IAB Nederland publiceert Digital Out-of-Home-handboek

De Taskforce Digital Out-of-Home (DOOH) publiceert vandaag het eerste DOOH-handboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van technische, operationele en commerciële aspecten van dit relatief nieuwe medium. 

*Dit handboek is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen.

Het handboek behandelt onderwerpen als: hoe om te gaan met DOOH in de openbare ruimte, KPI's en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, meetbaarheid en transparantie. Dit maakt het handboek relevant voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben van DOOH als OOH-specialisten die op zoek zijn naar uitgebreide documentatie.

Grote behoefte aan duidelijkheidGuy Grimmelt, voorzitter Taskforce DOOH van IAB Nederland, signaleert de behoefte die er momenteel heerst in de markt: "De impact en het gebruik van DOOH neemt steeds meer toe. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid, maar ook aan eenduidigheid over de belangrijke thema's rondom dit medium. Door het publiceren van dit handboek bieden we richtlijnen over onder andere meetbaarheid, content, creatie en currency, iets waar grote behoefte aan is. Als taskforce zien we dit handboek pas als een eerste stap. Het is onze missie om op de korte termijn deze richtlijnen samen met alle stakeholders verder uit te werken."

Bereik en populariteit DOOH blijven maar groeienWendy Pouw, directeur IAB Nederland: "Waar andere grote mediakanalen het de afgelopen jaren zwaarder hebben gekregen om bereik te genereren, blijft DOOH alleen maar groeien. Was het marktaandeel in 2016 nog maar 5 procent, de laatste IAB Ad Spend-cijfers laten zien dat de groei in 2018 is voortgezet met 90 procent! Inmiddels is zelfs een derde van de totale OOH-bestedingen digitaal. Door deze versnelde groei is er een ecosysteem ontstaan met veel spelers, grote belangen, maar vooral een omgeving waarin veel vragen leven. Ik ben blij dat we nu onder leiding van de nieuwe taskforcevoorzitter Guy Grimmelt de markt een gecentreerde en overzichtelijke bron van informatie kunnen bieden, een bron die er tot op heden niet in deze vorm was." 

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder