VIA Benchmark 2024: Nederlandse marketing- en communicatiebureaus onder financiële druk

Amsterdam, 10 september 2025 – De jaarlijkse VIA Bureau-enquête onder VIA-leden toont aan dat Nederlandse marketing,- reclame- en mediabureaus worstelen met gezonde marges en hun financiële toekomst. Terwijl de markt als geheel groeit, weten bureaus die groei amper te verzilveren. De opkomst van AI en automatisering door techplatforms ondermijnt het klassieke verdienmodel. Branchevereniging VIA luidt de noodklok en roept op tot fundamentele koerswijziging.


De markt groeit maar bureaus verdienen steeds minder

Uit het onderzoek onder 54 bureaus blijkt dat het gemiddelde operationele resultaat in 2024 slechts 13% bedraagt, ruim onder de internationaal gehanteerde norm van 15-20%. De winst per FTE blijft structureel achter, ondanks een lichte omzetstijging. “We zien een sector die hard werkt, maar structureel te weinig overhoudt,” zegt Saskia Baneke, directeur VIA Nederland. “De kern van het probleem? Het verdienmodel is niet meegegroeid met de markt. De uurtje-factuurtje-aanpak kraakt, terwijl AI en techbedrijven steeds meer taken overnemen.”


Hogere kosten, lagere tarieven

Vooral kleinere en middelgrote bureaus hebben moeite om inflatiecorrecties door te voeren. Tegelijkertijd stijgen de kosten voor talent, technologie en huisvesting. Ook de personeelsopbouw is scheef: te veel seniors, te weinig juniors. De gemiddelde uurtarieven differentiëren onvoldoende om dit op te vangen. Toch is er ook hoop. Bureaus investeren minder tijd en geld in pitches, de betaaltermijnen worden korter en kleinere bureaus laten zien dat gezonde marges wél haalbaar zijn, mits er strakker gestuurd wordt op kosten en positionering.


VIA identificeert vijf strategische uitdagingen voor 2025–2026:

  1. Van productie naar performance
    Het klassieke productiemodel is uitgeput. Bureaus moeten zich herpositioneren als strategische partners die bijdragen aan businessresultaten, niet alleen aan marketinguitingen.

  2. Behoud creativiteit in een AI-gedreven wereld
    Terwijl AI productie versnelt, dreigt creatieve vervlakking. Menselijke signatuur wordt premium. Creatie als atelier, productie als fabriek.

  3. Ethische AI-integratie is key
    Bias, privacy en transparantie zijn kritische risico’s. Bureaus die dit proactief aanpakken, bouwen vertrouwen en positioneren zich als betrouwbare gids.

  4. Talent herpositioneren
    De traditionele ‘doeners’ verdwijnen. De toekomst vraagt om AI-curatoren, strategen en data-vertalers. Reskilling is geen optie, maar noodzaak.

  5. Interne concurrentie en platformdruk
    Klanten bouwen zelf marketingteams. Platforms automatiseren. Bureaus moeten zich specialiseren op dat wat intern niet te repliceren is: merkregie, creativiteit, culturele context.


VIA biedt concrete ondersteuning

VIA organiseert de komende maanden diverse sessies om bureaus te helpen met deze omslag. Zo vindt op 23 september een event plaats over de juridische kant van AI in reclame. “We laten bureaus niet zwemmen,” aldus Baneke. “Van ethiek tot AI-implementatie en van pricingstrategie tot reskilling: we ondersteunen de sector waar het echt schuurt. Maar keuzes zijn onvermijdelijk. Doormodderen is geen optie meer.”

Gerelateerde artikelen

Programma Koffiedik Kijken 2024 compleet

We gaan weer Koffiedik Kijken! Op donderdag 11 januari verwelkomen we traditiegetrouw de marketingcommunicatie-industrie in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) te Amsterdam tijdens Koffiedik Kijken, dé nieuwjaarsbijeenkomst van ons mooie vak.

Lees verder