Een nieuw initiatief voor bureauleiders: ‘State of the Industry’

Op 1 juni lanceerde branchevereniging VIA 'State of the Industry', een nieuw initiatief voor bureauleiders. Met interactieve inspiratiesessies brengt VIA bureauleiders samen om kennis te delen en met elkaar in gesprek te gaan over diverse thema's. Na een succesvolle eerste editie van 'State of the Industry' gaan we in gesprek met initiatiefnemer Brian Hirman, director M&A bij iO en bestuurslid van VIA, over hoe dit initiatief is ontstaan en waarom het nodig is.

Brian, kun je ons meer vertellen over de eerste ‘State of the Industry’-sessie?

Het thema van de eerste inspiratiesessie was ‘Consolidatie, fusies en overnames in de bureauwereld’. De bureauwereld wordt de afgelopen jaren beziggehouden door partijen die middels M&A een actieve buy and build strategie uitrollen. Maar ook het samengaan van kleinere en middelgrote bureaus is aan de orde van de dag. Het is een onderwerp dat bij veel bureaus, nu of in de toekomst, op de agenda staat. We hebben verschillende marktpartijen uitgenodigd om een aantal mogelijke vormen van consolidatiemodellen toe te lichten, Ruud Wanck van Candid Group, Kiki Maaskant van ACT.agency en ikzelf. Daarnaast hebben we ook ondernemers die recentelijk zijn overgenomen of gefuseerd gevraagd om hun ervaringen te delen: Jos Govaart van Coopr (onderdeel van Candid Group), Lennart Ruigrok van Booming (opgegaan in iO) en Danijel Derksen van Qontent Matters (gefuseerd met ACT.agency). Door paneldiscussies en rondetafelgesprekken was er een mooie interactie met het publiek. De gesprekken die hieruit volgden waren zeer waardevol voor partijen die concreet overwegen om in de nabije toekomst de volgende stap te maken met hun bureau, maar ook voor de bureaus die gewoon meer wilde weten welke opties er zijn en wat een mogelijke stap zou betekenen.

Waarom is het volgens jou nodig om vanuit VIA deze sessies te organiseren?

Het doel van VIA is om te verbinden en elkaar vooruit te helpen en zo een omgeving te creëren waarin iedereen kan groeien. Dit doen we onder andere door kennis en inspiratie te delen, en door professionals bij elkaar te brengen in onze taskforces. We zien een toenemende behoefte voor het bouwen van communities waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten om over hun uitdagingen te praten en van elkaar te leren. Deze communities zijn voor VIA ook zeer waardevol om het sentiment in de industrie te meten. Zo steken we tijdens State of the Industry de zogenaamde ‘Sentimeter’ in de zaal. Zo bleek bijvoorbeeld dat 84% van de aanwezigen het komende kwartaal (Q3) verwachten te groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. En is 58% van plan om binnen 2 jaar een volgende stap met hun bedrijf te zetten. Mooie informatie waar we in onze volgende sessies verder op in kunnen spelen.

Met 'State of the Industry' brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie.

Er is al een community voor jonge bureauleiders, namelijk Just Getting Started. Hoe verhoudt ‘State of the Industry’ zich ten opzichte van dit initiatief?

'State of the Industry' is ontwikkeld in nauw overleg met de drijvende krachten achter Just Getting Started (JGS). JGS is een community voor jonge bureaudirecteuren die in dezelfde fase van hun carrière zitten en dezelfde ontwikkeling doormaken. Tijdens deze sessies wordt kennis vrijuit gedeeld over hoe je op een effectieve manier je net opgestarte bureau kunt runnen. Elk kwartaal staat een ander thema centraal met als uitgangspunt de 4 P’s: Personeel, Poen, Proces en Pitches. Met State of the Industry brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie.

Gerelateerde artikelen

AdEx-benchmarkrapport Europa voor 2022 out now!

Het langverwachte AdEx-benchmarkrapport 2022 van IAB Europe is nu live! Het rapport is de definitieve gids voor reclame-uitgaven in Europa voor 29 markten. Het geeft details over de formats en kanalen die hebben bijgedragen aan de jaarlijkse groei van digitale reclame met 9,8 procent in 2022, wat resulteert in een totale marktwaarde van 86 miljard euro. Bekijk AdEx-benchmarkrapport Als je op zoek bent naar de belangrijkste feiten, statistieken en hoogtepunten, bekijk dan deze korte video's met Chief Economist, Daniel Knapp.

Lees verder

Interview Roger Verdurmen, Grow-expert en host van de podcast Brandkast

Het geheim achter de populaire podcast Brandkast In de populaire podcast Brandkast! gaat Roger Verdurmen op zoek naar waardevolle inzichten en juweeltjes van verhalen op het gebied van branding en storytelling. Benieuwd naar het geheim van Brandkast!? ging Saskia Baneke, directeur VIA, op onderzoek uit en sprak met Roger over de serie en het succes van Grow, het kennisplatform van DPG Media dat marketeers en ondernemers helpt om hun business te laten groeien. Hoe kwam je op het idee om de podcast Brandkast! te lanceren? Brandstudio is bij DPG Media het creatieve bureau waar adverteerders terecht kunnen voor campagnes in onze media. De campagnes die wij maken draaien vaak rond branded content en blinken uit in contextuele relevantie. Een aantal zaken komen in het werk van Brandstudio samen: mijn achtergrond als merk- en communicatiestrateeg bij diverse grote reclamebureaus en de expertise van collega’s bij brandstudio op het vlak van media, communicatie en storytelling. We zochten een manier om die expertise tot uiting te brengen buiten de campagnes die wij ontwikkelen. Wat zijn de strategie en het doel van Brandkast!? Door de keuze van interessante gasten waarmee wij steeds specifieke marketing en merk-uitdagingen bespreken moet Brandkast! onze expertise op gebied van merkvraagstukken en storytelling onderstrepen zonder dat het de Roger Verdurmen show wordt. Het is vooral een podium voor mooie merkverhalen verteld door interessante gasten die wij, in lijn met de naam van de podcast, uiteindelijk een ‘geheim’ willen ontfutselen dat wij dan in de Brandkast! opslaan. Kun je iets meer vertellen over de luistercijfers en de doelgroep? Ja dat zijn steeds enkele duizenden luisteraars so far, en daar zijn wij eigenlijk wel apetrots op. Ik weet uit reacties dat er ook best veel terugkerende luisteraars zijn. De primaire doelgroepen zijn marketeers bij adverteerders en onze relaties in de bureauwereld. Onze B2B relaties feitelijk. Er zijn ook enkele fans onder collega’s. Wat onderscheidt Brandkast! van andere podcasts? Waarom moeten marketeers juist naar jullie luisteren? Laat ik vooropstellen dat ik niet elke podcast ken dus hou mij ten goede, maar wij hebben natuurlijk best wel een beetje om ons heen gekeken. Zelf ben ik bijvoorbeeld een fan van `On Brand' door Rory Sutherland. Nadeel daarvan vind ik dat het een beetje de Rory Sutherland-show is. Dat is niet erg, want het is een genot om naar hem te luisteren, maar bij ons staat de gast absoluut centraal. Wat ons verder onderscheidt? Veel podcasts moeten het hebben van de actualiteit. Dat hebben wij een beetje losgelaten. In de eerste serie, die ik nog samen met Dominique Henskens opnam, hadden wij een ‘gezien in de media’-item, maar dat deed afbreuk aan de houdbaarheid van de aflevering en ik denk dat de thema's en bijbehorende gasten die nu voorbijkomen heel lang interessant blijven. Hoe bepaal je welke thema’s je behandelt en welke gasten je in de studio uitnodigt? Daar spreek ik over met een aantal heel scherpe redacteurs. Een thema moet inspireren, en de gast eigenlijk nog meer. Welke thema’s zijn op dit moment volgens jou onder je luisteraars het meest populair?Zal ik je wat zeggen, ik zou het niet weten. En eerlijk gezegd hou ik mij daar ook niet zo mee bezig. Een thema triggert mij en als wij er een mooie gast aan kunnen koppelen dan gaan wij ervoor. Overigens gaat het ook wel eens andersom. Het merk Oatly en hun ‘strijd’ tegen zuivel inspireert mij bijvoorbeeld om na te denken en te spreken over merkactivisme. Welke gast is je het meest bijgebleven?Zonder anderen te kort te willen doen, want ik vond en vind oprecht elke aflevering op zijn eigen manier memorabel, maar – eerlijk is eerlijk – onmiddellijk poppen bij mij Femke Furnee en Arthur van Rongen op. Femke, omdat zij gewoon een ongelooflijk inspirerende ondernemer is en Arthur omdat ik zijn zeer succesvolle reanimatie van het eerder verdwenen Lois Jeans en vooral zijn visie op de juiste manier om dat aan te pakken, oprecht bewonder. Het zijn, nogmaals zonder anderen te kort te willen doen, bovendien ontzettend leuke mensen. Want een van de belangrijkste criteria voor de selectie van onze gasten is dat zij het vak bloedserieus nemen, maar zichzelf niet zo. Stel, er zijn geen grenzen qua budget en tijd, wie zou je dan het allerliefste in de studio uitnodigen?Dit is een hele lastige vraag. Het is verleidelijk hier bijvoorbeeld Elon Musk te noemen, want dan weet je je wel verzekerd van een paar duizend extra luisteraars. Maar ja, ik heb je net verteld wat misschien wel het belangrijkste criterium is voor de selectie. Nou geloof ik best dat Elon het vak serieus neemt maar ik ben bang dat hij zichzelf nog serieuzer neemt en valt dus toch af. Mocht Elon niet kunnen dit jaar, wat zijn dan de rest van de plannen voor 2023? Elon mag thuisblijven want wij hebben een aantal hele leuke opnames op stapel staan. Wacht maar af Saskia, luister naar de podcast en laat jezelf verrassen.

Lees verder

Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom

Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom Charley Peereboom is sinds november 2021 bestuurslid bij VIA. Sinds dit jaar houdt ze zich in het speciaal bezig met de verduurzaming van onze branche. Morgen vindt in het restaurant van Karma Kebab het eerste evenement plaats in het kader van deze duurzaamheidsmissie. Het event Want to be a B Corp? zal in het teken zal staan van duurzaam ondernemen en B Corp certificering. Op de valreep stellen we haar nog een paar vragen.  Charley, je bent al een tijd bestuurslid bij VIA en bekleedt sinds kort een nieuwe functie bij Megawatt Advertising & Digital. Hoe belangrijk is dit onderwerp voor jou en het bedrijf waarvoor je werkt?  Heel erg belangrijk! Het was ook echt een van de redenen waarom ik bij Megawatt aan de slag ben gegaan als Managing Director. Ik voel hier ontzettend veel energie en ambitie om het bureau verder te vormen naar (cliché;)) “het bureau van de toekomst”. De eerste jaren van het bedrijf stonden in het teken van groei, financiële gezondheid en kwalitatief werk. Nu zijn we op een punt gekomen waarbij we de rust en ruimte voelen om onze verantwoordelijkheid te gaan nemen in de maatschappij. En daar pak ik de voortrekkersrol in door o.a. een B Corp certificering te behalen. Sinds wanneer houd jij je met dit onderwerp bezig? In alle eerlijkheid, pas een jaar of twee. De eerste jaren van mijn carrière was ik vooral bezig met mijn eigen groei en volgde ik de visie en richting van het bedrijf waar ik voor werkte. Na verloop van tijd begon ik een eigen visie te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en over de toekomst van ons vak. Door mijn overstap naar Megawatt in juli, voel ik nu echt de ruimte om het bedrijf verder te gaan vormgeven in waar ik in geloof. Dat gaat overigens echt veel verder dan alleen verduurzaming van Megawatt zelf. Het gaat over de verantwoordelijkheid die wij hebben richting de klanten die we bedienen, het aantrekkelijk houden van de branche voor nieuwe talenten en het voeren van een inclusief beleid.  Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie. Als je op persoonlijk vlak 1 ding zou kunnen meegeven om duurzamer te leven. Wat zou dat dan zijn?  Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie. Pak de fiets voor die drie kilometer naar kantoor in plaats van de auto. Eet niet meer zeven dagen in de week vlees, maar vier. Koop niet elke maand tien nieuwe kledingitems, maar twee en ga zo maar door. En voer daar het gesprek over met elkaar. Morgen komen we samen om te praten over B Corp. Waarom moeten we daarnaartoe? Wat gaan we leren? Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet; ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar te beginnen. Het raakt iedereen, maar tegelijkertijd voelt ook weer bijna niemand zich aangesproken. B Corp worden kan een middel, een handvat zijn om als bureau de eerste stappen te zetten in het vormen en uitdragen van een duurzamer beleid. Ik denk dat het voor ieder bedrijf goed is om te komen luisteren, maar vooral te sparren met vakgenoten over de pro’s en con’s en de uitdagingen waar we allemaal voor staan. Meld je dus nu aan! Wil jij ook duurzamer ondernemen? Kom dan op 18 oktober naar het B Corp event en kom te weten hoe je het beste uit je bedrijf kan halen en tegelijkertijd het verschil te maken. Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet: ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar je moet beginnen. var exampleCallback = function() { console.log('Order complete!'); }; window.EBWidgets.createWidget({ // Required widgetType: 'checkout', eventId: '308608184387', iframeContainerId: 'eventbrite-widget-container-308608184387', // Optional iframeContainerHeight: 425, // Widget height in pixels. Defaults to a minimum of 425px if not provided onOrderComplete: exampleCallback // Method called when an order has successfully completed });

Lees verder