Kennisbank

Duik in de kennisbank van VIA, jouw ultieme gids door de wereld van media, data, creatie en technologie. Hier verzamelen we inzichten, onderzoeken, whitepapers en nog veel meer. Jouw startpunt voor kennis, duiding en inspiratie. Filter op taskforce, thema of contenttype en lees je in!

Digital Out Of Home Creatie

De effectiviteit van een Digital Out-of-Home (DOOH) campagne wordt voor meer dan 40% bepaald door de creatie. Het is dus belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden. In samenwerking met Exterion Media zetten we de belangrijkste tips & tricks voor je op een rijtje.

Lees verder

Digital Ad Spend Study H1 2019

​In het eerste halfjaar van 2019 ging er 1,1 miljard euro naar digital advertising De halfjaarlijkse Online Ad Spend Study, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, laat weer een aantal opvallende resultaten zien. Zo is in het eerste halfjaar van 2019 wederom een sterke groei zichtbaar van 12 procent doordat adverteerders in het eerste halfjaar bijna 1,1 miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising hebben besteed. Verder is de extreme groei van Digital Out of Home (DOOH) meer gestabiliseerd. En de macht van de grote, internationale spelers blijkt nog groter dan verwacht en dan met name op het gebied van search, video en content. *Dit onderzoeksrapport is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Groei Digital Out of Home stabiliseertIn 2018 liet Digital Out of Home-advertising nog een explosieve groei zien van ruim 90 procent, in het eerste halfjaar van 2019 is de groei aanzienlijk afgevlakt. Volgens de respondenten van het onderzoek komt dit onder andere door een natuurlijke rem vanwege het maximaal aantal geschikte schermen. Een duidelijk teken dat het medium in een meer volwassen en daarmee stabiele fase komt. Budgetten steeds lastiger uit te splitsenVan alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 11 procent. Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. Verder blijkt uit de cijfers dat met name content in het eerste halfjaar van 2019 sterk is gegroeid. Volgens IAB Nederland komt dit vooral doordat publishers het gemakkelijker maken om content in te kopen. Zo is er een verbreding zichtbaar in het productaanbod in contentmarketing. Wel plaatst Deloitte de kanttekening dat tegenwoordig de budgetten van content advertising lastiger zijn vast te stellen doordat er vaker totaalpakketten worden verkocht. Datzelfde geldt voor display advertising (voorheen banner advertising), waarover de respondenten aangaven dat het steeds lastiger is om budgetten uit te splitsen in traditionele banners, rich media en allerlei andere formaten. Marktaandeel internationale spelers blijft groeienWas het marktaandeel van de grote, internationale spelers in 2016 57 procent, dit jaar laten de cijfers zien dat dit inmiddels al 70 procent bedraagt. De onderzoekers verwachten dat dit percentage in korte tijd nog verder zal stijgen, waarbij de groei voornamelijk in de long tail zit. Dit komt onder andere doordat het inmiddels ook voor kleinere adverteerders makkelijk is om direct bij de internationale partijen in te kopen. De meeste omzet wordt uit de groeigebieden search, video en content gehaald. Twee bewegingen in de markt zichtbaarNathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "Als je kijkt naar de uitkomsten van ons recente CMO-onderzoeksrapport en deze cijfers, zie je duidelijk twee bewegingen in de markt. Zo verschuiven traditionele media steeds verder richting digitale media en is de invloed van de grote, internationale spelers nog meer toegenomen. Dat is geen nieuws natuurlijk, maar de beweging dat de digitale spend blijft groeien en die groei momenteel vrijwel volledig wordt geleid door de globals, zet je wel aan het denken. Het bevestigt dat we ook in 2020 als branche intensief met elkaar in gesprek moeten blijven, naar de juiste metrics moeten blijven kijken en keuzes moeten maken die zowel voor de korte als de lange termijn kloppen." De Online Ad Spend Study 2019 H1 met daarin de belangrijkste cijfers is vanaf vandaag te downloaden.

Lees verder

2018 Online Ad Spend Study

Digitale reclame in Nederland blijft groter dan andere reclamevormen samen. Online Ad Spend Study toont acceleratie van traditionele media naar digitaal. Digital advertising heeft ook in 2018 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search houdt het grootste marktaandeel. Influencers rukken op binnen het marketingbudget en de populariteit van banners neemt af. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study 2018-cijfers, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland vandaag presenteert. *Dit onderzoeksrapport is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Digitaal blijft groeienConform de verwachting is in 2018 het marktaandeel van digital advertising nog meer gestegen. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders bijna twee miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Vooral de kleinere, meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben van de digitale groei geprofiteerd. Search heeft nog steeds het grootste aandeelVan alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 10%. Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. We zien dat digitaal nog steeds groeit, maar in mindere mate dan voorgaande jaren. Volgens IAB Nederland toont dit aan dat digitaal nog verder volwassen is geworden en daarmee een steeds stabielere factor is binnen de mediamix. Nieuw in de Ad Spend Study is het influencersaandeel, dat direct een sterke groei laat zien, al is het absolute deel binnen het totale marketingbudget nog beperkt Digital Out of Home verdubbeld in cijfersWas het marktaandeel van Digital Out of Home-advertising in 2016 nog maar 5%, in 2017 liet het al meer dan een verdubbeling van de groei zien met maar liefst +116%. Conform de verwachting is deze groei in 2018 voortgezet (+90%). Online Ad Spend Study nieuwe stijlIn tegenstelling tot voorgaande uitgaven van de Ad Spend Study geven de vandaag gepresenteerde cijfers enkel een overzicht van de belangrijkste groeicijfers binnen een aantal segmenten van de digitale ad spend-markt. Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "Vorig jaar zagen we al duidelijk aankomen dat de digitale-advertisingmarkt volwassen aan het worden is. Dit heeft ons toen doen besluiten om de Online Ad Spend Study samen te voegen met het populaire CMO-onderzoek. Door de twee onderzoeken samen te voegen willen wij nog beter de belangrijkste ontwikkelingen in ad spend en de ontwikkelingen die hierop in de nabije toekomst impact kunnen hebben duiden. Echter, omdat de data uit de traditionele Ad Spend Study voor veel investeringsbeslissingen in de sector leidend is, wilden we nu al de belangrijkste uitkomsten delen. Ons motto is tenslotte: Stimuleren van digitalemarketinggroei, en daar is deze data voor nodig. 

Lees verder

Taskforce

Alle taskforces

Thema

Alle thema's

Type

Infographic

Zoek

Reset filters