Optimaal content inzetten met behulp van het Marketing Technology Landscape

 

 

Wie kent ze niet, de landschappen vol logo’s? Zeker de landschappen van marketingtechnologie zijn een feestje om naar te kijken, maar worden ze ook gebruikt? De Taskforce Data & Techniek van VIA zocht het uit en kon op basis van een kleinschalig onderzoek concluderen dat de landschappen populair zijn, maar vaak niet worden gebruikt omdat ze lastig leesbaar zijn.

Om marketeers te helpen het Marketing Technology Landscape-model te ontrafelen, zodat het ondersteuning biedt bij het bepalen van de strategie en het selecteren van de juiste technieken, heeft de werkgroep Landscapes en Trends binnen de taskforce een handleiding geschreven. De handleiding zelf komt pas over een paar weken uit, in de tussentijd deelt de werkgroep in een drieluik alvast de eerste bevindingen. In dit derde en laatste deel wordt het optimaal inzetten van content besproken.

Marketing Technology Landscape: Content & Experience

Wie zijn naamsbekendheid en zichtbaarheid onder consumenten wil vergroten doet er verstandig aan om een contentstrategie te ontwikkelen. Bij een contentstrategie moet je rekening houden met zes verschillende fases, waarbij iedere fase een ander type (technische) oplossing nodig heeft. Om te onderzoeken welke oplossingen dit zijn, kun je gebruikmaken van het Marketing Technology Landscape, waarbij voor dit vraagstuk de verticale Content & Experience het meest relevant is.

Stap 1: contentmarketing

De basis van iedere contentstrategie is natuurlijk het marketingcommunicatieplan. In dit plan staan onder andere de positionering en de propositie beschreven met daaraan gekoppelde doelstellingen. Deze doelstellingen vormen meteen ook de eerste zoekopdracht binnen het landschap, deze start je in de categorie Content Marketing.

Stap 2: doelgroepselectie

Heb je de juiste partner en/of tools gevonden voor contentmarketing? Dan is de volgende stap om op zoek te gaan naar de partij die je kan helpen bij het maken van de juiste doelgroepselectie en het zo effectief mogelijk benaderen van deze doelgroep(en). Hiervoor kun je het beste terecht in de categorie Optimization, Personalization & Testing. 

Stap 3: klantreis

De contentmarketingstrategie staat, de juiste partner is gevonden voor het selecteren en benaderen van de juiste doelgroepen, nu is het moment aangebroken om de customer journey, ofwel de klantreis, van je doelgroepen op te stellen. In het Marketing Technology Landscape-model is het aanbod van tools op dit gebied enorm groot. Ons advies is om te beginnen met de categorieën CMS & Web Experience Management en Marketing Automation & Campaign/Lead Management, aangezien ook de niet-digitale touchpoints in deze fase niet mogen ontbreken.

Stap 4: middelen en systemen 

Nu alle relevante doelgroepen in de customer journey in kaart zijn gebracht, is het tijd voor het selecteren van de communicatiemiddelen. Welke media en tools zet je in binnen iedere fase en hoe zorg je ervoor dat die naadloos op elkaar zijn afgestemd? Om antwoord te krijgen op deze vraag en de juiste ondersteuning hiervoor te vinden kun je uiteraard weer terecht in het Marketing Technology Landscape-model; ons advies is om te starten in de categorie CMS & Web Experience Management.

Stap 5: boodschap formuleren en verspreiden

De middelen zijn bepaald, nu de inhoud nog. Wordt het tekst, video, podcasts, een mix of iets heel anders? De mogelijkheden zijn legio. Ons advies is daarom om ook in deze fase het model te raadplegen zodat je een duidelijk beeld krijgt van alle mogelijkheden om beeld, geluid en interactie optimaal in te zetten. Alle varianten vind je in de categorieën categorie Interactive Content, Video Marketing, Mobile Apps en Email Marketing.

Stap 6: meten is weten

Alles staat klaar, you are ready to rock, maar wordt het ook een succes? De enige manier om daarachter te komen is door te testen en te meten. En met dezelfde kennis kun je ook nog campagnes bijsturen mocht dat nodig zijn. Het programma om hiervoor in te zetten en dat we allemaal kennen, is natuurlijk Google Analytics, maar er is nog zoveel meer. Wij willen je adviseren om ook eens een kijkje te nemen in de categorieën SEO, CMS & Web Experience Management en Marketing Automation & Campaign/Lead Management.

Binnenkort: de Marketing Technology Landscape-handleiding

Dit was het laatste deel van het Marketing Technology Landscape-drieluik dat wij als werkgroep hebben geschreven om alvast te laten zien dat het lezen van het landschap niet lastig hoeft te zijn als je weet hoe je dat het best kunt doen. Meer tips en tricks delen we binnenkort als we onze uitgebreide Marketing Technology Landscape-handleiding publiceren.

Gerelateerde artikelen