Genomineerden voor de AMMA Awards 2025 bekend

Amsterdam, donderdag 27 maart 2025 – Vandaag zijn de laatste genomineerden voor de Annual Masters in Media Awards (AMMA) 2025 onthuld. Tijdens de AMMA nominatieweek, die van 24 maart tot en met 27 maart plaatsvond, zijn alle kanshebbers bekend gemaakt. Met 39 genomineerden verdeeld over 13 categorieën, belooft de uitreiking op 22 mei in het Koninklijk Theater Tuschinski een viering van de media-industrie te worden. 

Nu de nominatieweek voorbij is zullen de genomineerden de komende weken in samenwerking met Brave Media uitgebreide video-interviews opnemen. Deze interviews bieden, net als vorig jaar, een uitgebreid inzicht in de genomineerde mediacases. De AMMA-organisatie wil zo meer diepgang en inhoud aan het programma toevoegen. Vanaf 6 mei zijn deze interviews beschikbaar op de website van de AMMA Awards.

Aftellen tot de uitreiking  
Op donderdag 22 mei weten we wie van de onderstaande genomineerden een prijs in ontvangst mag nemen. Voor de 26e editie van de AMMA Awards is gekozen voor het thema ‘Diamonds are Forever’, met als dresscode ‘diamond glitter gala’. Tickets voor de uitreiking in Koninklijk Theater Tuschinski zijn beperkt beschikbaar en gaan vanaf 31 maart om 12:00 uur in de verkoop. Na de uitreiking volgt de afterparty in Escape, waar dit jaar voor het eerst losse tickets verkrijgbaar zijn via de AMMA-website

Dit zijn de genomineerden op een rij:  
 
MASTERS OF DATA

Beste Gebruik van Data en Technologie  
 
Bureau: dentsu Benelux 
Adverteerder: Albert Heijn 
Case: Van omzet naar multidimensionale omni-channel productwaarde: Hoe Albert Heijn en dentsu data-gedreven grenzen blijven verleggen om marketing naadloos te integreren met bedrijfsdoelen 
Partners: Google, Channable 

Bureau: Initiative 
Adverteerder: Politie Nederland 
Case: S.I.M. Special Investigative Media 

Bureau: dentsu Benelux  
Adverteerder: GAMMA 
Case: GAMMA's dataklus: "De glazen bol is verleden tijd" 
 

Beste Performance door Media 

Bureau: dentsu Benelux 
Adverteerder: Albert Heijn 
Case: Van omzet naar multidimensionale omni-channel productwaarde: Hoe Albert Heijn en dentsu data-gedreven grenzen blijven verleggen binnen performance strategieën 
Partners: Google, Channable 

Bureau: PHD Media & Mindshare 
Adverteerder: Rabobank 
Case: Merk als ultieme performance driver - Hoe Rabobank ZZP Nederland verovert. 
Partner: Dentsu Creative 

Bureau: Wavemaker  
Adverteerder: Uitgekookt 
Case: Een recept voor succes: Wavemaker's datagestuurde aanpak voor het laten groeien van Uitgekookt 
Partners: DDB, GroupM Nexus 
 

Beste Research 

Bureau: Stichting JIC Buitenreclame 
Case: BRO Next - Buiten in Beeld 

Bureau: UM (IPG Meidabrands) x DPG Media Nederland, Qmusic, JOE 
Case: De onbenutte kracht van soundlogo’s 
Partners: TAMBR, Unravel 
 
MASTERS OF IMPACT

Beste Inzet van een Medium 

Bureau: Initiative 
Adverteerder: Politie Nederland 
Case: Takedown: true-crime storytelling werft IT-toppers 
Partners van deze case: Mediahuis NRC, Audio agency Airborne, Tweakers (DPG Media) 
 
Bureau: Wavemaker 
Adverteerder: Tempo-Team 
Case: Het geluid van vakantie-werkplezier: Tempo-Team & Nesim zorgen met de leukste vakantiebanen voor werkplezier op YouTube. 
Partners: StudioM / Foxity 

 
Beste Smart Impact 

Bureau: Mindshare 
Adverteerder: Pink Gellac 
Case: Kijken, kijken, wél kopen! Pink Gellac leidt met live shopping de conversie revolutie 
Partners: Hearst Nederland (ELLE), Sprii Live Shopping, Mindshare 

B-ureau: Havas Play 
Case: The RAVEboard, The billboard that became a club 
Partners: Havas Play, O2H, Bulder Producties, Boozed 
  
Bureau: Wefilm Creative Agency 
Adverteerder: #artsenslaanalarm en Trimbos-instituut 
Case: Artsen breken in bij de media 
Partners: The Committed Agency, Studio Ei, Vapen. Jouw Keuze, Artsenfederatie KNMG, Alice Kroeze 
 

Beste Media-innovatie: 
 
Bureau: IPG Mediabrands 
Adverteerder: Prénatal 
Case: De Prénatal Score: Een media-innovatie die de spelregels verandert 

Bureau: GumGum Inc & Abovo Maxlead 
Adverteerder: Basic-Fit 
Case: Basic-Fit Boosted Consumer’s Moods 
Partners: GumGum Network 
 
MASTERS OF STRATEGY
 
Beste Content- en Engagementstrategie 
 
Bureau: Mindshare 
Adverteerder: KPN 
Case:  'Stukje van Mij' geeft slachtoffers een stem 
Partners: DentsuCreative, A Bigger Circle 
 
Bureau: Initiative 
Adverteerder: ING 
Case: Jouw geld, jouw keuze 
Partners: DEPT® & We Agency Amsterdam 

Bureau: Initiative 
Adverteerder: Politie Nederland 
Case: Hoe content en technologie misdaad helpen bestrijden 
Partners: Initiative 
 

Beste Collaboration 
 
Bureau: Abovo Maxlead, AM Beyond* 
Adverteerder: Basic-Fit  
Case: Hoe Claude en Basic-Fit Nederland mentaal & fysiek in beweging krijgen 
Partners: Claude, MIND, Te Gek!?, Mental Health Europe, COOL Creative, Eightyfive Management, Cloud9 Recordings. 
 
Bureau: Mindshare 
Adverteerder: KPN 
Case: #Beterinternet samen tegen online shaming 
Partners: Dentsu Creative, A Bigger Circle 

Bureau: EssenceMediacom  
Adverteerder: adidas 
Case: Hoe adidas na 20 jaar lokaal relevant wist te zijn voor Gen-Z tijdens het EK voetbal. 
Partners: DeStroom, EssenceMediacom, StudioM 

 
Beste Mediastrategie  
 
Bureau: STROOM 
Adverteerder: KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij) 
Case: KiKa laat kinderdromen uitkomen 
Partners: Joe Public 

 
Bureau: dentsu Benelux 
Adverteerder: Albert Heijn 
Case: Whamster! Hoe Last Christmas en Albert Heijn elkaar naar recordhoogte stuwden 
Partners: TBWA, Boomerang, MPG 
 
Bureau: Publicis Amsterdam 
Adverteerder: Disney+ (The Walt Disney Company) 
Case: Hoe Disney+ met Nemesis het Nederlandse medialandschap hackte 
Partners: ESPN, DSLab, Dumpert, Mediahuis, Raul & Rigel 
 
Bureau: Initiative 
Adverteerder: PLUS Supermarkten 
Case: Plus: alle buurten dragen Oranje 
Partners: Vijf890, Memo2  
 
Masters of Industry 
 
Media-exploitant van het Jaar  

Media-exploitant: AH Retail Media Services  
Case: Hoe Albert Heijn Retail Media het bestaansrecht als volwassen medium in de breedte definitief bewijst 

Media-exploitant: FD Mediagroep  
Case: Bij Toutatis! This niche got nice!  

Media-exploitant: Global Media & Entertainment  
Case: Global; Own it & Keep it simple  

  
Bureau van het Jaar  
  
Bureau: Abovo Maxlead  
Case: Abovo Maxlead in 2024: Het momentum van de eigenzinnige uitdager  
Partners: Abovo Media, Maxlead  

Bureau: Mindshare  
Case: Vertrouwen als aanjager van explosieve groei  

Bureau: OMD  
Case: “Geen Beloftes, Maar Bewijs”: Klantbehoud Als Belangrijkste KPI  
 
  
Adverdeerder van het Jaar  

Adverteerder: HEMA  
Bureau: Initiative  
Case: Met liefde gemaakt; hoe HEMA weer écht HEMA werd  
Partners: Hotel L’Amour, Total Design, Total Creation, BURO, LINDA., Truus, Martijn Konings, GoSpooky, Initiative, Springbok, Databay, Dentsu  

Adverteerder: KPN  
Bureau: Mindshare  
Case: #Beterinternet: een missie voor een socialer, veiliger en groener internet  
Partners: Dentsu Creative, A Bigger Circle  

Adverteerder: Rabobank  
Bureau: PHD Media & Mindshare  
Case: Rabobank slaat succesvol een nieuwe route in met jongeren als onmisbaar kompas  
Partners: Dentsu Creative  

Adverteerder: Toyota  
Bureau: Wavemaker  
Case: Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf  
Partners: DDB 
  

YIM Talent van het Jaar  

Anne-Carlijn Wierda - Wavemaker  
 
Max Hochstenbach - Mediahuis Nederland  
  
Kyle Hassing - OMD  
  
Julia van den Bos - GroupM

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder