Better Personalized Ads

 

Blijvend klaar voor verandering

De expertgroep Better Personalized Ads met Human & Tech institute als voorzitter en Meta als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kunnen we gepersonaliseerd adverteren niet verbieden, maar beter maken?

Gepersonaliseerd adverteren veroorzaakt regelmatig maatschappelijke onrust. Uit consumentenonderzoeken komen zowel positieve als negatieve associaties met personalisatie naar voren. Een onderzoek van Adlucent toont aan dat 71 procent van de consumenten liever gepersonaliseerde ads heeft dan niet-relevante ads. 

Een onderzoek van Harvard Business Review toont aan dat hoewel gepersonaliseerde ads zeker voordelen hebben voor consumenten, er ook zaken zijn die de consument als ‘eng’ ervaart. Dit gaat met name om informatie die niet direct van het platform of website afkomstig is (third-party data) of afgeleide data door middel van algoritmes. 

Deze bluepaper is geschreven door de expertgroep 'Better Personalized Ads' met Human & Tech institute als voorzitter en Meta als host, voor organisaties die gepersonaliseerd adverteren inzetten en willen weten hoe ze dit kunnen blijven doen, zonder dat je deze maatschappelijke onrust voedt. Oftewel, hoe kunnen we gepersonaliseerd adverteren niet verbieden, maar beter maken?

Takeaways uit deze bluepapeR

Er is een paradox: personalized ads zijn effectief maar ook eng.Die spanning moet je als bedrijf zo goed mogelijk managen en waar kan op transparante en open wijze.De privacy van klanten is niet zomaar goed geregeld; het vraagt om actief beleid. Neem onzekerheid weg, leg ‘t uit!

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder