Leidraad bescherming online consument
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de in 2020 gepubliceerde Leidraad bescherming online misleiding een update gegeven. Een update was volgens de ACM noodzakelijk omdat nieuwe wetgeving in aantocht is, zoals de Implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming en de Digital Services Act.
De belangrijkste punten uit de richtlijn op een rij:
Informeer consumenten voor de aankoop van een product of dienst over alle relevante informatie. Doe dit op een toegankelijk manier; belangrijke informatie in de algemene voorwaarden ‘verstoppen’ is niet toegestaan. Meer weten over de informatieplicht? Bekijk deze checklist. Ben transparant over de prijs. Is gratis daadwerkelijk gratis? Een dienst aanbieden in ruil voor de persoonsgegevens van de consument is niet gratis. Worden de prijzen gepersonaliseerd? Informeer hierover. Van/voor prijzen tonen is alleen toegestaan als het product of dienst in de afgelopen 3 maanden daadwerkelijk voor de “van-prijs” is aangeboden. Gebruik geen dark patterns bij het vragen om toestemming, zoals bij de inzet van cookies. Als voor meerdere dingen om toestemming wordt gevraagd, draai dan niet opeens de ja/nee-knop in het midden van het proces om. Ben eerlijk bij het plaatsen van reviews op je website. Verwijder geen negatieve reviews of plaats positieve reviews niet hoger in het overzicht dan negatieve reviews. Laat aan de consument weten of maatregelen zijn getroffen om de echtheid van een review te achterhalen. Maak het kenbaar als content gesponsord is of als reclame wordt getoond. Als een influencer reclame maakt voor een product of dienst dan moet dit kenbaar worden gemaakt aan de consument. Geef bij zoek- of vergelijkingsresultaten aan op basis van welke criteria de volgorde is bepaald. Betalen organisaties om bovenaan de lijst te staan? Geef dit dan aan.
De volledige leidraad vind je hier.