Diversiteit in reclames neemt toe, maar genuanceerde karakters zijn zeldzaam. Wat kan jij eraan doen?

 

 

Geena Davis heeft in de periode 2015 en 2019 de 978 best bekeken YouTube ads geanalyseerd. Hieruit bleek dat 40% van de karakters wit waren, maar dat ze wel drie keer zo vaak een hoofdrol speelden. Ook bleek dat de 60% die niet wit was, niet erg inclusief was ten aanzien van culturele achtergrond, geslacht en andere belangrijke aspecten van een identiteit. In Amerika was bijvoorbeeld slechts 6% van de karakters Latin. Van alle karakters uit het Midden-Oosten was slechts 20% vrouw. In maar 2% van de gevallen was er een LGBTQ+ karakter. Witte mensen werden twee keer zo vaak als intelligent afgebeeld.

Ook in het onderzoek van VIA uit 2020, zagen we dezelfde soort patronen. De meerderheid is wit. Mannen hebben vaker een hoofdrol, mensen van kleur hebben vaker een bijrol en zijn vaak jong. Mensen met lichamelijke beperking komen alleen voor als ze een gehoorprobleem hebben of een bril dragen. Diversiteit in reclames is nu vooral gebaseerd op kleur, maar dit toont weinig empathie voor de groepen die daarmee gerepresenteerd worden.

Wat kan jij eraan doen?

Vier vragen die je tijdens het ontwikkelen van een campagne kunt stellen om diversiteit op een genuanceerde manier tot zijn recht te laten komen: 1. Is mijn team representatief voor de groep waarvan we de verhalen willen vertellen? 2. Vertelt deze reclame de verhalen van een traditioneel ondergerepresenteerde groep op een manier die de werkelijkheid reflecteert? 3. Zijn de karakters een goed voorbeeld voor anderen? 4. Stellen de karakters stereotypes ter discussie?

Lees meer op: https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/trending-visual-stories/diversity-inclusion-trends-in-advertisinghttps://www.kantar.com/nl/inspiratie/adverteren-en-media/stereotypering-in-nederlandse-tv-reclames

Door: Niki Schroeder (Kantar)

Gerelateerde artikelen