Kennisbank

Duik in de kennisbank van VIA, jouw ultieme gids door de wereld van media, data, creatie en technologie. Hier verzamelen we inzichten, onderzoeken, whitepapers en nog veel meer. Jouw startpunt voor kennis, duiding en inspiratie. Filter op taskforce, thema of contenttype en lees je in!

Online Video Handboek

Derde editie moet meer duidelijkheid bieden over een van de populairste media in het onlinemedialandschap De Taskforce Online Video van brancheplatform VIA publiceert vandaag de derde editie van het Online Video Handboek. De videomarkt is in 2020 zo snel geëvolueerd dat het volgens de taskforce noodzakelijk was om een vernieuwde editie uit te brengen. Het handboek biedt een helder overzicht van alle (nieuwe) technische, operationele en commerciële aspecten op videogebied. Onderwerpen als mediabestedingen, KPI’s en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, bereik en inkoop- en verkoopmethoden komen allemaal aan bod. Nu anderhalf jaar later weer een nieuwe editie Video is de afgelopen jaren de grootste aanjager geweest van de groei van onlineadvertentiebestedingen. En nu sinds 2020, mede door COVID-19, ook de consumptie van video exponentieel is toegenomen, is het medium niet meer weg te denken uit het onlinemedialandschap. In een jaar tijd zijn zoveel verschillende nieuwe technieken, platformen en schermen onderdeel van het video-ecosysteem geworden dat het volgens taskforcevoorzitter Robin Bach Kolling belangrijk was om zo snel mogelijk een nieuwe editie van het Online Video Handboek uit te brengen. Bach Kolling: “Dat er tussen de eerste en tweede editie van het videohandboek vier jaar zat en we nu anderhalf jaar hebben besloten om een nieuwe editie uit te brengen, zegt genoeg over hoe snel de markt zich ontwikkelt. Dit handboek is speciaal voor iedereen die niet achter de feiten aan wil lopen, en is bedoeld om marketeers en digitale specialisten te helpen om de trends in online video om te zetten in concrete kansen” Populariteit online video zal blijven groeien Wendy Pouw, directeur VIA, bevestigt dat online video duidelijk heeft gefloreerd gedurende de coronapandemie. Pouw: “De advertentiebestedingen in online video blijken al jaren een belangrijke factor in de totale groei van de digitale-advertentiebestedingen. Uit ons Digital Ad Spend Report Netherlands 2020 blijkt dat de onlinevideobestedingen zelfs met 19% gegroeid zijn ten opzichte van 2019. Online video is razend populair en die populariteit zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Ik ben daarom blij dat de taskforce de markt goed op de hoogte houdt, zodat iedereen slim kan inspelen op deze ontwikkelingen.”

Lees verder

Digital Audio handboek

De populairste advertentieformaten, KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden komen allemaal aan bod De Taskforce Digital Audio van brancheplatform VIA publiceert vandaag het eerste digital-audiohandboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van alle (nieuwe) technische, operationele en commerciële aspecten van de digital-audio-industrie. Naast basisinformatie over de verschillende advertentieformaten behandelt het handboek onderwerpen als KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden. Dit maakt het handboek relevant zowel voor mensen die (nog) weinig technische kennis hebben van digital audio als voor experts die op zoek zijn naar informatie over specifieke onderwerpen. Ongekende snelheidIn de afgelopen vier jaar heeft digitale audio – audiocontent die via IP wordt gestreamd of gedownload op connected devices – zich ongekend snel ontwikkeld. Het aantal uitgevers, techpartijen en ad-techoplossingen blijft maar groeien en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Hoe snel het aantal podcastmakers en luisterplatforms toeneemt, blijkt wel uit het feit dat de taskforce begin 2021 al na zes maanden het Digital Audio Landscape van de Nederlandse digitale-audiomarkt moest updaten en daar komt nu de publicatie van dit handboek bij. Geen ‘hallelujaverhaal’De snelheid waarmee de digital-audiomarkt zich ontwikkelt was volgens Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio, een belangrijke reden om het handboek uit te brengen. Maar dat betekent niet dat het handboek een ‘hallelujaverhaal’ bevat. Koeners: “We kunnen wel stellen dat digitale audio in zich een mooie fase bevindt, maar zoals bij elk nieuw mediatype zijn er ook uitdagingen die nog overwonnen moeten worden. In het geval van digitale audio zitten die uitdagingen vooral op onderzoeks- en technisch vlak. Gelukkig zien we dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan nieuwe onderzoek om de techniek zowel voor advertentiedoeleinden als voor de luisteraars te optimaliseren. We hopen dat dit beknopte handboek inzicht geeft in hoe digital audio opgenomen kan worden in de mediamix en op welke manier het kan worden ingekocht.”

Lees verder

Playbook Marketplaces in het e-commercelandschap

Playbook biedt inzicht in een van de populairste online verkoopkanalen De Taskforce E-commerce publiceert vandaag het playbook ‘Marketplaces in het e-commercelandschap’. Door het publiceren van het eerste playbook over dit onderwerp wil de taskforce meer inzicht bieden in de impact van marketplaces op de (online) retailbranche, de sterke en zwakke punten van marketplaces in kaart brengen en domeinspecifieke spelers uitlichten. Dit maakt het playbook relevant voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben van marketplaces als onlinemarketingspecialisten die op zoek zijn naar handige achtergrondinformatie. Ontwikkeling marketplaces zit in een stroomversnellingJustin Sandee, voorzitter Taskforce E-commerce, signaleert in de markt behoefte aan meer informatie over marketplaces: “Marketplaces zijn niet nieuw in het (online) retaillandschap, maar door de toenemende toegankelijkheid van internationale platformen als Amazon zie je dat de ontwikkeling van marketplaces in Nederland in een stroomversnelling is gekomen. Marketplaces worden steeds dominanter. Hun omzet is zelfs harder gegroeid dan het aantal e-commercespelers. Zoals bij alle ‘nieuwe’ ontwikkelingen zien we ook nu een groeiende interesse in en behoefte aan een document waarin de belangrijkste facetten zijn gebundeld. Voor ons als taskforce was dat het signaal om de markt te voorzien van meer achtergrondinformatie en belangrijke inzichten.” Kennis en inzicht delen belangrijke prioriteiten van de brancheverenigingWendy Pouw, directeur VIA: “Marketplaces zijn een van de grote drijvers van de groei van dee-commercesector. Desondanks is de markt nog steeds aan het leren en aan het doorontwikkelen. Met name marketplaces zoals bol.com en Amazon beïnvloeden het oriëntatie-, zoek- en aankoopgedrag van de consument enorm. Dit veranderende gedrag heeft een blijvende impact op het totale e-commercelandschap. Dat maakt dit playbook, net zoals het eerder verschenen en nu reeds geüpdatete landschap en E-commerce Roses, ook zo belangrijk. Het is een overzichtelijke bron van essentiële informatie die aansluit bij de vragen die in de markt leven. En die we indien nodig van een update zullen voorzien, zodat het een levend en relevant document blijft.”

Lees verder

Programmatic Native Advertising-handboek

De Taskforce Programmatic van IAB Nederland publiceert vandaag het eerste Programmatic Native Advertising-handboek op de Nederlandse markt. Door het publiceren van het handboek wil de taskforce meer inzicht bieden in het beschikbare programmatic native aanbod in Nederland, maar ook een eerste aanzet geven voor een individuele standaard voor het populaire advertentieformaat. *Deze publicatie is voor de fusie van IAB Nederland en VEA geschreven.  Naast basisinformatie over de verschillende native-advertentietypen behandelt het handboek onderwerpen als hoe om te gaan met specificaties binnen het inkoopsysteem (DSP) en het verkoopsysteem (SSP), en het programmatic native aanbod in Nederland. Daarnaast delen meerdere partijen uit de markt hun visie op programmatic native adverteren. Dit maakt het handboek relevant voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben over het programmatic inkopen van native advertenties als voor programmatic-specialisten die op zoek zijn naar handige handvatten.Programmatic inkopen van native advertenties verloopt nog niet vlekkeloosAnne Bouwman, voorzitter Taskforce Programmatic van IAB Nederland, signaleert in de markt behoefte aan meer duiding: "Werden native advertenties eerder vooral op social media ingezet, inmiddels koopt het merendeel van de Nederlandse adverteerders native advertenties op programmatic wijze in. Maar zoals bij elke 'nieuwe' advertentievorm worden in de markt verschillende definities, interpretaties en meetmethodes gehanteerd, waardoor het programmatic inkopen van native advertenties nog niet geheel vlekkeloos verloopt. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid."Eerste aanzet voor individuele standaardWendy Pouw, directeur IAB Nederland: "Op dit moment is er nog geen officiële IAB-standaard met betrekking tot creatieve specificaties voor het op programmatic wijze inkopen van native advertenties. Gezien de populariteit van dit formaat is het wenselijk om de kennis in de markt verder te vergroten en om gezamenlijk toe te werken naar meer standaardisatie. Dit is in het voordeel van de gehele keten en zal de populariteit en inzet van programmatic native verder vergroten. Dit handboek is daarin een fantastische eerste stap".

Lees verder

Online-videohandboek 2.0

Tweede editie moet meer duidelijkheid bieden over een van de populairste media De Taskforce Online Video publiceert vandaag de tweede editie van het Online-videohandboek. Net als de voorgaande editie biedt het handboek een helder overzicht van alle (nieuwe) technische, operationele en commerciële aspecten van de online-video-industrie. Mediabestedingen, KPI's en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, bereik en in- en verkoopmethoden, al deze onderwerpen komen aan bod. Dit maakt deze nieuwe editie relevant zowel voor mensen die (nog) weinig technische kennis hebben van online video als voor experts die op zoek zijn naar informatie over specifieke onderwerpen.Grote behoefte aan een update *Dit handboek is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Ruben Sondaar, voorzitter Taskforce Online Video van IAB Nederland, signaleert in de markt een behoefte aan een volgende stap in het standaardiseren van online video: "Het is nog maar vier jaar geleden dat IAB Nederland de eerste editie van het Online-videohandboek publiceerde, maar termen die nu niet meer weg te denken zijn als CTV, OTT, ATV, bumper ads en livestreaming waren toen nog niet van toepassing. Het was dan ook hoog tijd om met een nieuwe editie van het handboek te komen. Een handboek dat houvast moet bieden aan iedereen die werkzaam is in de online-video-industrie." Bereik en populariteit online video blijven maar groeien Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: "Online video is een van de grote drijvers van de groei binnen digital advertising. Desondanks is de markt nog steeds aan het leren en aan het doorontwikkelen. Dit maakt deze nieuwe editie van het Online Video Handboek ook zo belangrijk: een overzichtelijke bron van essentiële informatie die aansluit bij de vragen die in de markt leven. De toenemende mate van digitalisering van audiovisuele kanalen maakt het omarmen van deze informatie cruciaal om bij te blijven én klaar te zijn voor het omkeerpunt voor de digitale transformatie van tv."

Lees verder

Handboek Return On Advertising Spend (ROAS)

Hoe meet je de effectiviteit van investeringen in crossmedia campagnes? Half the money I spend on advertising is wasted, the trouble is I don't know which half John Wanamaker, father of modern advertising and pioneer in marketing Deze whitepaper is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Ruim 100 jaar geleden gaf John Wanamaker, een van de grondleggers van adverteren en marketing, aan geen antwoord te hebben op misschien wel een van de belangrijkste vragen in het leven van een marketeer: Wat draagt de inzet van advertising via diverse mediakanalen nu werkelijk bij aan merk- en salesdoelstellingen? Anno 2020 is de markt nog steeds zoekende naar het antwoord op deze vraag, wat ervoor zorgt dat in de markt nog steeds meer gestuurd wordt op kortetermijn-sales - en conversiecijfers dan op langetermijn-merkgroei. Dat is niet zo heel vreemd, merkeffecten laten zich nu eenmaal moeilijker meten dan sales-KPI's, maar hierdoor wordt er steeds meer advertisingbudget voor salesimpact op korte termijn ingezet. En of dat zo'n verstandige keuze is?Return On Advertising SpendIn de ideale wereld wordt gestuurd op doelstellingen voor zowel de lange als de korte termijn door de juiste mix van 'branding' en 'performance'-investeringen te hanteren. Het in kaart brengen van de Return On Advertising Spend (ROAS) kan hierbij helpen. Letterlijk vertaald betekent ROAS de opbrengsten van reclame-uitgaven. Een specifiekere term dus die binnen de reclamewereld veel wordt gebruikt. De algemenere afkorting ROI (Return On Investment – opbrengsten uit investeringen) wordt ook vaak gebruikt. ROAS wordt door bedrijven gebruikt om te evalueren welke campagnekeuzes werken en hoe toekomstige reclame-inspanningen verbeterd kunnen worden. Echter is definiëren van de 'advertising spend' niet altijd eenduidig. En om je hierbij te ondersteunen schreef de werkgroep ROAS van bvA en IAB Nederland het handboek ROAS.

Lees verder

IAB Nederland publiceert Digital Out-of-Home-handboek

De Taskforce Digital Out-of-Home (DOOH) publiceert vandaag het eerste DOOH-handboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van technische, operationele en commerciële aspecten van dit relatief nieuwe medium.  *Dit handboek is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Het handboek behandelt onderwerpen als: hoe om te gaan met DOOH in de openbare ruimte, KPI's en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, meetbaarheid en transparantie. Dit maakt het handboek relevant voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben van DOOH als OOH-specialisten die op zoek zijn naar uitgebreide documentatie. Grote behoefte aan duidelijkheidGuy Grimmelt, voorzitter Taskforce DOOH van IAB Nederland, signaleert de behoefte die er momenteel heerst in de markt: "De impact en het gebruik van DOOH neemt steeds meer toe. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid, maar ook aan eenduidigheid over de belangrijke thema's rondom dit medium. Door het publiceren van dit handboek bieden we richtlijnen over onder andere meetbaarheid, content, creatie en currency, iets waar grote behoefte aan is. Als taskforce zien we dit handboek pas als een eerste stap. Het is onze missie om op de korte termijn deze richtlijnen samen met alle stakeholders verder uit te werken." Bereik en populariteit DOOH blijven maar groeienWendy Pouw, directeur IAB Nederland: "Waar andere grote mediakanalen het de afgelopen jaren zwaarder hebben gekregen om bereik te genereren, blijft DOOH alleen maar groeien. Was het marktaandeel in 2016 nog maar 5 procent, de laatste IAB Ad Spend-cijfers laten zien dat de groei in 2018 is voortgezet met 90 procent! Inmiddels is zelfs een derde van de totale OOH-bestedingen digitaal. Door deze versnelde groei is er een ecosysteem ontstaan met veel spelers, grote belangen, maar vooral een omgeving waarin veel vragen leven. Ik ben blij dat we nu onder leiding van de nieuwe taskforcevoorzitter Guy Grimmelt de markt een gecentreerde en overzichtelijke bron van informatie kunnen bieden, een bron die er tot op heden niet in deze vorm was." 

Lees verder

Taskforce

Alle taskforces

Thema

Alle thema's

Type

Handboek

Zoek

Reset filters