Legal matters #1: Nieuwe Regels voor Kansspelreclame, Privacyboete voor Criteo, en Rechtszaak tegen Google's AI-tools
Hieronder bespreken we kort belangrijke ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en juridische kwesties in de digitale wereld.
Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand
Vanaf 1 juli zijn nieuwe regels van kracht voor het adverteren over kansspelen. Het is sindsdien niet meer toegestaan om ongerichte kansspel reclame te laten zien. Voor gerichte kansspel reclame gelden daarnaast strenge aanvullende eisen. Zo moet bijvoorbeeld een aanbieder van een kansspel kunnen aantonen dat minstens 95% van de personen die hun advertentie zien, ouder zijn dan 24 jaar. Ook mogen deze advertenties niet getoond worden aan kwetsbare personen en is specifieke toestemming van de consument nodig om kansspel reclame te laten zien.
Criteo ontvangt boete van 40 miljoen Euro van Franse privacywaakhond (CNIL)
Criteo, een groot online advertentiebedrijf, is door de Franse privacywaakhond (CNIL) verantwoordelijk gehouden voor het niet verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van tracking cookies. Het bedrijf verzamelt persoonsgegevens van websitebezoekers via websites van derden om advertenties te personaliseren. Dit gebeurt door het gebruik van third party tracking cookies. Volgens wetgeving moet toestemming worden gevraagd aan websitebezoekers voordat dit soort cookies worden geplaatst. Criteo had deze verantwoordelijkheid bij de website-exploitanten gelegd, maar uit onderzoek van de CNIL bleek dat sommige van deze exploitanten dit niet deden. De CNIL stelt dat Criteo deels verantwoordelijk is voor het verkrijgen van toestemmen en heeft het bedrijf daarom aansprakelijk gesteld. Dit resulteerde in een boete van 40 miljoen euro.
Oproep: Experts voor toekomstbestendige cookiebanner
Naar aanleiding van het onderzoek De Waarde van Data willen we aan de slag met de ontwikkeling van een toekomstbestendige cookiebanner, waarbij rekening wordt gehouden met de belangen/rechten van de consument en die van de industrie. Hiervoor zijn we op zoek naar experts die hierover mee willen denken. Wil je hieraan deelnemen? Neem dan contact op met Guido Grevink: [email protected]
Rechtszaak Google om mogelijk grootschalige auteursrechtinbreuk AI-tool
Google is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het mogelijk op grote schaal auteursrechtinbreuk heeft gepleegd met haar AI-tools. De AI-tools van Google (maar ook de bekende andere tools, zoals ChatGPT) worden getraind op basis van informatie dat vrij toegankelijk is op het internet. Dit betekent echter niet dat deze informatie voor ieder willekeurig doel gratis mag worden gebruikt. Oók vrij toegankelijk werk wordt beschermd door het auteursrecht, aldus de aanklagers. Het is nog onduidelijk wanneer de rechter een uitspraak zal doen.