Nieuws over de Digital Services Act
Nieuws over de Digital Services Act (DSA)
Het Europees Parlement heeft gister, donderdag 20 januari 2022, gestemd voor het doorvoeren van een groot aantal wijzigingen op het wetsvoorstel van de Europese Commissie: de Digital Services Act. De Digital Services Act gaat de aansprakelijkheid van online platformen regelen. Eerder hebben we een Q&A gepubliceerd over het originele voorstel van de Europese Commissie.
De belangrijkste wijzigingen die het Europees Parlement heeft aangebracht zijn:
Gepersonaliseerde advertenties gericht aan kinderen (jonger dan 18 jaar) worden verboden. Het personaliseren van advertenties op basis van ‘bijzondere persoonsgegevens’ wordt verboden. Bijzondere persoonsgegevens zijn gegevens die bijvoorbeeld iets zeggen over de politieke opvattingen, religieuze overtuigingen, seksuele voorkeur of gezondheid van een persoon. Een websitebezoeker mag niet herhaaldelijk om toestemming worden gevraagd voor het gebruik van zijn/haar persoonsgegevens nadat hij/zij dit eerder heeft afgewezen. Als een websitebezoeker via de webbrowser heeft aangegeven hij/zij niet wil dat zijn/haar persoonsgegevens worden verzameld door websites, mogen websites hier niet alsnog toestemming voor vragen bij de websitebezoeker. Als een websitebezoeker aangeeft dat zijn/haar persoonsgegevens niet mogen worden gebruikt voor reclamedoeleinden, mogen de functies van de website niet ontoegankelijk worden gemaakt, zoals toegang tot de website.
De wijzigingen zijn nog niet definitief; de Raad van de Europese Unie is nu aan zet om het voorstel te beoordelen. Voor meer informatie neem contact op met [email protected]