Better Personalized Ads

 

Blijvend klaar voor verandering

De expertgroep Better Personalized Ads met Human & Tech institute als voorzitter en Meta als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kunnen we gepersonaliseerd adverteren niet verbieden, maar beter maken?

Gepersonaliseerd adverteren veroorzaakt regelmatig maatschappelijke onrust. Uit consumentenonderzoeken komen zowel positieve als negatieve associaties met personalisatie naar voren. Een onderzoek van Adlucent toont aan dat 71 procent van de consumenten liever gepersonaliseerde ads heeft dan niet-relevante ads. 

Een onderzoek van Harvard Business Review toont aan dat hoewel gepersonaliseerde ads zeker voordelen hebben voor consumenten, er ook zaken zijn die de consument als ‘eng’ ervaart. Dit gaat met name om informatie die niet direct van het platform of website afkomstig is (third-party data) of afgeleide data door middel van algoritmes. 

Deze bluepaper is geschreven door de expertgroep 'Better Personalized Ads' met Human & Tech institute als voorzitter en Meta als host, voor organisaties die gepersonaliseerd adverteren inzetten en willen weten hoe ze dit kunnen blijven doen, zonder dat je deze maatschappelijke onrust voedt. Oftewel, hoe kunnen we gepersonaliseerd adverteren niet verbieden, maar beter maken?

Takeaways uit deze bluepapeR

Er is een paradox: personalized ads zijn effectief maar ook eng.Die spanning moet je als bedrijf zo goed mogelijk managen en waar kan op transparante en open wijze.De privacy van klanten is niet zomaar goed geregeld; het vraagt om actief beleid. Neem onzekerheid weg, leg ‘t uit!

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder