Kennisbank

Duik in de kennisbank van VIA, jouw ultieme gids door de wereld van media, data, creatie en technologie. Hier verzamelen we inzichten, onderzoeken, whitepapers en nog veel meer. Jouw startpunt voor kennis, duiding en inspiratie. Filter op taskforce, thema of contenttype en lees je in!

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

CMO Onderzoek: Welk gedrag maakt marketeers succesvol?

ZEVEN GEDRAGSKENMERKEN DIE ZORGEN VOOR EFFECTIEVE MARKETING Marketing speelt een cruciale rol in het succes van organisaties. Een grote hoeveelheid internationaal wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van marketing levert daarvoor overtuigend bewijs. Toch neemt de strategische invloed van marketing af en hebben CMO’s steeds meer moeite om zich in de bestuurskamer te laten gelden. Wat is hier de oorzaak van? Wat marketeers zelf succesvol maakt, daarover is nog weinig bekend. Wat maakt marketeers nu echt effectief? “De discipline die de klant vertegenwoordigt, mag niet achteraan staan.“– Jorieke de Vries In het kader van het jaarlijkse CMOtalk/Pulse onderzoek ondervroegen prof dr. Henry Robben (vanuit Nyenrode Business University) en dr. Daan Muntinga, met ondersteuning van onze partners VIA en DDMA, daarom 32 ervaren Nederlandse topmarketeers uit acht verschillende branches en sectoren. Waarbij de onderzoekers voor het eerst niet zozeer keken naar de competenties van deze CMO’s, maar naar hun gedrag. Wat doen succesvolle marketeers anders, waardoor zij wel topposities in bedrijven bereiken? De resultaten laten de zeven gedragspatronen van succesvolle marketeers zien. Hoe meer van deze gedragingen marketeers vertonen:+ hoe relevanter ze worden voor het bestuur; + hoe groter hun strategische invloed wordt; en+ hoe meer ze bijdragen aan het succes van hun organisatie. “De uitkomsten van dit onderzoek zijn juist voor de toekomst van het marketingvak essentieel, met name dat de menselijke bijdrage aan succes inzichtelijk wordt en dat we leren en accepteren dat iedere mix van mensen en middelen uniek mag zijn.“– Atva van Zanten, bestuurslid VIA DE GEDRAGSKENMERKEN OP EEN RIJ: I. Contextualiseren: Succesvolle marketeers passen maatwerk toe, begrijpen dat marketingeffectiviteit varieert per organisatie, en bieden oplossingen die de organisatiecontext weerspiegelen. II. Onderzoeken: Ze denken als een klant en brengen voortdurend buiten naar binnen, omdat ze weten dat klantgerichte organisaties succesvoller zijn. III. Ontdekken: Succesvolle marketeers zijn ondernemend, wendbaar, willen altijd verbeteren en durven fouten te maken, omdat ze gedijen in een vergevingsgezinde organisatie. IV. Verbinden: Onder hun leiding wordt marketing ieders verantwoordelijkheid, waarbij ze de hele organisatie mobiliseren om waarde te creëren. V. Inspireren: Persoonlijk leiderschap is hun kracht, wat de effectiviteit van hun team en het succes van de organisatie beïnvloedt. VI. Meten: Ze maken de impact van hun activiteiten inzichtelijk, balancerend tussen intuïtie en meetbare resultaten. VII. Aantrekken: Succesvolle marketeers bouwen succesvolle teams en beseffen dat ze niet alleen effectief kunnen zijn; ze trekken de juiste mensen aan, zowel intern als extern.Hoe meer van deze kenmerken CMO’s vertonen, des te waarschijnlijker is het dat ze aan strategische invloed winnen. Samen met de juiste competenties zijn deze kenmerken de sleutel tot het succes van marketeers en hun organisaties. “Het onderzoek laat zien dat er niet één succesformule is voor marketing, en bevestigt dat het begrijpen van context een van de belangrijkste eigenschappen is van een marketingleider.“– Judith Oude Sogtoen, directeur DDMA OVER CMOTALK CMOtalk is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot het meest kwalitatieve netwerk van marketingleiders in Nederland. Naast de bekende podcast brengen we in de community inspirerende en innovatieve marketeers samen. Leden van de CMOtalk Community hebben toegang tot exclusieve content en evenementen, zoals het jaarlijkse CMOtalk/Pulse onderzoek, vele whitepapers over relevante ontwikkelingen in marketing en het grote CMOtalk/Diner in november. Meer informatie over CMOtalk vind je op https://cmotalk.nl/ Voor geïnteresseerden is een beknopte versie van het onderzoek gratis te downloaden op: https://cmotalk.nl/whitepaper  OVER HET ONDERZOEK Meer weten over het onderzoek? Neem contact op met Klaas Weima, oprichter en partner van CMOtalk, [email protected], of bel 06-26318370.

Lees verder

AdEx-benchmarkrapport Europa voor 2022 out now!

Het langverwachte AdEx-benchmarkrapport 2022 van IAB Europe is nu live! Het rapport is de definitieve gids voor reclame-uitgaven in Europa voor 29 markten. Het geeft details over de formats en kanalen die hebben bijgedragen aan de jaarlijkse groei van digitale reclame met 9,8 procent in 2022, wat resulteert in een totale marktwaarde van 86 miljard euro. Bekijk AdEx-benchmarkrapport Als je op zoek bent naar de belangrijkste feiten, statistieken en hoogtepunten, bekijk dan deze korte video's met Chief Economist, Daniel Knapp.

Lees verder

D&I Monitor 2023: inspanningen van de sector worden erkend, maar geen verbetering op het gebied van inclusie zichtbaar

Amsterdam, 15 juni 2023 – De resultaten van de D&I Monitor 2023, het onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche, zijn vandaag bekendgemaakt. De resultaten zijn gebaseerd op bijna 13.000 reacties uit 91 landen en vergeleken met de cijfers van de D&I Monitor van 2021. Het rapport biedt een gedetailleerd inzicht in de ervaringen van mensen in de hele sector wereldwijd.   Grootste samenwerking van de marketingindustrie ooit  Vond de eerste editie van het onderzoek nog plaats in 27 landen, dit jaar heeft het initiatief opvallend meer steun gekregen: 91 landen werkten mee aan het onderzoek. Een coalitie van 10 wereldwijde marketing- en reclame-organisaties en meer dan 160 brancheorganisaties en bedrijven op lokaal niveau, hebben dit jaar samengewerkt, waardoor het de grootste samenwerking van de marketingindustrie ooit is. In Nederland zijn bvA en VIA, in samenwerking met zeventien andere brancheverenigingen, initiatiefnemers van het grootschalige onderzoek. De initiatiefnemers verwachten medio augustus de details van de Nederlandse onderzoeksresultaten bekend te kunnen maken..  De meest opvallende bevindingen op een rij:  Hoewel een op de twee respondenten aangeeft dat ze verbeteringen zien, blijven de inclusiescores hetzelfde als in 2021 Bijna een op de zeven leden van de wereldwijde marketingindustrie zegt dat hij of zij de industrie zou willen verlaten vanwege een gebrek aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. Voor vrouwen en LGBTQ+ (1 op 6), etnische minderheden (1 op 5) en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (1 op 4) zijn deze aantallen hoger De meeste discriminatie vindt nog steeds plaats op basis van leeftijd, geslacht en gezinssituatie Respondenten met een afstand tot de arbeidsmarkt melden de slechtste ervaringen met discriminatie op het werk Mentale gezondheid is een belangrijk punt van zorg met 42% respondenten die zeggen dat ze zich gestrest en angstig voelen op het werk. Nederland (26%) rapporteert het laagste percentage respondenten dat gestrest of angstig is op het werk.  Nederlandse branche- en belangenverenigingen gaan samen vervolgstappen bedenken In afwachting van het Nederlandse marktrapport organiseren VIA en bvA, in samenwerking met de DDMA, op donderdag 6 juli een middag voor alle branche- en belangenverenigingen die zich bij het initiatief hadden aangesloten. Naast een presentatie van de resultaten van de D&I Monitor zal ook de manier waarop de branche op de andere ESG-gebieden – klimaat/duurzaamheid en (zelf)regulering – samen meer kan bereiken, worden besproken. Wereldwijd worden de bevindingen geanalyseerd door leden van de WFA DEI Task Force.  Het glas is halfleeg én halfvol Over de onderzoeksresultaten zegt Stephan Loerke, CEO WFA het volgende: "We moeten de resultaten van het onderzoek zien als een glas dat halfleeg én halfvol is. We zijn niet verbaasd dat we in slechts twee jaar tijd geen meetbare verandering zien, omdat de uitdagingen zo systemisch en diepgeworteld zijn in de samenleving. Het kost tijd om ze aan te pakken. Maar de eerste stap is bewustwording van het probleem. We hebben wereldwijd misschien nog niet veel bereikt, maar de inspanningen van de sector worden steeds zichtbaarder. Nu is het tijd om door te pakken en op koers te blijven, want uiteindelijk zullen onze inspanningen beloond worden.”Download het rapport via deze link, en bekijk de video met daarin de belangrijkste resultaten.  

Lees verder

Oproep deelname werkgroep ontwerp toekomstbestendige cookiebanner 

Uit het recent gepubliceerde onderzoek “Waarde van Data: het Consumentenperspectief” komt naar voren dat het delen van persoonsgegevens online veelal wordt toegestaan zonder dat hierover wordt nagedacht of omdat de consument verwacht geen toegang te krijgen tot de app of website als er geen toestemming wordt verleend. Als de consument een gelijke keuze krijgt om (tracking-)cookies toe te staan of af te wijzen (dit betekent een “accept-all” en “reject-all” knop zonder kleurverschillen op de eerste laag van de cookiebanner) lopen we het risico dat het gebruik massaal wordt afgewezen, simpelweg omdat dit dan de gemakkelijkste keuze lijkt. Kijkend naar alle ontwikkelingen verwachten we dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het in Nederland wordt verplicht om een reject-all knop op de eerste laag van de cookiebanner te plaatsen; in de landen om ons heen zijn de gegevensbeschermingsautoriteiten dergelijke maatregelen al aan het doorvoeren en ook op Europees niveau begint het langzaam die richting op te bewegen. Om dit voor te zijn willen wij onder andere graag aan de slag met de ontwikkeling van een toekomstbestendige cookiebanner, waarbij zowel rekening wordt gehouden met de belangen/rechten van de consument als die van de industrie. Dit betekent concreet dat naar een ontwerp wordt gezocht waarbij de reject-all knop op de eerste laag wordt geplaatst, maar waarbij de consument (zonder te worden misleid) weloverwogen op de accept-all knop (blijft) drukken.  Dit kunnen we uiteraard niet alleen en zijn daarom opzoek naar experts binnen dit gebied (denk aan: privacy-, communicatie-, designexperts) die hier over mee wil denken. Wil je hier graag aan deelnemen? Geef je dan op via [email protected]

Lees verder

Beschikbaarheidsmatrix Retail Media

Retail media is een belangrijk onderdeel geworden van de mediastrategie voor merken. Om leveranciers (merken) en bureaus meer inzicht te geven in het snelgroeiende retail medialandschap heeft de VIA Taskforce Retail Media de digitale advertentiemogelijkheden bij retailers en marketplaces, actief in Nederland, in kaart gebracht. Download hier de beschikbaarheidsmatrix. Het digitale verkoopkanaal Door de snelle groei van ecommerce in de afgelopen jaren, versneld door COVID-19, is de aandacht verschoven naar het digitale verkoopkanaal. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.  In fysieke winkels en via de eigen verkoopkanalen hebben leveranciers op het gebied van merkbeleving een mate van controle maar door de shift naar online en dan met name de verkoop via marketplaces en online retailers is dit een stuk lastiger geworden.  Het digitale schap is een stuk kleiner dan het fysieke schap en wordt beïnvloed door het zoekgedrag van consumenten. Het vergroten van de organische (content) en betaalde vindbaarheid (media) is hierdoor erg belangrijk geworden. Om als merk goed vind- en zichtbaar te zijn binnen de retail omgeving is adverteren essentieel. Onder aanvoering van Amazon en bol.com neemt de interesse om op platforms te adverteren steeds verder toe. Ook andere retailers springen hierop in met de verdere platformisering en digitalisering van het retail media-aanbod. Beschikbaarheids matrix Rik Mulder Head of Commerce, Publicis Groupe legt uit: ‘’Om leveranciers (merken) en bureaus meer inzicht te geven in het snelgroeiende retail medialandschap hebben wij als VIA Taskforce Retail Media de digitale advertentiemogelijkheden bij retailers en marketplaces, actief in Nederland, in kaart gebracht. Om een overzichtelijke matrix te kunnen presenteren is er bewust voor gekozen om alleen de digitale advertentiemogelijkheden in kaart te brengen. Dit heeft enerzijds te maken met de snelle digitalisering en platformsering van retail media en anderzijds met het feit dat veel offline media (o.a. vloerstickers, schapkaarten, themapleinen, sampling of demonstraties) nog altijd direct worden ingekocht door customer marketing, trade of sales teams.    De huidige selectie aan retailers is tot stand gekomen o.b.v. een inventarisatie binnen de taskforce. Hierbij is er gekozen voor het agency perspectief waardoor retailers als PicNic, Coolblue en Kruidvat geen onderdeel zijn van de matrix. Deze retailers bieden retail media doorgaans alleen aan in de directe relatie met leveranciers (merken)." Feedback De advertentiemogelijkheden en platformen zijn geverifieerd met retailers en/of verkopende partij. Opmerkingen en relevante aanvulling zijn altijd welkom en kun je sturen naar [email protected]. De beschikbaarheidsmatrix wordt elk kwartaal geüpdatet. Download

Lees verder

VIA-onderzoek: consument mist overzicht, controle en veiligheid bij het online delen van data

Amsterdam, 5 april 2023 – Met het oog op een duurzame toekomst voor het digitale marketingvak presenteert branchevereniging VIA het onderzoek “De Waarde van Data: het Consumentenperspectief”.  Dit onderzoek, uitgevoerd door Ipsos, geeft inzicht in hoe de consument omgaat met het delen van persoonsgegevens online en de waarde die daaraan wordt gehecht. De uitkomst benadrukt de noodzaak van het verder ontwikkelen van duidelijke standaarden binnen de digitale reclame-industrie.  De waarde van data vanuit consumentenperspectief Met het kwalitatieve onderzoek ‘De Waarde van Data: het Consumentenperspectief’ wordt de houding van de Nederlandse consument duidelijk en wordt gezocht naar handvatten om inzicht te krijgen in het onlinegedrag van die consumenten. Uit het onderzoek komt naar voren dat het delen van persoonsgegevens online veelal wordt toegestaan zonder dat hierover wordt nagedacht of omdat de consument verwacht geen toegang te krijgen tot de app of website als er geen toestemming wordt verleend. Als de consument een gelijke keuze krijgt om (tracking-)cookies toe te staan of af te wijzen (dit betekent een “accept-all” en “reject-all” knop zonder kleurverschillen op de eerste laag van de cookiebanner) lopen we het risico dat het gebruik massaal wordt afgewezen, simpelweg omdat dit dan de gemakkelijkste keuze lijkt. Onder andere een gebrek aan meerwaarde maakt dat de consument tot deze beslissing komt.  VIA: ‘Markt moet snel in actie komen’ De onderzoeksresultaten zijn volgens VIA een duidelijk signaal dat de markt snel in actie moet komen. Kijkend naar alle ontwikkelingen verwachten ze dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de hiervoor besproken gelijke keuze wordt verplicht in Nederland; in de landen om ons heen zijn de gegevensbeschermingsautoriteiten dergelijke maatregelen al aan het doorvoeren en ook op Europees niveau begint het langzaam die richting op te bewegen. Saskia Baneke, directeur VIA, zegt hierover het volgende: “We moeten als branche in actie komen. Het is voor de consument te ingewikkeld nu. Gezamenlijk moeten we toepassingen ontwikkelen waardoor consumenten op een geïnformeerde manier toestemming kunnen geven. Door het proces weer overzichtelijk te maken, kunnen we transparant richting de consumenten communiceren wat we met hun data doen. Alleen op die manier kunnen we het vertrouwen van de consument laten groeien.” Vervolgstappen  Op 17 april tussen 09:00u en 10:00u kun je deelnemen aan een online Q&A met Saskia Baneke, onderzoeksleider Karin Schut en juridisch adviseur Guido Grevink. Tijdens dit webinar zal het onderzoek kort worden doorgenomen en is er gelegenheid om vragen te stellen.  VIA geeft aan dat inmiddels een traject is gestart waarbij de branchevereniging het voortouw neemt om tools te ontwikkelen waardoor zowel consumenten als bedrijven de uitwisseling van waarde en data als een transparante en eerlijke deal ervaren. Zo wordt er naar aanleiding van dit rapport op 8 juni tijdens Emerce Digital Marketing Live! roundtable discussions en deepdives georganiseerd. Onderwerpen zoals de privacywetgeving versus de uitvoering, de data kiesgids en de vormgeving van de toestemmingsbutton worden dan behandeld.  Daarnaast vragen deze onderzoekresultaten om een gesprek met de politiek. Zo kunnen we als branche constructief actie ondernemen om de uitvoering van wetgeving omtrent gegevensbescherming te verbeteren en om de implementatie van de privacywetgeving te vergemakkelijken. Andere brancheverenigingen of bedrijven die hieraan willen meewerken, kunnen contact opnemen met het VIA-bureau.  

Lees verder

ONDERZOEK DIVERSITEIT IN TV-RECLAME: POSITIEVE VERSCHUIVING MAAR ER VALT NOG VEEL TE WINNEN

Stichting ReFrame, bvA en VIA kondigen plan aan voor meer inclusieve communicatie  Ondanks alle inspanningen en initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie, blijkt uit nieuw onderzoek dat de reclame-industrie nog moeite heeft een juiste balans te vinden in diversiteit, inclusie en stereotypering in tv-reclames. Het onderzoek dat in opdracht van Stichting ReFrame, bvA en VIA door Kantar is uitgevoerd, laat zien dat er nog veel te winnen valt, met name op het gebied van stereotypering en representatie.  Het onderzoek dat op 6 oktober gepresenteerd werd, is een vervolg op eerder onderzoek uit 2020 waarin Kantar 420 STER-reclames op het gebied van representatie en stereotypering had geanalyseerd. Uit dit onderzoek bleek dat er nog veel te winnen viel op het gebied van diversiteit en stereotypering. Zo kwamen Nederlanders met kleur vaak voor in reclames, maar was de rol die ze speelden vaak van ondergeschikt belang. Het nieuwe onderzoeksrapport concludeert dat sindsdien meer Nederlanders van kleur een meer zichtbare en actieve rol in tv-reclames hebben gekregen, maar de onderzoekers benadrukken dat dit niet voldoende is.   Diversiteit gaat verder dan kleur  Eline Boon en Niki Schroeder, onderzoekers Kantar: “Het enkel laten zien van diversiteit in kleur, etniciteit of culturele achtergrond heeft geen impact op de effectiviteit van reclame. Diversiteit en inclusie is namelijk veel breder. Denk aan de vertegenwoordiging van vrouwen, van verschillende leeftijdsgroepen of mensen met een beperking. Hier is nog veel terrein te winnen. Zo is de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar de best vertegenwoordigde groep in de reclames, terwijl dit niet klopt met de leeftijdsverdeling in Nederland.” Traditionele rol vrouwen  Ook bij het portretteren van vrouwen is er volgens de onderzoekers nog veel winst te behalen. Vrouwen blijken het minst tevreden met hoe ze worden afgebeeld. Ze krijgen vaak nog een traditionele rol toegedicht. Bovendien zijn ze minder vaak in beeld en krijgen ze minder schermtijd dan mannen. De reden daarvoor is volgens de onderzoekers vooral dat de grote meerderheid van de beslissers aan de makerskant (de adverteerders en bureaus) wit en man is. Dit zorgt mogelijk voor een eenzijdige blik op personages. Concreet advies  Om de markt te helpen met de creatie en productie van inclusieve reclames, bevat het onderzoeksrapport dit keer ook concrete adviezen. Een bewuste keuze aldus bestuurslid-VIA, Baba Touré: “Het eerste onderzoeksrapport heeft de markt in beweging gebracht. Veel bureaus hebben intern councils opgezet om te beoordelen of werk voldoende inclusief is. Stichting Reframe is opgericht, initiatieven als het educatie programma PlusPlusOne zijn ontstaan, op congressen en bijeenkomsten is diversiteit een kernonderwerp, er is er meer aandacht voor onboarding en mentorship binnen bureaus en in de ontwikkeling van campagnes – van onderwerp tot casting – zijn goede resultaten geboekt. De beweging is positief en vol goede intenties. Merken durven zich meer uit te spreken, maar het is helaas nog niet voldoende. Door in dit nieuwe rapport meteen ook concrete adviezen aan te dragen, willen we de markt helpen deze punten te verbeteren. Er is nog een lange weg te gaan, maar gelukkig leent ons vak zich bij uitstek voor positieve gedragsverandering.”  Vervolgstappen   Tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten in Capital C kondigde ReFrame een eerste training aan die aan de industrie wordt aangeboden in samenwerking met VIA, bvA, ADCN, MWG en Kantar. De training vindt plaats bij Capital C op donderdag 8 december van 09.30u tot 12.00u. Tijdens de training – voor alle disciplines in marketing – werken professionals aan diepere kennis en bewustzijn over de oorzaken van de in het onderzoek gepresenteerde uitdagingen. Experts delen ervaringen en best practices uit de praktijk en er wordt een start gemaakt met de ontwikkeling van vaardigheden en oplossingen voor inclusieve marketing. Stichting ReFrame zal begin 2023 officieel van start gaan met een uitgebreider programma aan trainingen, content, tools en onderzoek.  Onderzoeksresultaten  De rapport met de volledige onderzoeksresultaten is te downloaden via deze pagina.

Lees verder

Aanzienlijke groei in de digitale advertentiemarkt

De Europese markt voor online reclame is in 2021 met 30,5% gegroeid tot 92 miljard euro. Dit blijkt uit het jaarlijkse AdEx-benchmarkrapport van IAB Europe, in Nederland vertegenwoordigd door VIA Nederland. Het gepubliceerde benchmark rapport biedt inzicht in de Europese uitgaven voor digitale advertenties en signaleert trends in de reclamemarkt. Zo kende alle markten in 2021 op jaarbasis een groei van dubbele cijfers. Turkije kende de meest dynamische markt met een uitzonderlijke groei van 99,7%. Verder was er in geen enkel land sprake van een afname van digitale advertenties, wat aantoont dat de digitale reclamemarkt is hersteld van de uitdagingen en impact van COVID-19.: “De afgelopen twee jaar waren voor velen een uitdaging en het is bemoedigend om zo'n positieve groei voor onze sector te kunnen melden.” Aldus Townsend Feehan, CEO van IAB Europe. Het hoogste groeipercentage sinds 2008Met een voorspeld groeipercentage van 28,6% voor 2021, overtroffen de markten alle verwachtingen en bereikten ze een groeipercentage van maar liefst 30,5%. Het hoogste groeipercentage sinds 2008. In Nederland was deze groei met 31,2% nóg iets hoger. Video en Digital AudioVideo was een belangrijke aanjager van deze groei, zowel binnen als buiten het advertentiebudget sociale media. Video groeide met 46,2% en is nu goed voor 41% van alle uitgaven voor display-advertenties. Bij Digital Audio werd de meest sterke procentuele groei geconstateerd. Adverteerders gaven in Europa voor 700 miljoen euro uit aan digitale reclame bij radiozenders en podcasts, en groeide daarmee met 50,7%. Audio is daarmee de grootste groeier in het Europese digitale reclamelandschap. Ruimte voor meer groeiAls we kijken naar de uitgaven per hoofd van de bevolking voor digitale advertentie, blijven sommige belangrijke markten nog steeds achter bij het Europese gemiddelde van €115; Spanje bijvoorbeeld voor € 92 en Polen voor € 38.Dr. Daniel Knapp, hoofdeconoom, IAB Europe, die de studie samenstelde en presenteerde, merkte op: “Europese digitale advertentiemarkten zijn zeer heterogeen en vertonen toch een groot verschil in advertentie-uitgaven per hoofd van de bevolking. Zelfs tussen landen met een vergelijkbare economische situatie zie je grote verschillen hierin. Dit wijst erop dat er nog veel ruimte is voor groei.” Bekijk en download het volledige rapport hier. De gegevens zijn samengesteld door IAB Europe op basis van informatie verstrekt door de nationale IAB-kantoren in heel Europa. Het rapport bevat informatie over marktomvang en waarde voor 2021 voor de volgende markten: Oostenrijk, Wit-Rusland, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen , Roemenië, Rusland, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Turkije, VK en Oekraïne.

Lees verder

The Global DEI Census: De Resultaten

Vorig jaar juli hebben we onze achterban gevraagd deel te nemen aan een wereldwijd DEI onderzoek van WFA en Kantar. De resultaten zijn binnen en bieden diepgaande inzichten in de belevingswereld van meer dan 10.000 mensen uit de industrie wereldwijd. We zetten een aantal bevindingen voor je op een rijtje. Door naar gemiddelden te kijken kunnen we niet direct onze conclusies trekken. Door de context en data te bestuderen zul je meer inzichten krijgen. We raden dus ook aan om het hele rapport te lezen en er je eigen learnings uit te halen. Toch hebben we een aantal bevindingen alvast voor je op een rijtje gezet. De meest gerapporteerde vormen van discriminatie zijn op basis van leeftijd, gevolgd door gezinssituatie en vervolgens geslacht. Door deze kenmerken te combineren, zijn de groepen die zich het meest gediscrimineerd voelen, jongere of oudere vrouwen met zorgtaken. Desalniettemin steekt de algehele inclusiescore van de marketingindustrie (64%) gunstig af in vergelijking met andere bedrijfstakken gemeten door Kantar in hun Inclusion Index van 2019. Algemeen De wereldwijde gemiddelde inclusiescore voor de marketingindustrie was 64%, maar het verschil tussen de laagst scorende markt is aanzienlijk: 19%. En er zijn grote verschillen tussen bepaalde groepen in dezelfde markt. Inclusiescores in India, een van de best presterende markten, waren gemiddeld 68% en 72% voor mannen, maar 62% voor vrouwen. In Nederland was de gemiddelde score 68%, maar voor nationale minderheden zakte het naar 48%. Dergelijke verschillen kwamen vaak ook tot uiting in een loonkloof. De mensen met het laagste gevoel van verbondenheid zijn over het algemeen mensen, met name vrouwen, met een handicap en van een etnische minderheid. Hieruit kun je concluderen dat intersectionele diversiteit de grootste rol speelt. Leeftijd en familiestatus De internationale marketingindustrie moet haar inspanningen richten op het terugdringen van discriminatie van jonger talent, vrouwen met zorgtaken en ouder talent. • India (22%), Nederland (24%), GCC, Pakistan, Hong Kong en België (allemaal 27%). Hieruit kan je concluderen dat voor Nederland, leeftijd minder van belang is ten opzichte van het wereldwijde gemiddelde. Geslacht en gezinsstatus Uit de gegevens blijkt dat de meest voorkomende vorm van discriminatie in de branche verband houdt met de gezinssituatie, die vooral vrouwen treft. De gerapporteerde loonkloof varieert aanzienlijk tussen markten. De meeste rapporteren een loonkloof tussen mannen en vrouwen op hogere niveaus (maar liefst +85%), en velen melden een loonkloof in het voordeel van vrouwen (maar liefst +43%) op junior niveaus. • Zweden scoorde het beste met vrouwelijke respondenten die de minste verschillen meldden met betrekking tot gezinsverantwoordelijkheden die iemands carrière belemmeren (5%) Etniciteit 33% van de respondenten van etnische minderheden meldde ongepast gedrag in hun bedrijf te hebben waargenomen. Wat betreft etniciteit moeten we dit per markt benaderen. Over het algemeen rapporteren etnische minderheden meer discriminatie, meer negatief gedrag op de werkplek en minder gevoel van verbondenheid, en zijn ze vooral op hogere niveaus ondervertegenwoordigd. • In het rapport zien we een uitzondering bij expats. Handicap en mentale gezondheid Slechts 7% van de Nederlandse respondenten identificeerde zichzelf als gehandicapt wat volgens het rapport minder is dan de totale wereldbevolking (15%). Slechts zeven landen rapporteerden gehandicapte respondenten op een niveau dat in verhouding staat tot het aantal gehandicapten in de totale bevolking. Maar veel landen registreerden responspercentages voor gehandicapten die 5% of meer onder het gerapporteerde nationale niveau lagen, wat erop wijst dat de marketingindustrie in de meeste markten gehandicapten niet voldoende vertegenwoordigt. Van degenen die zich als gehandicapt identificeren, relateert 71% hun handicap aan geestelijke gezondheid/cognitieve ten opzichte van fysieke uitdagingen (47%). De definitie van geestelijke gezondheidstoestand is in dit geval: Langer dan 12 maanden van invloed op de normale dagelijkse activiteit. Net als bij etniciteit kan een lage vertegenwoordiging een negatief effect hebben op het bewustzijn en uiteindelijk het gevoel erbij te horen. Als gehandicapte werknemers zichzelf niet in de hele organisatie zien, hebben ze minder het gevoel dat ze erbij horen. • 1 op de 3 van alle respondenten gaf aan zich gestrest te voelen in de huidige situatie. Seksuele voorkeur en genderidentiteit 35% LHBQ-respondenten meldden zich constant angstig te voelen in hun werk, vergeleken met 27% van de heteroseksuele respondenten. • Het verzamelen van gegevens op dit gebied is een grotere uitdaging dan op andere gebieden, aangezien wettelijke beperkingen en culturele gevoeligheden vaak van invloed zijn op het stellen van vragen over seksuele voorkeur. Hoewel veel landen LHBQ-mensen wettelijk erkennen en accepteren, kan LHBQ in sommige landen nog steeds een strafbaar feit zijn. De minste discriminatie vindt plaats binnen landen met een goede LGBQ-vertegenwoordiging. In België (13% LGBQ) melden respondenten bijvoorbeeld vrijwel geen discriminatie op grond van seksuele voorkeur. Niettemin zijn er nog steeds gevallen van persoonlijke discriminatie vanwege de seksuele voorkeur van respondenten in 9 van de 13 markten waar het legaal was om de vraag te stellen. Download hieronder het volledige rapport. Daar vind je per onderwerp ook actiepunten om je organisatie inclusiever te maken. Download

Lees verder

Enquête: VIA Content Definitie Onderzoek

Werk jij bij een publisher, (media)agency, creatief bureau, merk of productie partij? Doe dan mee! De Taskforce Content heeft het ‘Content Definitie Onderzoek’ opgezet om een totaalbeeld te creëren van de way of working rondom content in de Nederlandse creatieve industrie. De enquête bestaat uit 12 vragen en het kost je ongeveer 7 minuten om in te vullen. (function(t,e,s,n){var o,a,c;t.SMCX=t.SMCX||[],e.getElementById(n)||(o=e.getElementsByTagName(s),a=o[o.length-1],c=e.createElement(s),c.type="text/javascript",c.async=!0,c.id=n,c.src="https://widget.surveymonkey.com/collect/website/js/tRaiETqnLgj758hTBazgd9xfpSX6QXc7Jc8tKR1xcdJcS4iZKsKOslqpm6df5zNp.js",a.parentNode.insertBefore(c,a))})(window,document,"script","smcx-sdk"); Maak uw eigen enquête voor feedback van gebruikers

Lees verder

Online Ad Spend Study 2020

DIGITAL ADVERTISING GROEIT VERDER DOOR IN CRISISJAAR 2020 ADVERTEERDERS BESTEDEN 2,34 MILJARD EURO AAN DIGITAL ADVERTISING In tegenstelling tot de negatieve groeiverwachtingen van een jaar geleden is het marktaandeel van digital advertising in 2020 opnieuw gegroeid. Dit ging ten koste van het budget van andere mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders 2,34 miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Search blijft de grootste categorie in online advertising en groeide verder door met zeven procent. Dit en meer blijkt uit de cijfers in de Online Ad Spend Study 2020, die Deloitte in opdracht van brancheplatform VIA vandaag presenteert Groei van zes procent Bij het verschijnen van de vorige Ad Spend Study, ten tijde van de ‘eerste golf’, was de verwachting dat in 2020 de bestedingen met ruim twintig procent zouden afnemen. De uitkomsten van de Online Ad Spend Study 2020 zijn dan ook des te opvallender te noemen. Het shockeffect dat het coronavirus teweegbracht, zorgde ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, vorig jaar werden gepauzeerd of gecanceld. Uit de nieuwe onderzoekscijfers blijkt dat de bestedingen in het tweede halfjaar volledig zijn hersteld en zelfs zijn toegenomen, wat voor een overall groei van zes procent ten opzichte van 2019 heeft gezorgd. De impact van COVID-19 Naast een aanhoudende groei van online video (+19 procent) laten de cijfers zien dat alle digitale categorieën zijn gegroeid, met uitzondering van Digital Out of Home-advertising, die met 37 procent daalde. De daling is toe te schrijven aan de maatregelen rond COVID-19. Deze zorgden vanaf half maart voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor de vraag naar het medium OOH vrijwel direct verdampte. Een andere opvallende verschuiving die door de pandemie is veroorzaakt, is de toename van het aantal performancecampagnes. De respondenten gaven aan dat door alle onrust de behoefte aan ROI en beproefde methodes toenam, met als gevolg dat er minder brandingcampagnes zijn ingezet. Voor 2021 verwachten de respondenten wederom een sterke groei van digital advertising in zijn geheel, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor marketplaces. Versnelling digitale transformatie Saskia Wagenmakers, vicevoorzitter VIA: ‘De digitale transformatie is door COVID-19 enorm versneld. Zo ook de versnelling in de digitalisering van de mediabestedingen. Het is belangrijk voor bedrijven om te blijven digitaliseren en investeren in e-commerce en de tempoversnelling die COVID-19 hierin heeft gebracht vast te houden. De grote vraag zal zijn welk consumentengedrag er ook na COVID-19 structureel veranderd zal zijn. Wendbaarheid, goed kijken naar kansen, creatief ondernemerschap, verbinden en samenwerken en het kunnen omgaan met onvoorspelbaarheid blijven cruciaal voor bedrijven, ook in de toekomst.'

Lees verder

Taskforce

Alle taskforces

Thema

Alle thema's

Type

Onderzoek

Zoek

Reset filters