Handboek Return On Advertising Spend (ROAS)

Hoe meet je de effectiviteit van investeringen in crossmedia campagnes?

Half the money I spend on advertising is wasted, the trouble is I don't know which half

John Wanamaker, father of modern advertising and pioneer in marketing

Deze whitepaper is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen.

Ruim 100 jaar geleden gaf John Wanamaker, een van de grondleggers van adverteren en marketing, aan geen antwoord te hebben op misschien wel een van de belangrijkste vragen in het leven van een marketeer: Wat draagt de inzet van advertising via diverse mediakanalen nu werkelijk bij aan merk- en salesdoelstellingen? Anno 2020 is de markt nog steeds zoekende naar het antwoord op deze vraag, wat ervoor zorgt dat in de markt nog steeds meer gestuurd wordt op kortetermijn-sales - en conversiecijfers dan op langetermijn-merkgroei. Dat is niet zo heel vreemd, merkeffecten laten zich nu eenmaal moeilijker meten dan sales-KPI's, maar hierdoor wordt er steeds meer advertisingbudget voor salesimpact op korte termijn ingezet. En of dat zo'n verstandige keuze is?Return On Advertising SpendIn de ideale wereld wordt gestuurd op doelstellingen voor zowel de lange als de korte termijn door de juiste mix van 'branding' en 'performance'-investeringen te hanteren. Het in kaart brengen van de Return On Advertising Spend (ROAS) kan hierbij helpen. Letterlijk vertaald betekent ROAS de opbrengsten van reclame-uitgaven. Een specifiekere term dus die binnen de reclamewereld veel wordt gebruikt. De algemenere afkorting ROI (Return On Investment – opbrengsten uit investeringen) wordt ook vaak gebruikt.

ROAS wordt door bedrijven gebruikt om te evalueren welke campagnekeuzes werken en hoe toekomstige reclame-inspanningen verbeterd kunnen worden. Echter is definiëren van de 'advertising spend' niet altijd eenduidig. En om je hierbij te ondersteunen schreef de werkgroep ROAS van bvA en IAB Nederland het handboek ROAS.

 

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder