Programmatic Native Advertising-handboek

De Taskforce Programmatic van IAB Nederland publiceert vandaag het eerste Programmatic Native Advertising-handboek op de Nederlandse markt. Door het publiceren van het handboek wil de taskforce meer inzicht bieden in het beschikbare programmatic native aanbod in Nederland, maar ook een eerste aanzet geven voor een individuele standaard voor het populaire advertentieformaat.

 *Deze publicatie is voor de fusie van IAB Nederland en VEA geschreven. 

Naast basisinformatie over de verschillende native-advertentietypen behandelt het handboek onderwerpen als hoe om te gaan met specificaties binnen het inkoopsysteem (DSP) en het verkoopsysteem (SSP), en het programmatic native aanbod in Nederland. Daarnaast delen meerdere partijen uit de markt hun visie op programmatic native adverteren. Dit maakt het handboek relevant voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben over het programmatic inkopen van native advertenties als voor programmatic-specialisten die op zoek zijn naar handige handvatten.Programmatic inkopen van native advertenties verloopt nog niet vlekkeloosAnne Bouwman, voorzitter Taskforce Programmatic van IAB Nederland, signaleert in de markt behoefte aan meer duiding: "Werden native advertenties eerder vooral op social media ingezet, inmiddels koopt het merendeel van de Nederlandse adverteerders native advertenties op programmatic wijze in. Maar zoals bij elke 'nieuwe' advertentievorm worden in de markt verschillende definities, interpretaties en meetmethodes gehanteerd, waardoor het programmatic inkopen van native advertenties nog niet geheel vlekkeloos verloopt. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid."Eerste aanzet voor individuele standaardWendy Pouw, directeur IAB Nederland: "Op dit moment is er nog geen officiële IAB-standaard met betrekking tot creatieve specificaties voor het op programmatic wijze inkopen van native advertenties. Gezien de populariteit van dit formaat is het wenselijk om de kennis in de markt verder te vergroten en om gezamenlijk toe te werken naar meer standaardisatie. Dit is in het voordeel van de gehele keten en zal de populariteit en inzet van programmatic native verder vergroten. Dit handboek is daarin een fantastische eerste stap".

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder