Effie Awards presenteert nieuwe (hoofd)jury voor veertigste editie

Amsterdam, 22 mei 2023 – De Effie Awards, dé vakprijs voor de meest effectieve marketing- en communicatiecases, heeft vandaag de namen van 15 nieuwe juryleden en 4 nieuwe juryvoorzitters bekendgemaakt. Het selectieproces duurde dit jaar langer dan gepland door het recordaantal aanmeldingen. Meer dan 150 personen solliciteerden naar een plek in een van de zeven vakjury’s. “Een bijzondere start, voor een bijzondere jubileumeditie”, aldus Alfred Levi die dit jaar voor de laatste keer het voorzitterschap van de hoofdjury voor zijn rekening neemt. 

Selectieproces

Bij de samenstelling van de nieuw jury’s is volgens Effie-stuurgroeplid Heleen Crielaard wederom zorgvuldig gekeken naar diversiteit: bureaus, producers, adverteerders, onafhankelijken, onderzoekers, mannen, vrouwen en culturele achtergronden. Crielaard: “Net als het winnen van een Effie Award, is het ook niet gemakkelijk om een plek in de jury te bemachtigen. Als stuurgroep beoordelen wij ieder motivatieformulier op verschillende aspecten. Naast ervaring, kijken we vooral of iemand vernieuwende perspectieven en kennis over verschillende sectoren, culturen, achtergronden en levensstijlen met zich meebrengt. Door het hoge aantal aanmeldingen nam het selectieproces logischerwijs meer tijd in beslag, maar als ik kijk naar de samenstelling van de verschillende jury’s was het de tijd zeker waard.”

Jaar vol vernieuwing

Maakte de organisatie eerder al bekend dat Patritia Pahladsingh, Hans Middelhoek en Brenda Smith zijn toegetreden tot de Effie Stuurgroep, vandaag kondigen zij nog meer vernieuwing aan. Zo is bekendgemaakt dat Alfred Levi na deze veertigste editie het voorzitterschap van de hoofdjury overdraagt en is dit het eerste jaar dat juniors met maximaal vijf jaar werkervaring zich konden aanmelden voor een ‘stageplek’ aan een van de jurytafels. Meer dan 25 juniors meldden zich aan om op 23 mei aanstaande hun motivatie toe te lichten aan de jury. En daar blijft het volgens Patritia Pahladsingh niet bij, maar welke andere vernieuwingen nog doorgevoerd gaan worden wil ze nog niet bekendmaken. “Het EffieFest is voor ons de officiële kick-off van een nieuw Effie-jaar, daar gaan we op het podium de plannen voor het nieuwe seizoen presenteren.” 

Nieuwe Juryvoorzitters 2023

Gedrag kort: Chantal van Binsbergen,  Helderder Maatschappelijk: Hafida Abahai - Almarini, Weber ShandwickMerk: Martijn Benschop, Eerste Hulp Bij Strategie Impactvolle proposities: Tim Claassen, Havas Lemz

Nieuwe Juryleden 2023

Marrit Bottenheft, Rabobank
Maureen Stam, Abovo Media
Jan-Willem Brüggenwirth, Purpose Pole Position
Marieke van Balen, Van Geloven
Renske van Hartevelt, Dienst Publiek en Communicatie Ministerie van Algemene zaken
Jack van den Burger, ZIGT
Marcel van der Heijden, GoodKarma
Annette Reijersen van Buuren, Oranje Fonds
Gerben Boot, MetrixLab
Stijn Mentrop, McDonalds
Mahrou Kharazi, Philips
Céline van Nes, Publicis Groupe
Eva Moerbeek, Accenture Song
Marcel Aalders, Carpetright Europe
Charley Peereboom, Megawatt Advertising
Maarten Reijgersberg, RAUWcc
Jeroen Oosterbaan, Mediabrands

 

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder