Gewijzigde Code Telemarketing

Op 15 oktober 2024 is de gewijzigde Code Telemarketing in werking is getreden en opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De wijziging heeft als doel om door de consument en overheid gesignaleerde problematiek aan te pakken.

De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt:

  • Duidelijke definities: de definities van ‘Telemarketing’, ‘Adverteerder’, en ‘Intermediair’ zijn verduidelijkt. De term ‘Concrete terugbelafspraak’ is verwijderd en het nieuwe begrip ‘Schriftelijkheidsvereiste’ is toegevoegd, wat beschrijft dat bepaalde diensten alleen schriftelijk kunnen worden vastgelegd.
  • Vereisten toestemming: er zijn nieuwe kwaliteitscriteria opgenomen voor het verkrijgen van toestemming, zodat consumenten duidelijk begrijpen waarvoor en aan wie zij toestemming geven. Organisaties zijn verplicht om bewijs van toestemming op verzoek binnen vijf werkdagen aan consumenten te verstrekken.
  • Afkoelperiode: organisaties moeten consumenten de tijd geven om na te denken over het aanbod voordat een schriftelijke bevestiging wordt gevraagd, waardoor er geen onnodige druk wordt uitgeoefend.
  • Minimale bereikbaarheid: er is een minimumtermijn van zes maanden toegevoegd waarbinnen het gebruikte telefoonnummer voor telemarketinggesprekken bereikbaar moet blijven. Dit vergemakkelijkt klachtenafhandeling en maakt het voor consumenten makkelijker om te zien wie hen heeft gebeld.
  • Verboden dagen en tijdstippen: naast feestdagen zijn ook specifieke herdenkingsdagen en nationale rouwdagen aangewezen als momenten waarop telemarketing verboden is. Dit zorgt voor een betere afstemming met de Winkeltijdenwet.
  • Bescherming minderjarigen: het verbod om via telemarketing aanbiedingen te doen aan minderjarigen is opgehoogd van 16 jaar naar 18 jaar ter extra bescherming van de jongere consument.

Consumenten Adviesraad
Dit is de eerste code die voor advies is voorgelegd aan de nieuwe Consumenten Adviesraad (CAR). Deze Adviesraad moet bij elke inhoudelijke wijziging van een bestaande reclamecode of voorstel voor een nieuwe reclamecode vooraf worden geraadpleegd. De codehouder moet schriftelijk en gemotiveerd reageren op een advies van de CAR. Naar aanleiding van het advies zijn nog de volgende wijzigingen door de DDMA opgenomen:

  • Toelichting onder artikel 2 lid 2 toegevoegd met uitleg wat wordt verstaan onder ‘makkelijk intrekken’ van toestemming
  • Verduidelijking dat de toelichting bij artikel 3 lid 1 is gericht op aanbieders en niet op consumenten

Zie ook het nieuwsbericht over de CAR hier

Gerelateerde artikelen