zich over de cases. Conny Braams en Esther Overmars vormen samen met de voorzitters van de vakjury’s de hoofdjury en bepalen de uiteindelijke kleur van de winnaars. Op 13 november wordt tijdens de feestelijke Effie Award Show in Circa Amsterdam bekendgemaakt wie er met een bronzen, zilveren of gouden Effie naar huis gaat. Tickets voor de uitreiking zijn beschikbaar via effie.nl.

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder