DIT ZIJN DE WINNAARS VAN DE AMMA AWARDS 2025

Op donderdagavond 22 mei zijn in een uitverkocht Koninklijk Theater Tuschinski de Annual Masters in Media Awards (AMMA Awards) uitgereikt. Tijdens deze 26e editie zijn dertien cases, verdeeld over vier domeinen, bekroond tot de beste media- en marketingcases van 2025. De presentatie lag dit jaar in handen van Buddy Vedder.

Winnaars van de avond 
De grote winnaars dit jaar zijn GroupM en dentsu Benelux. Dentsu nam maar liefst drie AMMA's in ontvangst voor hun campagnes voor Albert Heijn en GAMMA. Ook Mindshare en KPN kunnen spreken van een succesvolle editie; zij nemen samen de AMMA's voor Beste Content- en Engagementstrategie en Adverteerder van het Jaar mee naar huis. Volgens het juryrapport is KPN uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar, dankzij hun strategie #beterinternet. “Met campagnes als “een stukje van mij” versterkte KPN het merkimago, creatieve lef en de omzetgroei – dankzij een maatschappelijke merklaag en optimale inzet van owned, earned, paid en newsroom-achtige samenwerking.” Max Hochstenbach (Mediahuis) is bekroond tot YIM Talent van het Jaar en FD Mediagroep mag zich Media-Exploitant van het Jaar 2025 noemen. Mediabureau OMD ging naar huis met de award voor Bureau van het Jaar. 

Een branche in transitie 
De avond werd afgetrapt door Angelique Schreuders, voorzitter van de AMMA-commissie en Maiko Valentijn, vicevoorzitter van VIA. In hun openingswoord benoemden zij de actuele uitdagingen voor de sector: “Je ziet in de inzendingen dat we als branche midden in de samenleving staan. Thema’s als inclusie en duurzaamheid komen breed terug. Tegelijkertijd zitten we in een duidelijke transitie: nieuwe technologie, en met name AI, beïnvloedt vrijwel elk aspect van ons werk. De winnaars tonen aan hoe menselijke creativiteit en expertise, in combinatie met technologie, leiden tot vernieuwende oplossingen en indrukwekkende resultaten,” aldus Angelique Schreuders.

AMMA Awards 2025
De AMMA-organisatie blikt terug op een geslaagde editie waarin verdere professionalisering van de awards centraal stond. Met speciale aandacht voor het betrekken van lokale spelers en kleinere bureaus werd dit jaar een bredere vertegenwoordiging uit het hele land gerealiseerd. Maiko Valentijn, vice-voorzitter VIA en CEO van GroupM: "We zijn heel trots dat we met de AMMA’s het beste werk uit het vak vieren, daarbij hebben we zelf ook een mooie stap kunnen maken om meer verdieping te brengen aan dit beste werk tijdens de uitreiking. Hiermee worden we allemaal weer professioneler en daarbij zien we ook dat er voor iedereen, van klein tot groot een plek is op het podium".

De organisatie – bestaande uit de AMMA-commissie en VIA – spreekt de ambitie uit om de AMMA's volgend jaar nóg toegankelijker te maken, zodat de diversiteit van het vak op het podium te zien is. 

De winnaars van de AMMA Awards 2025 op een rij  

Beste Gebruik van Data en Technologie: 
dentsu Benelux x GAMMA 
GAMMA's dataklus: "De glazen bol is verleden tijd" 

Beste Performance door Media: 
dentsu Benelux x Albert Heijn 
Van omzet naar multidimensionale omni-channel productwaarde: Hoe Albert Heijn en dentsu data-gedreven grenzen blijven verleggen binnen performance strategieën 
Partners: Google, Channable 

Beste Research: 
Stichting JIC Buitenreclame 
BRO Next – Buiten in Beeld 
Partners: Outreach, bvA, PMA, Ipsos I&O, ISBA Informatik Service-GmbH, DAT.mobility 

Beste Inzet van een Medium: 
Wavemaker x Tempo-Team 
Het geluid van vakantie-werkplezier: Tempo-Team & Nesim zorgen met de leukste vakantiebanen voor werkplezier op YouTube 
Partners: StudioM, Foxity 

Beste Smart Impact: 
We Agency x #artsenslaanalarm, Trimbos-instituut 
Artsen breken in bij de media 
Partners: The Committed Agency, Vapen #jouwkeuze, Studio Ei, Artsenfederatie KNMG, Alice Kroeze 

Beste Media-innovatie: 
IPG Mediabrands x Prénatal 
De Prénatal Score: Een media-innovatie die de spelregels verandert 

Beste Content- en Engagementstrategie: 
Mindshare x KPN 
'Stukje van Mij' geeft slachtoffers een stem 
Partners: Dentsu Creative, We Agency, Amp.Amsterdam, A Bigger Circle, HPB 

Beste Collaboration: 
EssenceMediacom x adidas 
Hoe adidas na 20 jaar lokaal relevant wist te zijn voor Gen-Z tijdens het EK voetbal 
Partners: De Stroom, StudioM 

Beste Mediastrategie: 
dentsu Benelux x Albert Heijn 
Whamster! Hoe Last Christmas en Albert Heijn elkaar naar recordhoogte stuwden 
Partners: TBWA\NEBOKO, Boomerang, MPG 

Adverteerder van het Jaar: 
KPN x Mindshare 
#BeterInternet: een missie voor een socialer, veiliger en groener internet 
Partners: Dentsu Creative, A Bigger Circle 

Media-exploitant van het Jaar: 
FD Mediagroep 

Bureau van het Jaar: 
OMD

YIM Talent van het Jaar: 
Max Hochstenbach 
Mediahuis

Gerelateerde artikelen

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

AMMA Awards 2024 open voor inzending

Woensdag 10 januari 2024, Amsterdam - Welk merk, media-exploitant of -bureau verdient er dit jaar een AMMA? Al 23 jaar zijn de Annual of Master in Media Awards (afgekort: AMMA Awards) dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Deze week is de inzendmodule geopend. Ga naar de AMMA website voor meer informatie >>

Lees verder