Digital Audio handboek

De populairste advertentieformaten, KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden komen allemaal aan bod

De Taskforce Digital Audio van brancheplatform VIA publiceert vandaag het eerste digital-audiohandboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van alle (nieuwe) technische, operationele en commerciële aspecten van de digital-audio-industrie. Naast basisinformatie over de verschillende advertentieformaten behandelt het handboek onderwerpen als KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden. Dit maakt het handboek relevant zowel voor mensen die (nog) weinig technische kennis hebben van digital audio als voor experts die op zoek zijn naar informatie over specifieke onderwerpen.

Ongekende snelheidIn de afgelopen vier jaar heeft digitale audio – audiocontent die via IP wordt gestreamd of gedownload op connected devices – zich ongekend snel ontwikkeld. Het aantal uitgevers, techpartijen en ad-techoplossingen blijft maar groeien en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Hoe snel het aantal podcastmakers en luisterplatforms toeneemt, blijkt wel uit het feit dat de taskforce begin 2021 al na zes maanden het Digital Audio Landscape van de Nederlandse digitale-audiomarkt moest updaten en daar komt nu de publicatie van dit handboek bij.

Geen ‘hallelujaverhaal’
De snelheid waarmee de digital-audiomarkt zich ontwikkelt was volgens Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio, een belangrijke reden om het handboek uit te brengen. Maar dat betekent niet dat het handboek een ‘hallelujaverhaal’ bevat.

Koeners: “We kunnen wel stellen dat digitale audio in zich een mooie fase bevindt, maar zoals bij elk nieuw mediatype zijn er ook uitdagingen die nog overwonnen moeten worden. In het geval van digitale audio zitten die uitdagingen vooral op onderzoeks- en technisch vlak. Gelukkig zien we dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan nieuwe onderzoek om de techniek zowel voor advertentiedoeleinden als voor de luisteraars te optimaliseren. We hopen dat dit beknopte handboek inzicht geeft in hoe digital audio opgenomen kan worden in de mediamix en op welke manier het kan worden ingekocht.”

 

 

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder